Kawę "na mieście" najczęściej pijemy na stacjach paliw

Kawę poza domem pije ponad połowa Polaków - wynika z badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia. Zdecydowanie najczęściej wybieramy na tę okazję stację benzynowe. Znajome miejsca, gdzie sprzedaje się kawę, to Orlen, McDonald’s oraz Starbucks.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Kawę "na mieście" najczęściej pijemy na stacjach paliw
fot. Shutterstock.com

Jak wskazują autorzy badania z ARC Rynek i Opinia, rynek kawowy w Polsce zmienił się w ostatnich latach. Niektóre miejsca, gdzie można wypić kawę istotnie zyskały na popularności, jak np. kąciki kawowe na stacjach paliw, inne z kolei są rzadziej odwiedzane - jak na przykład kawiarnie, gdyż muszą działać na bardziej konkurencyjnym rynku.

W trendach są nowe miejsca, gdzie można wypić kawę – np. sklep convenience czy piekarnia. Po raz pierwszy w wieloletniej historii badania to nie kawa u znajomych była numerem jeden. Stosunkowo wysoko w rankingu miejsc oferujących kawę znajdują się restauracje i bary typu fast food, co może oznaczać, że kawa jest po prostu zwieńczeniem posiłku tam spożywanego.

Gdzie na kawę?

71 proc. badanych pije kawę na stacjach benzynowych, a 62 proc. u znajomych lub w domowym zaciszu. Kawę w automatach kupuje 46 proc. badanych, a w restauracjach 45 proc.

grafika

Wśród kawiarni sieciowych najpopularniejszy jest Starbucks, natomiast wśród kącików kawowych – Stop Cafe. Biorąc pod uwagę sklepy convenience jedyna siecią, która zdaniem badanych ma znaczenie na tynku jest Żabka (48 proc.), pozostałe miały wynik na poziomie 2 proc. i niższym.

- Rynek spożycia kawy na mieście istotnie się zmienił w ostatnich latach. Miejsca, które kiedyś zupełnie nie były kojarzone z możliwością wypicia kawy szturmują rynek. Picie kawy w sklepie spożywczym jest niemal tak popularne jak w kawiarni czy to sieciowej czy prywatnej. O swój kawałek „toru kawowego” walczą też piekarnie. Co ciekawe, picie kawy w restauracji czy w fast foodzie jest częstsze niż w kawiarni. To pokazuje, jak bardzo zmienia się polski kawosz - komentuje Dominika Czubatka z ARC Rynek i Opinia.

grafika
grafika

Polacy zazwyczaj piją trzy kawy dziennie. Ulubiona kawa ankietowanych jest gorąca, o raczej mocnym smaku i intensywna, lekko kwaśna i bez dodatków syropów.

Kawę „na mieście” badani najczęściej piją kilka razy w tygodniu, najczęściej z powodu jej smaku. Co dziesiąty badany robi to codziennie, zdecydowanie częściej są to mężczyźni niż kobiety.

grafika

- Pierwsza kawa często pita jest niejako po drodze, kupiona na stacji paliw czy w sklepie convenience. Z kolei jedząc posiłek na mieście też zwieńczamy go kawą. Dlatego typowe kawiarnie musiały nieco oddać pola innym podmiotom i poszerzać swoją ofertę o słone przekąski niosące znamiona lunchu. Bardzo ciekawy jest spadek zainteresowania kawą u znajomych. Może to wynikać z tego, że coraz częściej ze znajomymi spotykamy się właśnie na mieście – ocenia Dominika.

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (ankiety on-line na panelu badawczym epanel.pl) na łącznej próbie N=1713 osób w wieku 16-65 lat.  Badanie zostało zrealizowane w dniach 5-21.06.2019 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Republika odkrywa gwiazdy "Wystrzałowego sylwestra". Kto poprowadzi koncert?

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

Transmisja Oscarów przenosi się na YouTube. Epokowa zmiana

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

"Efekt Australii"? Meta wprowadzi nową metodę weryfikacji wieku

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Iga Świątek najlepsza w plebiscycie Interii i Polsatu Sport

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie
Materiał reklamowy

Rift Legends po pierwszym roku działalności. Wyjątkowe możliwości reklamowe w polskim esporcie

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK

Gloria Adamek w zespole agencji OBTK