Nadawcy sceptycznie o DAB+ i wejściu na ogólnopolski multipleks cyfrowy. "Próba implementacji technologii z XX wieku"

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w najbliższych dniach ma ogłosić konsultacje w sprawie ogólnopolskiego multipleksu cyfrowego DAB+ (Digital Audio Broadcasting+). Komercyjni nadawcy radiowi wypowiadają się o tym pomyśle sceptycznie. - To próba implementacji technologii z XX wieku - argumentują.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:

Oprócz miejsc na multipleksach lokalnych, regulator przewidział multipleks ogólnopolski (MUX R1) dla nadawców ogólnopolskich i ponadregionalnych. W czasie majowej konferencji w ubiegłym roku przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski powiedział, że dla nadawców nadających analogowo przewidziane są miejsca w MUX-R1 i MUX-R2. Zaznaczył jednak, że "nie będą czekały wieczność".

Poprzednio była mowa o tym, że ogłoszenia konkursów dla multipleksu ogólnopolskiego ma nastąpić po konsultacjach publicznych. Nie było jednak wiadomo, kiedy to konkretnie nastąpi. Podaliśmy jako pierwsi, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w najbliższych dniach ogłosi konsultacje w sprawie ogólnopolskiego multipleksu cyfrowego DAB+ (Digital Audio Broadcasting+). Po zgłoszeniu uwag przez nadawców lub podmioty zainteresowane nadawaniem, uwzględni ich zdanie i ogłosi postępowania konkursowe. Taka decyzja miała zapaść w związku z zainteresowaniem nadawców wszystkimi lokalizacjami, jakie zostały zaoferowane w ramach pierwszej tury konkursowej na multipleksach lokalnych. Takie wnioski złożyła m.in. Wirtualna Polska oraz Cyfrowy Polsat. Dlatego zapadła decyzja, aby nie czekać z ogłoszeniem konkursu na ogólnopolski multipleks komercyjny, aż zakończą się wszystkie konkursy na multipleksy lokalne (są zaplanowane cztery).

Nadawcy: Próba implementacji technologii z XX wieku

Spytaliśmy nadawców czy będą chcieli składać ofertę w sprawie wejścia na multipleks ogólnopolski i co sądzą o rozwoju DAB+. - Grupa RMF konsekwentnie, od wielu lat, ma negatywny stosunek do wprowadzania technologii DAB+ w Polsce. Ten kanał dystrybucji można rozpatrywać wyłącznie po stronie strat, w żaden sposób korzyści - poinformował Wirtualnemedia.pl Maciej Brzozowski, dyrektor public relations w Grupie RMF/Bauer Media.

Potwierdza to tylko zdanie Kazimierza Gródka, prezesa Grupy RMF, który w wywiadzie dla Wirtualnemedia.pl mówił: - Digital Audio Broadcasting jest jednym wielkim nieporozumieniem i w żadnym razie nie będzie sukcesem. O ile wróżono śmierć radia w związku z rozwojem internetu, o tyle te przepowiednie się nie sprawdziły. Oczywiście coraz więcej osób słucha radia przez internet, musimy poszerzać tam swoją ofertę, personalizować stacje, oferować podcasty, ale obecnie przyszłość radia nie wygląda źle - podkreślał.

Biuro prasowe Agory odpowiedziało nam, że „w ostatnich latach wielokrotnie już zabierali głos w sprawie DAB+, wskazując - jak większość nadawców komercyjnych - swoje wątpliwości związane z rozwojem tej technologii w Polsce”. - Odbiór cyfrowego radia w naszym kraju od dawna jest realizowany za pomocą szybko rozwijającego się internetu i właśnie w ten sposób to medium dociera do coraz szerszego kręgu odbiorców. Jeśli chodzi o planowane konsultacje, to oczywiście weźmiemy w nich udział i przedstawimy swoje stanowisko, omawiając swoje spostrzeżenia i opinie w tej sprawie - odpowiedziała portalowi Wirtualnemedia.pl Agora.

Małgorzata Kozieł, rzeczniczka Eurozetu wskazała, że zdaniem nadawcy, jeżeli „oferta DAB+ pojawi się na pewno ją rozważą, chociaż ich stanowisko jest niezmienne od samego początku trwania dyskusji”. - To próba implementacji technologii z XX wieku, w sytuacji kiedy obecnie odbiór cyfrowego radia realizowany jest za pomocą kanałów internetowych i właśnie ten sposób konsumpcji radia staje się coraz popularniejszy. Ponad to z naszego punktu widzenia inwestycja w DAB+ jest nieopłacalna. Między innymi ze względu na wysoki koszt społeczny i małe zainteresowanie po stronie odbiorców wymianą (zakupem) odbiorników. Warto sięgnąć po przykłady wielu europejskich państw, gdzie proces rozwoju radia cyfrowego postępował bardzo powoli i nie odniósł sukcesu np. Niemcy, Wielka Brytania. Niemniej deklarujemy gotowość do współpracy z KRRiT w zakresie przygotowania rozwiązań związanych z rozwojem polskiego rynku radiowego - powiedziała nam Kozieł.

