Operator światłowodów UPC chce mieć 6 mln rodzin w zasięgu. Pozyskał ponad 5 mld zł

Spółka Polski Światłowód Otwarty, zarządzająca siecią światłowodową UPC Polska (50 proc. jej udziałów ma fundusz InfraVia Capital Partners), pozyskała 5,125 mld zł kredytów na siedem lat. Chce rozszerzyć zasięg swojej sieci z 3,7 do ponad 6 mln gospodarstw domowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Na pulę 5,125 mld zł pozyskane przez Polski Światłowód Otwarty składają się kredyty terminowe i kredyt odnawialny. Finansowanie zostało udzielonych spółce (w komunikacie zaznaczono, że na warunkach rynkowych) przez grupę polskich i międzynarodowych banków oraz Europejski Bank Inwestycyjny. Będzie dostępne przez siedem lat.

- Umożliwi ono PŚO modernizację sieci HFC do standardu FTTH oraz pozwoli zaspokoić zapotrzebowanie na szybki internet na obszarach, gdzie usługi szerokopasmowe są niedostępne lub są dostępne w niewystarczającym stopniu. Chcielibyśmy podziękować Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu, a także organizatorom i gwarantom tego finansowania - BNP Paribas Bank Polska, Crédit Agricole Corporate & Investment Bank, Crédit Agricole Bank Polska, KfW IPEX-Bank GmbH, Santander Bank Polska i Société Générale oraz naszym pozostałym partnerom wchodzącym w skład konsorcjum, a są to - Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank Polska Kasa Opieki oraz Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski - wylicza Jarosław Wojciechowski-Boruta, dyrektor finansowy Polskiego Światłowodu Otwartego.

Sieć należąca do spółki obejmuje obecnie zasięgiem 3,7 mln gospodarstw domowych. Operator oferuje ją w modelu hurtowym wszystkim telekomom obsługującym klientów detalicznych.

Do 2028 roku Polski Światłowód Otwarty planuje rozbudować zasięg sieci o dalsze 2 mln gospodarstw domowych, a docelowo mieć w zasięgu ponad 6 mln gospodarstw. Rozbudowa jest realizowana w standardzie XGS-PON, dzięki czemu w oparciu o sieć można oferować internet światłowodowy o prędkości do 5 Gbit/s.

Play sprzedał połowę udziałów za 1,8 mld zł

Obecna sieć Polskiego Światłowodu Otwartego jest oparta na infrastrukturze UPC Polska, którą grupa Play wniosła do spółki, a za sprzedaż 50 proc. jej udziałów funduszowi private equity InfraVia Capital Partners zainkasował 1,77 mld zł. Transakcję sfinalizowano na początku kwietnia br.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-upc-polska-jak-zrezygnowac-kanal-gwarantowany-salony-zamkniete,7169646071780993a ##

Grupa Play ponad dwa lata temu sprzedała też za 6,7 mld zł infrastrukturę pasywną sieci mobilnej Play. Kupiła ją spółka On Tower Poland, w której 60 proc. udziałów miał wówczas Cellnex Group, a 40 proc. - iliad. Na początku ub.r. iliad sprzedał Cellneksowi dalsze 10 proc. udziałów On Tower Poland, a w zeszłym tygodniu poinformował o sprzedaży pozostałych 30 proc.

Grupa Play w całym ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 7,3 do 8,93 mld zł, a jej zysk netto zmalał z 5,99 do 1,16 mld zł. Wydatki marketingowe zwiększyła o 24 proc. do 224,4 mln zł. Dużo mocniej wzrosły koszty energii, sieci i usług IT. Na pracowników przeznaczono 481 mln zł, a członkowie komitetu wykonawczego i zarządu telekomu zarobili 25,4 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmiany u wydawcy "Rzeczpospolitej". Rezygnuje były szef ITI

Zmiany u wydawcy "Rzeczpospolitej". Rezygnuje były szef ITI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały