Wpływy grupy 4fun Media zmalały o 12 proc., strata wzrosła do 1,4 mln zł. Na minusie Bridge2fun, e-commerce i naEkranie

W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa 4fun Media zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 12,1 proc. do 11,33 mln zł oraz wzrost straty netto z 547,5 tys. zł do 1,44 mln zł. Stratę EBITDA zanotowały agencja reklamowa Bridge2fun i pion e-commerce, firma spodziewa się, że od drugiego kwartału mocno zmaleją wpływy jej spółki outdoorowej Screen Network.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W zeszłym kwartale największą część przychodów grupy 4fun Media zapewniła spółka Screen Network oferująca cyfrowe nośniki reklamy zewnętrznej. Jej wpływy zwiększyły się rok do roku z 3,35 do 4,59 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych z 3,24 do 4,82 mln zł zysk EBITDA poszedł w górę z 791,6 do 950,2 tys. zł.

W styczniu Screen Network dokonała odpisu wartości udziałów w swojej spółce zależnej PRN Polska o ok. 3,2 mln zł na koniec ub.r. Powodem było zakończenie współpracy z PRN Polska przez sieć hipermarketów Carrefour.

Screen Network i stacje 4fun dużo stracą wskutek koronawirusa

W sprawozdaniu grupy 4fun Media zaznaczono, że to ostatni jak na razie tak udany kwartał dla Screen Network. Powodem są ograniczenia administracyjne, m.in. w zakresie przemieszczania się, wprowadzone w związku z epidemią koronawirusa.

- Trudno jest w nowej sytuacji oszacować prognozę dla rynku reklamy zewnętrznej, w tym segmentu DOOH na 2020 rok, nie mniej niezależne firmy badawcze twierdzą, iż spadek przychodów tej branży może sięgnąć nawet 40 proc. Najtrudniejszy okaże się prawdopodobnie drugi kwartał 2020 roku, w którym prognozowany spadek może wynieść 70-80 proc. Zależeć to będzie zarówno od tempa odmrażania się gospodarki, udostępniania usług, przywrócenia możliwości swobodnego przemieszczania się, w tym otwarcia granic jak i od gotowości konsumentów do odwiedzania galerii handlowych czy dłuższych podróży - stwierdzono.

- Działalność Screen Network jako największej na rynku firmy segmentu DOOH, narażona jest na wszystkie wymienione ryzyka i zagrożenia związane z wystąpieniem pandemii koronawirusa COVID-19 na terenie kraju. Spowodują one z pewnością znaczący spadek przychodów spółki, którego na ten moment nie da się jeszcze oszacować - dodano.

Segment nadawania i produkcji grupy 4fun Media, obejmujący kanały muzyczne 4fun.tv, 4fun Gold Hits i 4fun Dance, zanotował spadek przychodów z 4,18 do 3,04 mln zł oraz wzrost zysku EBITDA ze 151,5 do 210,9 tys. zł, natomiast wpływy z dystrybucji tych stacji zmalały z 310,3 do 227,1 tys. zł, a zysk EBITDA ze 129,5 do 76,3 tys. zł.

Grupa 4fun Media tłumaczy, że przychody jej biznesu telewizyjnego zmalały wskutek spadku oglądalności stacji oraz ograniczeniu wydatków reklamowych w połowie marca w związku z epidemią.

Prognoza na dalszą część roku jest pesymistyczna. - Należy zakładać, iż niekorzystna sytuacja na rynku reklamy telewizyjnej utrzyma się także w kolejnych kwartałach 2020 roku co będzie miało wpływ na spadek przychodów i poziom osiąganych rentowności - stwierdzono w sprawozdaniu. Firma zaznaczyła, że od drugiej połowy marca zmieniono ramówki kanałów, wprowadzając więcej treści dla dzieci. - Efekt tych działań jest widoczny w poprawie oglądalności w dwóch pierwszych miesiącach drugiego kwartału, co jednak nie rekompensuje w całości spadku jednostkowej wartości GRP (Gross Rating Point) stanowiącego główny miernik kampanii reklamowych - przyznano.

grafika

Bridge2fun bez 77 proc. wpływów, e-commerce z mniejszą stratą

Przychody agencji reklamowej Bridge2fun w minionym kwartale wyniosły 713,2 tys. zł, o 77 proc. mniej niż rok wcześniej (2,93 mln zł). Agencja wiosną ub.r. zakończyła pracę dla T-Mobile Polska (po wygranym przetargu obsługę telekomu przejęła DDB Warszawa), a jej drugi głównym klient Showmax na początku ub.r. wycofał się z polskiego rynku.

- W związku z wystąpieniem pandemii koronowirusa, drastycznym ograniczeniom uległy budżety marketingowe, a przetargi na kampanie reklamowe zostały zawieszone. W efekcie wyniki spółek prowadzących działalność w segmencie agencji reklamowych (działalność Bridge2fun prowadzą dwie spółki - przyp.) uległy dalszemu pogorszeniu - dodano w raporcie grupy 4fun Media.

grafika

Z kolei pion e-commerce grupy 4fun Media osiągnął wzrost przychodów o 70 proc. - z 1,48 do 2,35 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych z 2,63 do 2,98 mln zł jego strata EBITDA zmniejszyła się z 1,11 mln zł do 609,8 tys. zł. Firma zaznaczyła, że za dynamikę wpływów odpowiadają przede wszystkim platformy Cupsell.pl i Mustache.pl.

W sprawozdaniu zwrócono uwagę, że w związku z epidemią Polacy częściej kupują w internecie, przy czym głównie żywność i różnego rodzaju sprzęt. - Na dziś trudno jednak przesądzić na ile trend ten będzie miał charakter trwały, także po zakończeniu stanu epidemicznego. Dlatego Zarząd Emitenta bardzo ostrożnie ocenia szansę na utrzymanie podobnej dynamiki sprzedaży segmentu e-commerce w drugim i w kolejnych kwartałach 2020 roku tym bardziej, że oferowany asortyment nie ma charakteru produktów tzw. pierwszej potrzeby dla konsumentów - dodano.

Przychody z serwisów internetowych, przede wszystkim naEkranie.pl, skurczyły się z 523,9 do 203,6 tys. zł, a ich wynik EBITDA poszedł w dół z 99,1 tys. zł zysku do 224,7 tys. zł zysku.

grafika

Koszty tylko 3 proc. w dół, 1,44 mln zł straty netto

W pierwszym kwartale br. wydatki operacyjne grupy 4fun Media wyniosły 12,92 mln zł, co wobec 13,29 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 2,8 proc. Koszty usług obcych zmalały z 7,67 do 6,91 mln zł, a wynagrodzeń - z 2 do 1,72 mln zł.

Za to nakłady na amortyzację zwiększyły się z 1,15 do 1,73 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 507,6 do 736,7 tys. zł.

grafika

Zysk sprzedażowy brutto grupy 4fun Media zmalał z 3,07 do 1,28 mln zł. Natomiast strata operacyjna zwiększyła się z 399,2 tys. zł do 1,76 mln zł, a strata brutto - z 471,9 tys. zł do 1,39 mln zł, a strata netto - z 547,5 tys. zł do 1,44 mln zł.

grafika

„Szczególnie trudny drugi kwartał”

W sprawozdaniu grupy 4fun Media oceniono, że według zarządu „szczególnie trudny może okazać się dla spółki drugi kwartał 2020 roku”.

- Wskazuje na to szereg czynników jak choćby wcześniej przytoczona prognoza ekspertów dotycząca spodziewanego spadku rynku reklamy zewnętrznej (obejmującego rynek DOOH na którym działa emitent) w tym okresie o 70-80 proc. Spadku przychodów należy także oczekiwać na rynku reklamy telewizyjnej, co potwierdza szereg źródeł m.in. informacje przekazane przez zarząd telewizji Polsat, dotyczące strat telewizyjnych przychodów reklamowych w miesiącach kwiecień - maj na poziomie 35 proc. - uzasadniono.

Zarząd firmy przyznał, że „nie oczekuje także szybkiej poprawy sytuacji w segmencie działalności agencji reklamowych”, natomiast „szanse na dalszy, dwucyfrowy wzrost sprzedaży w segmencie e-commerce ocenia na razie bardzo ostrożnie”.

W ub.r. 4fun Media z 15 mln zł straty netto

Grupa kapitałowa 4fun Media w ub.r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 3 proc. do 58,84 mln zł, zysku EBITDA z 3,01 do 12,2 mln zł oraz wyniku netto z 7,92 mln ł zysku do 15,28 mln zł straty. Pion e-commerce firmy przy 7,18 mln zł wpływów miał 5,47 mln zł straty EBITDA, a wpływy z reklamy telewizyjnej zmalały o 32 proc.

Jesienią ub.r. 4fun Media zapowiedziała, że w związku z niezadowalającymi wynikami przeprowadzi restrukturyzację segmentu e-commerce, który mocno rozbudowała poprzez serię przejęć od połowy 2018 roku. Pod koniec października zamknęła e-sklep NaImpreze.pl, a na początku marca br. zgodziła się na sprzedaż swojemu większościowemu akcjonariuszowi Epicom Limited 59,84 proc. udziałów spółki Print Logistic za 925,6 tys. zł. - Prowadzenie projektu w obecnej formie będzie generować kolejne straty oraz wymagać będzie dalszych nakładów inwestycyjnych - uzasadnił zarząd 4fun Media.

W drugiej połowie kwietnia firma poinformowała, że dokona odpisu w związku z utratą wartości przez jej spółki zależne: 5,7 mln zł na Program, a 2 mln zł na Cupsell.

4fun Media jest notowana na rynku głównym warszawskiej giełdy. W czwartek na koniec sesji za akcję spółki płacono 4,63 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 19,63 mln zł. Na początku marca kurs firmy poszybował w dół z 5,14 do 3,28 zł, potem nastąpił wzrost. Za to od wiosny 2018 do wiosny ub.r. za akcję 4fun Media płacono kilkanaście zł, w szczycie było to 17 zł.

Większościowym akcjonariuszem 4fun Media jest spółka Epicom (ma 57,88 proc. kapitału) należąca do Rossa Newensa.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style