Kilkunastu nadawców zainteresowanych multipleksami lokalnymi

W I turze konkursu dostępne były multipleksy w Częstochowie, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie, Tarnowie, Toruniu i Warszawie. W Katowicach w DAB+ koncesję otrzymały: Fundacja Emanio Arcus - na nadawanie programu o nazwie „Bezpieczna Podróż”; Czesław Chlewicki - na nadawanie programu uniwersalnego o nazwie Radio Imperium; Open FM Wirtualnej Polski; z kolei rozszerzenie koncesji dotyczy spółek: Muzo.FM; Radio Express 92,3 FM - na nadawanie programu Express FM; Fundacja Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji - na nadawanie programu Radio Profeto; Hello Radio - na nadawanie programu Mega Radio; Disco Radio; Joł Radio - na nadawanie „Radio Nuta”.

Z kolei w DAB+ w Toruniu koncesję otrzymały: Fundacja Emanio Arcus - na nadawanie radia „Bezpieczna Podróż”; OPEN FM; a koncesję rozszerzono Fundacji Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji na Radio Profeto oraz Muzo.FM.

W postępowaniu na rozpowszechnianie programu cyfrowo w Warszawie koncesje otrzymała Fundacja Emanio Arcus - na nadawanie „Bezpieczna Podróż”; Open FM Wirtualnej Polski; koncesję rozszerzono Fundacji Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji na Radio Profeto; Muzo.FM; MFM - na nadawanie KOLOR 103 FM; Hello Radio - na Mega Radio; spółce Disco Radio; spółce Joł Radio na Radio Nuta.

Na multipleksie w Częstochowie nadawać mogą spółki: Fundacja Emanio Arcus; Open FM, a rozszerzenie koncesji objęło: Fundację Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji n a nadawanie programu społeczno-religijnego pod nazwą „Radio Profeto”; Radio Express 92,3 FM - na „Express FM”; Muzo.fm; Hello Radio - na „Mega Radio”; Disco Radio; Joł Radio - na „Radio Nuta”; Klasztor OO. Paulinów Jasna Góra - na „Radio Jasna Góra” i Archidiecezja Częstochowska na „Katolickie Radio Fiat”.

Na poznańskim multipleksie pojawią się również Fundacja Emanio Arcus, OPEN FM, PI KWADRAT Piekarski & Pietrzak, Fundacja Profeto, Hello Radio, Disco Radio, Joł Radio i Muzo.FM. W Rzeszowie: Fundacja Emanio Arcus, Muzo.FM, Open.FM, Fundacja Profeto.pl, Radio Leliwa.

W Tarnowie nadawać będzie: Fundacja Emanio Arcus („Bezpieczna Podróż”); spółka Trendy Media Mikoś i Jedziniak („Trendy Radio”); Open Fm (należące do Wirtualna Polska Media). Rozszerzono także koncesje dla Fundacji Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji (Radio Profeto).

Kolejne tury na lokalne multipleksy cyfrowe

II tura konkursowa na lokalne multipleksy miała wystartować w IV kwartale 2019 roku. Miała objąć lokalizacje w Bydgoszczy, Kielcach, Krakowie, Łowiczu, Łodzi, Opolu, Radomiu i Warszawie.

III turę konkursową zaplanowano na 2020 rok i obejmie ona lokalizacje: Gdańsk/Gdynia, Gorzów, Koszalin, Olsztyn, Słupsk, Szczecin, Wałbrzych, Zielona Góra.

Natomiast IV miała również wystartować w br. i obejmować: Białystok, Ciechanów, Giżycko, Kalisz, Krosno, Leszno, Lublin, Łomżę, Siedlce i Zamość. Pozostałe bloki częstotliwości znajdą się we Wrocławiu i Warszawie.

W swojej „Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022” KRRiT oceniła, że „dodatkowa oferta programowa w miastach dużej i średniej wielkości wpłynie na poprawę atrakcyjności DAB+, a także zwiększy pluralizm na tych rynkach”.

KRRiT nie wyznaczała daty switch offu (wyłączenia) nadawania analogowego i zastąpienia go całkowicie nadawaniem cyfrowym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?