Marketing internetowy w Polsce dwa kroki za europejskim – trendy na rok 2013 wg Timgu

Spowolnienie gospodarcze Polsce i kryzys w strefie EURO mają znaczący wpływ na dynamikę i strukturę wydatków na reklamę. Firmy tną budżety i weryfikują efektywność swoich działań reklamowych, coraz częściej przenosząc je do Internetu. Zdaniem ekspertów z międzynarodowej agencji marketingu internetowego, Timgu Ltd, najlepsze prognozy na nowy rok dotyczą SEM.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

„Mimo, iż dynamika wzrostu wydatków polskich firm na reklamę w Internecie nieznacznie osłabnie w porównaniu z ubiegłymi latami, przewidujemy dalszy jej wzrost na poziomie 10%. W 2013 roku spodziewamy się też wzrostu wydatków polskich firm na reklamę w Internecie poza granicami kraju. Jest to zjawisko, na które warto zwrócić uwagę, a które często jest pomijane. Polskie firmy, poza reklamą w Polsce, dynamicznie wkraczają nie tylko na rynki pozostałych państw UE, a także USA i Azji. Jesteśmy przekonani, że duża cześć towarzyszącej temu aktywności odbywać sie będzie właśnie za pośrednictwem Internetu” – mówi Marcin Stojak, Country Manager na Polskę w Timgu.

Sytuacja gospodarcza wymusza optymalizację budżetów reklamowych i dalsze ich przesuwanie do Internetu, przede wszystkim kosztem reklamy w prasie, która systematycznie traci na znaczeniu jako medium reklamowe. W 2013 roku dominować będzie model efektywnościowy, który pozwala klientom na sprawne i efektywne zarządzanie swoim budżetem lokowanym w działaniach on-line.

Struktura wydatków na reklamę w Internecie

Obserwując rynek reklamy internetowej z perspektywy europejskiej, trudno nie zauważyć podobieństw do rynków zachodnich sprzed kilku lat. Z czasem struktura wydatków na reklamę w Internecie w Polsce będzie się upodabniała do tej, charakterystycznej dla bardziej dojrzałych rynków europejskich.

W Wielkiej Brytanii wydatki na reklamę typu display wzrosły w tym roku o 10,6%, głównie za sprawą nakładów na reklamę w mediach społecznościowych i na platformach mobilnych. Wydatki w tym segmencie stanowiły 23% wszystkich przeznaczonych na reklamę cyfrową w I połowie 2012 roku w Wielkiej Brytanii. Tego samego trendu możemy spodziewać się w Polsce – spowolnienia wydatków na reklamę typu display w Internecie przy jednoczesnym wzroście wykorzystania jej na platformach mobilnych, video oraz w mediach społecznościowych. W Polsce display stanowi 41%, a SEM 33% wydatków na reklamę internetową. Dynamika jest jednak po stronie marketingu w wyszukiwarkach.

 „W Wielkiej Brytanii reklama typu Search (PPC) odpowiada za 59% wydatków na reklamę w Internecie. Ze względu na jej silną funkcję sprzedażową, przejrzystą i mierzalną naturę – spodziewamy się dalszego dynamicznego wzrostu tego sektora w Polsce. Będzie to kolejny element dojrzewania rynku. Ma to dodatkowe znaczenie w czasach, kiedy budżety reklamowe podlegają silnej presji ze względu na  obecną sytuację ekonomiczną. Naszym zdaniem, reklama typu Search (PPC) zdetronizuje reklamę graficzną w Polsce w ciągu kilku najbliższych lat” - zapewnia Marcin Stojak, Country Manager w Timgu.

Platformy mobilne

Wraz ze spadkiem cen Internetu w telefonach komórkowych oraz stałym wzrostem liczby posiadaczy smartfonów w Polsce, dynamicznie zwiększa się konsumpcja Internetu za pośrednictwem platform mobilnych. W ślad za zwiększonym ruchem w tym segmencie, rośnie też ilość i wartość transakcji dokonywanych w ten sposób.

„Efektem tego trendu jest wzrost liczby stron www zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych. Użytkownicy smartfonów spędzają 70% czasu więcej na stronach dostosowanych do tych urządzeń. Kiedy firmy w pełni to zrozumieją, będziemy świadkami jeszcze szybszego wzrostu tego mobilnego. Po drugie, wzrost wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych, zarówno display jak i typu Search” – przekonuje Marcin Stojak.

W chwili obecnej w Wielkiej Brytanii wydatki na reklamę na urządzenia mobilne wynoszą 7% wszystkich kosztów przeznaczonych na reklamę w Internecie i rosły o ok. 132% z roku na rok. W 2012 wydatki na reklamy typu SMS/MMS/video/display na urządzeniach mobilnych w Anglii wzrosły o 91%. W tym samym czasie wydatki na reklamę typu Search na urządzeniach mobilnych wzrosły o 152% - stanowiąc obecnie 72% wszystkich na reklamę na urządzeniach mobilnych.

Spodziewamy się odwzorowania tej dynamiki i struktury także na polskim rynku. Dynamika przyrostu  ilości odwiedzin oraz wartości transakcji dokonywanych na platformach mobilnych w Polsce w przypadku naszych klientów, zdaje się podążać dokładnie tą samą ścieżką jak wskaźniki u naszych klientów w Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Tyle, że z około 1,5 rocznym opóźnieniem. Spodziewamy się, że polski rynek reklamy mobilnej będzie się coraz szybciej upodabniał się do bardziej zaawansowanych rynków europejskich” – mówi Marcin Stojak z Timgu.

Trendy w marketingu internetowym - podsumowanie

Główne trendy na rok 2013 według Timgu to wzrost wydatków na reklamę w Internecie z powolną zmianą struktury wydatków i  rosnącym udziałem reklam typu Search i wciąż silną, ale słabnącą dynamiką wzrostu reklam typu display. Reklamy te mogą zostać wzmocnione poprzez silny udział mediów społecznościowych, platform mobilnych i video, które stanowią już 8 % całego rynku reklamy graficznej w sieci. 

Większa penetracja rynku przez urządzenia mobilne i spadające ceny Internetu dostępnego za ich pośrednictwem przełożą się na zwiększony ruch generowany na platformy mobilne. Firmy będą chciały być tam, gdzie są ich klienci. Zwiększy się liczba zoptymalizowanych stron, a zwiększenie wydatków na reklamę w tym sektorze będzie logiczną konsekwencją. Kolejny punkt to internacjonalizacja. Polskie firmy będą się starały jeszcze dynamiczniej dotrzeć do klientów na innych rynkach za pośrednictwem Internetu.

Źródła: dane dotyczące rynku reklamy w Internecie  w Wielkiej Brytanii na podstawie raportów IAB UK, CommScore, MobiLens UK, Pricewater HouseCoopers

O Timgu Ltd.

Timgu specjalizuje się w marketingu w wyszukiwarkach. Misją firmy jest dostarczanie pozytywnych wyników dla swoich klientów we wszystkich aspektach ich aktywności w Internecie. Timgu jest międzynarodową agencją marketingową powstałą z połączenia pięciu narodowości i 14 języków, którymi posługują się pracownicy firmy pracując dla międzynarodowych klientów. Timgu jest jedynym w Polsce certyfikowanym partnerem Google w programie Google Grants. Timgu ma biura w Londynie i Kopenhadze oraz przedstawicielstwo w Warszawie. Agencja została założona w 2010 roku przez byłych pracowników Google: Aleksandra Kahna i Lariego Numminena.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji