300 tysięcy metrów kwadratowych nowej powierzchni handlowej w 2021 roku

Rynek handlowy wraca do formy po pandemicznych ograniczeniach. W 2021 roku przybyło 300 tys. mkw. powierzchni handlowej, czyli o 12 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu CBRE. Odwiedzalność sklepów rosła, a na rynku pojawiło się 11 nowych międzynarodowych marek.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

 Eksperci CBRE wskazują, że do końca 2022 roku może przybyć 300 tys. mkw. nowej przestrzeni, a rynek będzie rozwijał się w kierunku funkcji uzupełniających dla projektów mieszkalnych i obiektów wielofunkcyjnych.

- Za nami kolejny rok pełen wyzwań dla rynku handlowego. Podobnie jak w 2020 roku funkcjonowanie części obiektów było ograniczone przez 2,5 miesiąca. Jednak negatywny wpływ obostrzeń okazał się mniejszy. Odwiedzalność wzrosła, w najlepszych miesiącach zbliżając się nawet do poziomów sprzed Covid-19. Zwiększały się również obroty sklepów. Podczas gdy w 2020 spadek rok do roku wyniósł 30 proc., to w minionym roku był mniejszy jedynie o 16 proc. względem 2019 roku. Klienci wciąż rzadziej niż przed pandemią odwiedzali centra handlowe, ale robili większe zakupy podczas jednej wizyty. W tym roku częstotliwość wizyt w sklepach wciąż będzie skorelowana z zachorowalnością na koronawirusa, ale sprzedaż detaliczna będzie rosła, zarówno w kanale e-commerce jak i stacjonarnym - mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polacy-chca-powrotu-niedziela-handlowa ##

Obecnie w Polsce znajduje się niemal 12,02 mln mkw. powierzchni handlowej. W 2021 roku rynek powiększył się o prawie 300 tys. mkw., czyli o 12 proc. więcej rok do roku. Oznacza to, że roczny przyrost podaży ukształtował się na poziomie z 2019 roku. W kolejnych 12 miesiącach może przybyć 300 tys. mkw. przestrzeni zakupowej, co wskazuje, że trend się utrzyma.

Parki handlowe odporne na pandemię

Podobnie jak w 2020 roku, parki handlowe okazały się odporne na pandemiczne zawirowania i świetnie wpisywały się w zmianę stylu życia konsumentów. Inwestorzy i deweloperzy wciąż poszukują nisz na rynku pod budowę tego typu obiektów, koncentrując się na mniejszych ośrodkach miejskich, głównie miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Parki handlowe dominują, stanowiąc 70 proc. wszystkich projektów w budowie i ponad połowę nowo powstających metrów kwadratowych powierzchni.

Popularność zakupów w formacie „convenience” wpływa nie tylko na rozwój parków, ale również handlu na parterach budynków mieszkalnych oraz w obiektach wielofunkcyjnych. Praca zdalna i mniejsza mobilność konsumentów sprawia, że rośnie potrzeba rozbudowywania oferty handlowo-usługowej jak najbliżej osiedli mieszkaniowych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/e-commerce-ulice-handlowe-i-centra-typu-convinence-to-kierunki-rozwoju-handlu-po-pandemii ##

11 nowych marek zagranicznych

W minionym roku na polskim rynku pojawiło się 11 nowych marek zagranicznych, w tym 5 modowych, m.in. Camicissima, Yargici, Bimba y Lola. Wciąż intensywnie rozwija się m.in. polska marka Half Price, która zadebiutowała w 2021 roku i obecnie w Polsce i za granicą ma już ponad 50 sklepów stacjonarnych. Znaczna część firm modowych osiągnęła już w Polsce optymalną liczbę sklepów stacjonarnych, a ekspansję widać szczególnie wśród dyskontów wielobranżowych i sieci spożywczych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/centra-handlowe-w-polsce-jakie-problemy-ofensywa-e-commerce ##

Stabilne stawki czynszów

Czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie. Aktualnie dla najlepszych lokali o powierzchni do 100 mkw. wynoszą 100-130 euro/miesiąc/mkw. w Warszawie i 40-50 euro/miesiąc/mkw. w pozostałych największych miastach. Sytuacja rynkowa spowodowała jednak, że najemcy zyskali większą możliwość negocjacji czynszów efektywnych. W 2022 roku może pojawić się presja na obniżkę czynszów w obiektach starszych i ze słabszą pozycją na rynku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP