„Le Monde” o media publicznych w Polsce: stały się tubą propagandową i narzędziem rządu

Media publiczne w Polsce stały się fenomenem na skalę europejską i zachodnich demokracji – pisze w środę dziennik „Le Monde”, analizując sytuację na polskim rynku medialnym. Autorem tekstu jest korespondent francuskiego dziennika w Warszawie, Jakub Iwaniuk.

pap / bg
pap / bg
Udostępnij artykuł:
„Le Monde” o media publicznych w Polsce: stały się tubą propagandową i narzędziem rządu
Andrzej Duda na swojej konwencji wyborczej, fot. twitter.com/AndrzejDuda2020

Iwaniuk, w artykule zatytułowanym "Telewizja publiczna na rozkazy" pisze, że media publiczne „nazywane mediami rządowymi” stały się w Polsce tubą propagandową i narzędziem rządu w uzyskaniu reelekcji prezydenta Andrzeja Dudy w wyborach 28 czerwca.

Warszawski korespondent "Le Monde" zwraca uwagę na 2 mld dotację, którą telewizja publiczna otrzymała na 3 miesiące przed wyborami, wskazując, że „nawet komuniści byli subtelniejsi” w serwowaniu manipulacji i kłamstw, które mają służyć władzy.

Autor wskazuje, że media publiczne przejęły rządową narrację, w której partia rządząca jako jedyna „reprezentuje narodowy interes”, a opozycja reprezentuje opcję „antypatriotyczną”, często na usługach zagranicy.

Iwaniuk podkreśla, że relacjonowanie kampanii wyborczej prezydenta Andrzeja Dudy oraz Rafała Trzaskowskiego wpisuje się w ten sam schemat, w którym „wierzący w boga Spinozy” Trzaskowski chce „zaprowadzić w Polsce lewacką rewolucję ideologiczną na wzór tej panującej w Europie”, a Duda jest prezentowany jako niemal święty, modernizator kraju i obrońca polskich tradycyjnych wartości.

Według autora publikacji, prym w tworzeniu tej narracji wiodą publiczne kanały TVP oraz TVP INFO, których relacje, wywiady i publicystykę polityczną określa jako „karykaturalne”. Przekaz obu kanałów kierowany jest do tzw. twardego elektoratu PiS-u, który krytykuje – ja pisze „Le Monde” – samego premiera Mateusza Morawieckiego czy prezydenta Dudę w ich progresywnych działaniach.

Cytowany przez dziennik redaktor Piotr Pacewicz z portalu Oko.press wskakuje, że ten sposób wykorzystywania mediów publicznych i tworzenie propagandy są skuteczne i pomagają utrzymać wysoką 42 proc. popularność prezydentowi Dudzie.

Gazeta konstatuje, że rynek medialny w Polsce pozostaje pluralistyczny dzięki niezależnym mediom prywatnym, a polscy dziennikarze wątpią w zrealizowanie w kraju scenariusza węgierskiego, w którym cały rynek medialny został podporządkowany rządowi.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych