60 proc. Polaków z dostępem do internetu, 86 proc. ma telefon komórkowy, 31 proc. - stacjonarny

60 proc. Polaków deklarowało w ostatnim roku posiadanie dostępu do internetu. Na zbliżonym, wysokim poziomie na przestrzeni ostatnich lat utrzymuje się odsetek osób posiadających telefon komórkowy, podczas gdy znacząco zmalał penetracja telefonii stacjonarnej - wynika z raportu UKE.

km
km
Udostępnij artykuł:

Posiadanie dostępu do internetu w ostatnim roku deklarowało 60 proc. ankietowanych. To o 2 pkt. proc. niższy wynik niż przed rokiem, ale o 0,5 pkt. proc. wyższy niż w 2011 r.

Wśród rodzajów posiadanego dostępu do sieci nadal dominuje stałe, stacjonarne łącza, z których w ostatnim roku korzystało 78 proc. ankietowanych. Natomiast prawie jedna czwarta respondentów łączy się z siecią mobilnie.

grafika
grafika

W badaniu przeprowadzonym w 2013 r. osoby korzystające ze stacjonarnego dostępu do internetu miały możliwość oceny poszczególnych elementów jego funkcjonowania w pięciostopniowej skali. Respondenci podkreślali, że przede wszystkim gwarantuje on stabilne połączenie (średnia ocen 4,16). Wskazali również, że są zadowoleni z dostępności (4,13) i prędkości połączenia (4,05).

W ostatnim roku średni miesięczny koszt korzystania z internetu w technologiach stacjonarnych jaki deklarowali użytkownicy wyniósł 55 zł. Rok wcześniej dostęp ten kosztował ich 54 zł, a w 2011 r. - 57 zł. Ponosząc corocznie zbliżony koszt korzystania z usługi klienci otrzymują coraz większe przepływności.

Średni miesięczny koszt dostępu mobilnego nie ulegał większym zmianom. W 2011 r. ankietowani wskazywali, że płacili średnio 56 zł, rok później - 55 zł, a w 2013 r. - 52 zł.

grafika

Na przestrzeni analizowanych lat zauważalna jest tendencja do coraz częstszego korzystania z zasobów sieci. Ankietowani, którzy korzystają z internetu, najczęściej łączą się z nim codziennie lub kilka razy w tygodniu. Dodatkowo liczba osób, które łączą się z internetem kilka razy w tygodniu lub miesiącu, maleje na korzyść tych, którzy korzystają codziennie. Na przestrzeni trzech lat odsetek osób codziennie posługujących się internetem wzrósł o 3,4 pkt. proc.

grafika

Zgodnie z wynikami badania konsumenckiego, corocznie zwiększa się średnia prędkość dostępu do internetu. W 2011 oraz 2012 r. najwięcej ankietowanych korzystało z internetu z prędkością 2-9,99 Mb/s. Rok 2013 r. przyniósł w tym zakresie zmianę: największy udział miały prędkości z zakresu 10-29,99 Mb/s. Stale zwiększa się też odsetek osób, które posiadają dostęp charakteryzujący się największymi prędkościami, rzędu 50 Mb/s i więcej. Jednocześnie nadal wysoki odsetek osób nie jest w stanie określić prędkości łącza określonej w umowie. W 2011 r. było to 15 proc., rok później - 40 proc., a w 2013 r. - 36 proc..

grafika

Klienci korzystający z internetu mobilnego zyskują coraz większe limity transferu danych. W 2011 r. 19 proc. ankietowanych zadeklarowało, iż posiada 10 i więcej GB limitu danych. Rok później najwięcej osób korzystało z ofert z limitem do 4 GB danych (18 proc.), jednak niewiele mniej stwierdziło, że posiada ofertę bez ograniczeń transferu (16 proc.). Porównując wyniki za lata 2012 oraz 2013 zauważalny jest spadek liczby osób (o 3 pkt. proc.) korzystających z dostępu z niskim limitem danych (do 4 GB), na rzecz ofert z limitem 10 GB i więcej. Tutaj także wciąż wysoki odsetek osób nie jest w stanie określić limitu danych określonego w umowie. W 2011 r. było to 52 proc., w 2012 r. - 45 proc., a w roku ubiegłym - 46 proc.

grafika

Na kolejnych podstronach analiza używania telefonów komórkowych i stacjonarnych

Odsetek osób posiadających telefon komórkowy w ciągu ostatnich czterech lat utrzymuje się na zbliżonym, wysokim poziomie. Deklarowana penetracja rosła do 2012 r., kiedy to 88 proc. osób twierdziło, że posiada komórkę. W ostatnim roku wartość ta zmniejszyła się o 2 pkt. proc. i osiągnęła poziom 86 proc.

grafika

W ostatnim roku 90 proc. osób, które posiadają telefon komórkowy, uznało że jest to dla nich ważne, a sami ankietowani coraz częściej korzystają ze smartfonów). W badaniu konsumenckim w 2013 r. 64 proc. respondentów wskazało, że posiada tradycyjny telefon komórkowy, 35 proc. osób posiadało smartfon, a pozostałe 2 proc. - oba rodzaje aparatów. Dla porównania rok wcześniej z telefonu tradycyjnego korzystało 81 proc. osób, natomiast smartfon posiadało tylko 17 proc. ankietowanych.

Osoby korzystające z telefonii komórkowej nie chcą z niej rezygnować. 82 proc. osób stwierdziło, że nic nie jest w stanie skłonić ich do rezygnacji z usługi. Porównując ostatnie wyniki z 2012 r., kiedy to 20 proc. ankietowanych zrezygnowałoby z usługi w przypadku podwyżki kosztów, a 61 proc. odpowiedziało, że z niej nie zrezygnuje, można zauważyć coraz większe przywiązanie do usługi.

Największy spadek w średnich miesięcznych wydatkach na telefon zauważalny jest wśród grupy użytkowników komórek na abonament (post-paid). Na przestrzeni czterech lat średni miesięczny abonament zmalał o 13 zł, z poziomu 75 zł w 2010 r. do 62 zł w 2013 r. Niezmiennie pozostaje to jednak najdroższa usługa telefoniczna.

Osoby korzystające z telefonu na kartę również ponoszą coraz niższe wydatki. Pomimo minimalnych wahań, na przestrzeni lat 2010–2013 średni koszt zmalał o 5 zł, do poziomu 36 zł. Tym samym oferta na kartę nadal generuje najniższy koszt dla użytkownika końcowego.

Z kolei grupa osób korzystających z usługi typu mix corocznie ponosi zbliżone koszty, a średnie wydatki na przestrzeni czterech lat wyniosły 44,75 zł. Stawia ją to na drugim miejscu pod względem ponoszonych średnich miesięcznych kosztów korzystania z usług telefonii mobilnej.

grafika

Do 2011 r. tendencję zwyżkową utrzymywała przenośność numerów. Wówczas ponad 20 proc. ankietowanych wskazało, że skorzystało z możliwości przeniesienia numeru do innego operatora. Ostatnie dwa lata to zdecydowany spadek popularności tej usługi. Odsetek osób, które zadeklarowały skorzystanie z możliwości przeniesienia numeru spadł o ponad 16 pkt. proc. Operatora najczęściej zmieniały osoby młode (do 24 roku życia) i korzystające z telefonu w systemie na kartę.

grafika

Corocznie najpopularniejszą formą komunikacji pozostają połączenia głosowe. Odsetek osób, które często korzystały z tej usługi, swoje maksimum osiągnął w 2011 r., kiedy 98 proc. osób wskazało połączenia głosowe jako często wykorzystywane. Natomiast najniższą wartość (92,5 proc.) wskaźnik ten osiągnął rok później.

W latach 2010–2012 zauważalna była tendencja spadkowa w ilości wysyłanych wiadomości SMS, kiedy to usługa traciła na popularności. Jednak w ostatnim roku 70 proc. badanych osób wskazało, że często z niej korzystało. Wzrost zaobserwowano w przypadku usług dostępu do internetu w telefonach: w ostatnim roku często korzystała z nich prawie jedna czwarta osób.

grafika

Odsetek osób korzystających z usług telefonicznych w roamingu corocznie pozostaje na zbliżonym poziomie. Średnio 60 proc. ankietowanych, którzy przebywali za granicą przyznaje, że korzystało z usług roamingowych.

grafika

Połączenia telefoniczne, zarówno odbierane jak i wykonywane, oraz wysyłanie wiadomości SMS, to usługi, z których korzysta zdecydowana większość osób przebywających za granicą. Powoli, acz systematycznie zyskuje na popularności usługa dostępu do internetu. W ciągu czterech lat odsetek osób, które z nich korzystały, wzrósł o 5 pkt. proc.

grafika

Odsetek osób posiadających telefon stacjonarny spadał do 2012 r., a w 2013 r. wartość ta nie zmieniła się (31 proc.). Abonenci wykorzystują telefon stacjonarny głównie do wykonywania połączeń lokalnych.

grafika

Modyfikacjom ulegają zachowania osób korzystających z telefonii stacjonarnej. W 2013 r. 52 proc. osób wskazało, że korzysta z telefonu w stałej lokalizacji z przyzwyczajenia. Jednocześnie w stosunku do 2012 r. spadł odsetek osób, dla których posiadanie telefonu stacjonarnego jest ważne (o 2 pkt. proc.). Wzrasta natomiast odsetek osób, które nie potrzebują telefonu stacjonarnego, ponieważ korzystają z telefonii mobilnej.

