Maciej Budzich: polski rynek blogów ustabilizowany, jest się od kogo uczyć

- Polska blogosfera jest dzisiaj miejscem stabilnego i stałego rozwoju członków tej społeczności. Kojarzenie blogera i zawężanie jego działalności tylko do aktywności na blogu dawno już przestało mieć sens, a określenie „influencer” zdecydowanie bardziej oddaje charakter współczesnego rozumienia pojęcia „bloger” - ocenia dla serwisu Wirtualnemedia.pl Maciej Budzich, autor bloga Mediafun, jeden z najbardziej wpływowych polskich blogerów.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Maciej Budzich: polski rynek blogów ustabilizowany, jest się od kogo uczyć

We wtorek pojawiła się tegoroczna edycja rankingu najbardziej wpływowych polskich blogerów przygotowywanego przez Tomasza Tomczyka, znanego wcześniej jako bloger Kominek, a obecnie występującego pod marką Jason Hunt.

W pierwszej 10-tce najbardziej wpływowych członków polskiej blogosfery znalazł się m.in. Maciej Budzich, który podzielił się z serwisem Wirtualnemedia.pl swoimi uwagami na temat obecnej kondycji środowiska blogerów i kierunku w którym zmierza nasza blogosfera.

Maciej Budzich, autor bloga Mediafun, jeden z 10 najbardziej wpływowych blogerów 2016 r.:

- Z mojej perspektywy (ponad 10 lat blogowania, pojawiania i znikania w rankingu wpływowych blogerów) wydawać by się mogło, że w blogosferze jest w ostatnim czasie dość nudno - nie zaobserwowałem jakichś specjalnie spektakularnych przełomów czy zmian w blogosferze. Co nie oznacza, że nic się nie dzieje.

Obserwuję zdecydowany rozwój i profesjonalizację blogerów, którzy w blogosferze mają już ugruntowaną pozycję - u tych blogerów widać zdecydowany progres i imponujące sukcesy. Widać, że praca włożona w rozwój bloga, konsekwentne budowanie swojej marki, praca ze społecznością czytelników, długofalowe, rozważnie dobieranie kampanie, własne długoterminowe projekty oraz mądre angażowanie się w działania charytatywne (zdecydowanie coś więcej, niż „udostępnianie dalej” smutnej twarzy dziecka czy wygłodzonego psa) przynosi konkretne efekty i tacy blogerzy zdecydowanie pretendują do miana „zawód: bloger”. To dobrze - oznacza, to że rynek się ustabilizował i ci, którzy planują związać swoją zawodową przyszłość z prowadzeniem bloga mogą zdecydowanie efektywniej czerpać wiedzę od blogerów z długim stażem niż od chwilowych gwiazd ścianek, skandali czy poszukiwaczy kontrowersyjnych tematów.

Również w kategorii wydarzeń związanych z blogosferą obserwuję pewną stagnację - istniejące od lat wydarzenia takie jak Blog Forum Gdańsk (corocznie ponad 200 blogerów), SeeBloggers (800 blogerów), Blogowigilia (400-500 blogerów), BloSilesia, BlogConference Poznań pokazują, że wytworzyły się w blogosferze mechanizmy, pojawili się ludzie, którym chce się edukować polską blogosferę, stwarzać miejsca i wydarzenia służące wymianie doświadczeń czy też po prostu komercjalizować potencjał, którzy w blogosferze istnieje. Ale podobne obserwacje miałem rok czy dwa lata temu. Ten trend się utrzymuje.

Mimo wciąż rosnących zasięgów i budżetów YouTube nie zaobserwowałem też jakiejś specjalnej migracji samych blogerów w kierunku tej platformy. Oczywiście wideo jest ważne, ale blogerzy wciąż trzymają się swoich blogów, za to chętnie eksperymentują z innymi formami dystrybucji treści - cieszący się olbrzymią popularnością podcast Michała Szafrańskiego „Jak oszczędzać pieniądze”, eksperymenty z multimedialnymi reportażami u Podróżnickich (podrozniccy.com), własne książki, obecność na innych platformach społecznościowych powodują, że kojarzenie blogera i zawężanie jego działalności tylko do aktywności na blogu dawno już przestało mieć sens. Określenie „influencer” zdecydowanie bardziej oddaje charakter współczesnego rozumienia pojęcia „bloger”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą