Satelita Eutelsat 10B na orbicie

Najnowszy satelita francuskiej firmy Eutelsat Communications został z powodzeniem wyniesiony na geostacjonarną orbitę transferową przez amerykańskiego dostawcę rakiet kosmicznych SpaceX, należącego do Elona Muska. Wykorzystano w tym celu rakietę Falcon 9.

ag
ag
Udostępnij artykuł:

Eutelsat 10B będzie dostarczał usługi internetowe dla samolotów i statków w rejonie północnej części Oceanu Atlantyckiego, Europy, basenu Morza Śródziemnego, Bliskiego Wschodu i Oceanu Indyjskiego. Usługi te będą świadczone przez cyfrowy ładunek wielowiązkowy umożliwiający dynamiczną alokację usług, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia solidnej elastyczności w reagowaniu na zmieniające się wymagania rynku. Satelita przenosi również dwa ładunki w pasmach C i Ku, aby zapewnić ciągłość usług telewizyjnych dla obecnych klientów na satelicie 10A (10 stopni wschód). Są tam nadawane m.in. pakiet StarTimes TV z Kenii, a także kanały telewizyjne z Czadu, Ugandy czy Ruandy.

15-letnia żywotność

Satelita został zbudowany przez Thales Alenia Space. Posiada cyfrowy procesor piątej generacji zintegrowany z sercem ładunku, osiągający wysoki stopień elastyczności i wydajności pod względem przepustowości. Satelita oparty jest na całkowicie elektrycznej platformie Spacebus NEO opracowanej przez Thales Alenia Space, przy wsparciu Francuskiej Agencji Kosmicznej (CNES) i Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Nominalna żywotność Eutelsatu 10B wynosi co najmniej 15 lat.

 

Na docelowej orbicie geostacjonarnej satelita znajdzie się w ciągu 10 dni. - To czwarty start satelity Eutelsatu w ciągu niecałych trzech kolejnych miesięcy, niezwykłe osiągnięcie techniczne. Gratulacje dla wszystkich - powiedział Pascal Homsy, dyrektor techniczny Eutelsat. - Ładunek Eutelsat 10B w paśmie Ku uzupełnia pasmo Ka satelity Eutelsat Konnect VHTS, wystrzelonego we wrześniu 2022 roku, odzwierciedlając naszą zdolność do obsługi naszych klientów zarówno w paśmie Ka, jak i Ku najlepszymi w swojej klasie zasobami kosmicznymi - dodał. Masa startowa nowego satelity wyniosła 5,5 tony.

Hot Bird 13G i 13F na orbicie

Na początku listopada na orbitę trafił Hot Bird 13G. Za blisko pół roku zastąpi on razem z wcześniej wystrzelonym w kosmos bliźniaczym Hot Birdem 13F, kończące działalność starsze satelity. Korzystają z nich polskie platformy cyfrowe Polsat Box, Canal+ i Orange. Po dotarciu na właściwą orbitę będą one obsługiwać transmisję ponad 1000 kanałów telewizyjnych, docierających do gospodarstw domowych w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Satelity miały trafić na orbitę wcześniej, ale doszło do opóźnienia związanego z pandemią koronawirusa. Każdy z nowych satelitów ma ważyć ponad 2 tony i mieć 22 kW mocy statku kosmicznego. Masa startowa wyniesie 4500 kg.  Ostatecznie Hot Bird 13F i 13G znajdą się 35,9 tys. kilometrów nad Ziemią.

Przychody Eutelsata z tytułu nadawania stacji telewizyjnych spadły ze 182 mln euro w III kwartale 2021 roku do 172,5 mln euro w I kwartale 2022 roku. Segment ten stanowił 61 proc. przychodów firmy. Blisko 6,3 proc. przychodów francuskiej firmy pochodzi od rosyjskich klientów. Z częścią z nich Eutelsat musiał w wyniku unijnych sankcji zakończyć współpracę po inwazji na Ukrainę. Firma tłumaczy, że jest apolityczna i nadal obsługuje rosyjskie platformy NTV-Plus i Trikolor. Niedawno o zerwanie takich umów zaapelowała organizacja Reporterzy bez Granic.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK