Dane Similarweb opisane przez The Current pokazują skalę spadku ruchu 500 największych na świecie pod względem odwiedzalności witryn mediów, od lutego 2024 do lutego 2025.
Spadki są o tyle znaczące, że chatboty AI zapewniły wzrost o 5,5 miliona skierowań miesięcznie w tym samym okresie – informuje brytyjski serwis Press Gazette, opisujący sprawę.
U największych spada ruch
Dane Similarweb wskazują, że pomimo tego, że niektóre serwisy informacyjne zwiększyły ruch, to jednak wielcy gracze tracili rok do roku: The New York Times (-4,81 proc.), The Guardian (-3,28 proc.) i CNBC (20,92 proc.) odnotowały znaczne straty. Sumarycznie ruch 500 czołówych wydawców był niższy w lutym tego roku o 27 proc. w porównaniu rok do roku.

Wydawcy tracą ruch. Co teraz?
Dane te potwierdza niedawny raport Enders Analysis, który wykazał, że połowa wszystkich wydawców odnotowała spadek ruchu w wyszukiwarkach w ciągu ostatniego roku – analizuje The Current.
Chatboty AI takie jak Perplexity czy ChatGPT również mogą nie poprawić sytuacji mediów, a jeszcze ją pogorszyć. Liczy się także skala - ChatGPT generuje dziennie 37,5 miliona zapytań podobnych do tych z wyszukiwarki, Google zaś 14 miliardów.
Analiza The Current wskazuje, że na niższy ruch wydawców wpływa polityka Google - gigant stawia na transformację wyszukiwarki w kierunku jak utrzymania użytkownika na stronie.
Gigant wprowadza na szeroką skalę własne rozwiązania zasilane sztuczną inteligencją AI Overviews (w USA od maja 2024, w Polsce od marca 2025) oraz od niedawna AI Mode. Obie funkcjonalności ograniczają liczbę przekierowań na strony wydawców, ponieważ podają dostatecznie wiele informacji w oknie wyszukiwania, że internauta nie musi klikać w linki (tzw. zero-click search).

„Twórz treści, których AI nie przepisze”
Jak wobec tego dostosować strategię do tej wymagającej rzeczywistości? Eric Hoover, dyrektor SEO w Jellyfish, radzi optymalizację treści do wyszukiwania za pomocą AI. Artykuły będą musiały „opowiadać bezpośrednio o tym, o co pytają użytkownicy i jakie typy wyników pojawiają się w AI. Przy tworzeniu artykułów warto mieć na uwadze także: „o co ludzie też pytają” w kontekście naszego tematu i „jakie rzeczy warto o tym jeszcze wiedzieć”- radzi ekspert Jellyfish, cytowany przez The Current.
Hoover radzi też: „Wydawcy muszą skupić się na ekskluzywnych, oryginalnych i wymagających dużego wysiłku treściach. Wywiady, badania, zastrzeżone dane, wszystko, czego sztuczna inteligencja nie może łatwo powielić lub przepisać. Oferowanie unikalnych treści zwiększa szanse na uznanie witryny za wartościowe źródło”.