Zjawisko substytucji telefonii stacjonarnej zauważalne jest również w przypadku telefonii VoIP, a świadomość klientów dotycząca tej usługi corocznie wzrasta. W 2013 r. 8% osób było skłonnych do zmiany tradycyjnej linii telefonicznej na dostęp poprzez łącze internetowe. Stanowiło to wzrost o 2 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Na przestrzeni lat 2010–2012 średnie miesięczne wydatki klientów telefonii stacjonarnej spadły o ponad 25 proc., do poziomu 49 zł na koniec 2012 r. W 2013 r. klienci deklarowali ponoszenie kosztu średnio o 2 zł większego, a różnica pomiędzy faktycznie ponoszonym kosztem a progiem akceptowalnej kwoty wyniosła 5 zł. Dla porównania rok wcześniej różnica ta wyniosła 6 zł (49 zł do 43 zł).

grafika

Usługi telefoniczne w stałej lokalizacji stają się coraz mniej popularne wśród konsumentów, a jako jeden z głównych powodów posiadania telefonu stacjonarnego ankietowani w 2013 r. wskazali przyzwyczajenie (52 proc.). Badanie konsumenckie potwierdziło również tezę, iż posiadanie telefonu stacjonarnego to obecnie domena osób w wieku 60 i więcej lat (30 proc. wskazań, wobec 27 proc. w 2012 r.), w szczególności o statusie emeryta/rencisty (28 proc.).

W 2013 r., podobnie jak rok wcześniej, 71 proc. respondentów wskazało, iż jest w stanie zrezygnować z usług telefonii stacjonarnej na rzecz telefonu komórkowego.

grafika

Ankietowani na pierwszym miejscu jako potencjalny powód rezygnacji wskazywali podwyżkę kosztu korzystania z usługi (33 proc.). Jako kolejną przyczynę rezygnacji wskazali atrakcyjną ofertę usług mobilnych (20 proc.), a następnie brak dodatkowych usług w ramach abonamentu (13 proc.). Prawie 40 proc. respondentów deklaruje, że nic nie jest w stanie skłonić ich do rezygnacji.

Ponadto na przestrzeni czterech lat odsetek osób, które wskazały, że korzystają z telefonii VoIP, wzrósł o 5,5 pkt. proc.

grafika

Wśród pozytywnych zjawisk na rynku telekomunikacyjnym w 2013 r. najwięcej ankietowanych wskazało rozwój nowych technologii (27 proc.). Drugą najczęściej zauważaną pozytywną tendencją na rynku był wzrost liczby dostawców usług (24%). W dalszej kolejności badani wskazali obniżkę cen (24 proc.), wzrost liczby ofert oraz ich szerszy zakres (23 proc.).

Prawie 40 proc. spośród ankietowanych nie zauważyło żadnych negatywnych zmian na rynku telekomunikacyjnym. Najwięcej respondentów (21 proc.) wskazało na za wysokie ceny jako negatywne zjawisko. Pozostałe odpowiedzi, takie jak mała skuteczność reklamacji, niezrozumiałe procedury oraz inne, nie przekroczyły 11 proc. wskazań.

Zawarta w raporcie UKE pt. „Preferencje konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2010-2013” analiza obejmuje badania konsumenckie, które przeprowadzone zostały w latach 2010–2013 na reprezentatywnej grupie osób w wieku 15 lat i więcej metodą wywiadu bezpośredniego (CAPI). Uzyskane wyniki zostały następnie zważone w taki sposób, aby można je było odnieść do całej populacji kraju. Analiza wykonana została w oparciu o badania PBS DGA i CBM Indicator (2010, 2011 i 2013; próba badawcza: 1600 wywiadów) oraz Millward Brown (2012, próba badawcza: 1639 wywiadów).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Debiut polskiego "GQ" z rozmachem. "Rynek bardzo na to czekał"

Debiut polskiego "GQ" z rozmachem. "Rynek bardzo na to czekał"

TVP Info powalczy o widzów z mniejszych miast. "Nie będziemy drugim TVN24"

TVP Info powalczy o widzów z mniejszych miast. "Nie będziemy drugim TVN24"

Ambitne plany IAA Polska na kolejny rok. Więcej szkoleń i spotkań eksperckich

Ambitne plany IAA Polska na kolejny rok. Więcej szkoleń i spotkań eksperckich

Nowa rola Michała Kanownika wywołała krytykę. "Big Techy mają swojego człowieka"

Nowa rola Michała Kanownika wywołała krytykę. "Big Techy mają swojego człowieka"

Usługa streamingowa WP z 50 oryginałami w 2026 roku. Wśród nich seriale o zombie

Usługa streamingowa WP z 50 oryginałami w 2026 roku. Wśród nich seriale o zombie

Polsat uniknie połowy kary? W loterii sylwestrowej nie wystarczył jeden SMS

Polsat uniknie połowy kary? W loterii sylwestrowej nie wystarczył jeden SMS