Małysz silniejszą marką niż Kościół katolicki

Najsilniejszymi markami w naszym kraju są Polska (jako państwo),WOŚP i Nokia - wynika z badań BrandAsset Valuator. - Tę siłę budujesię długodystansowo, wymaga to pewnej idei i konsekwencji - mówiMartyna Wojciechowska, która sama jest osobą-marką.

A.Depowska
A.Depowska
Udostępnij artykuł:

- Najsilniejszą marką dla Polaków jest Polska (jako kraj) orazWielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (WOŚP) - wynika z badańprowadzonych na zlecenie agencji Young & Rubicam (Y&R)latem 2007 roku.Kolejne miejsca w kompleksowym badaniu BAV (BrandAsset Valuator)zajęły: Nokia, Danone, Polsat oraz Wedel. W pierwszej "50" znaleźlisię także sportowiec Adam Małysz, prezenterka Grażyna Torbicka iKościół katolicki.. - Dziś marką może być nie tylko towar czy usługa, ale teżinstytucje, waluty, kraje, a nawet osoby publiczne - mówi MarekStaniszewski, dyrektor strategiczny Young & RubicamBrands.- Trudno jest się zmierzyć z badaniami nad własną osobą jako marką.Nie wszystkie wyniki chciałabym usłyszeć - mówiła przed ujawnieniemwyników badań Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i -jak się okazało - jedna z najsilniejszych polskich marek.Metoda BAV umożliwia porównanie marek z różnych kategorii - nietylko różnych towarów czy instytucji między sobą, ale także np.osób publicznych z usługami albo walut ze stacjami telewizyjnymi.Marka Martyny Wojciechowskiej była przez badanych pozytywniekojarzona z TVN Style, Australią i Danone, a zdecydowanienegatywnie - z niektórymi markami leków (Cholinex, Ibuprofen) czyproduktów żywnościowych (np. Indykpol).

- Okazuje się, że decyzje, które podejmowałam w życiuintuicyjnie, okazały się słuszne - komentowała wyniki badańWojciechowska. - Zawsze wiązałam się albo z silnymi markami, albotakimi, które okazały się silne: TVN-em, National Geographic,Actimelem. Tylko raz skręciłam w bok z mojej ścieżki, którą sobiewytyczyłam i był to program Big Brother, ale on z kolei dał mi, jakwidzę, niezbędną wyróżnialność.

Badano cztery parametry składające się na siłę marki: jejwyróżnialność, zapotrzebowanie, szacunek i wiedzę na jej temat,czyli dotychczasowe doświadczenia konsumentów. Te cztery cechy wnajwiększym stopniu określają, w jaki sposób marka się rozwija, jakmoże tracić siłę i jak polepszyć jej kondycję. I tak, największąwyróżnialnością w Polsce cieszy się Kuba Wojewódzki,zapotrzebowaniem - Złotówka, szacunkiem - Adam Małysz, wiedzą -TVP1.

Według autorów badań, zdrowiej dla marki jest być wyróżnialnąniż potrzebną. Dzieje się tak dlatego, że przy dużej wyróżnialnościmarka ma siłę budować zapotrzebowanie. Wyższą wyróżnialnością odzapotrzebowania cieszą się m.in. X-box, Alfa Romeo i Pickwick. Gdyjest odwrotnie, cena staje się głównym motywem zakupu, co niewpływa korzystnie na markę. W takiej sytuacji znajdują się np.Poczta Polska i ZUS.

Podobnie, szacunek do marki jest istotniejszy od wiedzy na jejtemat. Gdy ten pierwszy przeważa, konsumenci wysyłają wobecproduktu pozytywny sygnał, mówiący "Chciałbym cię lepiej poznać"(dzieje się tak w przypadku m.in. Saaba i Wikipedii). Gdy to wiedzadominuje, klient zdaje się mówić: "Znam cię i nie jesteś niczymspecjalnym" (badani wskazali tu m.in. Biedronkę, proszek "E" iMotorolę).

- Cieszę się, że to nie mnie konsumenci uznali za "nicspecjalnego" - żartowała Wojciechowska. Jej markę określono jakotyp "mędrca", ze względu na wysoki szacunek wśród respondentów.Innymi wyróżnionymi przez analityków typami były m.in. "błazen"(marka radosna, ale o małym szacunku) czy "dziewica" (markazarabiająca na siebie głównie urokiem).

Z danych BAV wynika także, że Polska jako kraj obecnie jestbardziej godna zaufania i "stylowa" niż w 2004 roku. UnięEuropejską Polacy postrzegają jako arogancką, a dolar wbrewsłabszemu kursowi jest silniejszą marką od euro. Adama Małyszaszanujemy bardziej od Kościoła katolickiego, a Ebiego Smolarkauznajemy za markę luksusową. Pozycję Kuby Wojewódzkiego możnaporównać do niszowego Radia Maryja, ze względu na dużą wiedzę iwyróżnialność, ale względnie niski szacunek.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie agencji Young &Rubicam przez instytut Millward Brown SMG/KRC na ogólnopolskiejpróbie reprezentatywnej 3026 osób w wieku 18-69 lat. Przeprowadzanezostały wywiady face-to-face, umożliwiające bezpośrednie porównaniemarek.

A.Depowska
Autor artykułu:
A.Depowska
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"