Marki Play, Cyfrowy Polsat i Allegro mocno w górę - tracą TVN, Polsat i TVP

W corocznym rankingu najcenniejszych polskich marek według „Rzeczpospolitej” duże wzrosty wartości zanotowały Play i Cyfrowy Polsat, które tak jak Plus i TVN znalazły się w czołowej dwudziestce. Najcenniejszą marką internetową jest Allegro, radiową - RMF FM, a prasową - „Gazeta Wyborcza”.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Cały ranking objął ponad 300 marek. Układ czołowej piątki nie zmienił się w ciągu roku: pierwszy jest Orlen (wartość: 3,94 mld zł, wzrost o 3 proc. w skali roku), który wyprzedza PKO BP (3,7 mld zł), Biedronkę (3 mld zł, wzrost o 9 proc.), PZU (2,33 mld zł, spadek o 4 proc.) oraz Play.

Wartość marki Play oszacowano na 1,92 mld zł, aż o 36 proc. więcej niż przed rokiem, co dało telekomowi niezmiennie 5. miejsce w rankingu. Plus został wyceniony na 1,2 mld zł (2 proc. więcej w skali roku) i zajął 8. pozycję. To jedyne brandy z sektora mediów i telekomunikacji, które znalazły się w pierwszej dziesiątce zestawienia.

Na 28. miejscu uplasowała się Neostrada (wartość: 458,8 mln zł, 7 proc. w górę w skali roku) należąca do Orange Polska, a na 43. miejscu - Heyah (315,9 mln zł, spadek o 2 proc.) będąca własnością T-Mobile Polska.

Wśród polskich operatorów płatnej telewizji zdecydowanie najcenniejszą markę ma Cyfrowy Polsat - wyceniono ją na 784 mln zł, o 17 proc. więcej niż rok wcześniej, co dało jej awans o 4 miejsca na 13. lokatę. Marka Netii zyskała natomiast aż 59 proc. wartość (z 261,8 do 415,4 mln zł) i awansowała z 50. na 33 pozycję. Multimedia Polska znalazła się na 69. miejscu (wartość: 198,7 mln zł, wzrost o 18 proc. w skali roku), Vectra - na 74. (184,5 mln zł, wzrost o 7 proc.), Toya - na 211. (40,7 mln zł, 10 proc. w górę), a Inea - na 233. (34,9 mln zł, spadek o 17 proc.). W rankingu nie ma nc+, powstałej wiosną br. z połączenia Cyfry+ i N.

Spore spadki wartości zanotowały marki głównych kanałów telewizyjnych. TVN stracił 6 proc. (z 827,8 do 776,1 mln zł, spadek z 10. na 14. pozycję), Polsat - 8 proc. (z 792,5 do 730 mln zł, spadek z 12. na 16. miejsce), TVP1 - 14 proc. (z 385,2 do 331,6 mln zł, w dół z 32. na 41. miejsce), a TVP2 - 16 proc. (z 249,9 do 208,9 mln zł, w dół z 53. na 64. pozycję).

Mniej niż przed rokiem są również warte marki TVN24 (w dół o 5 proc. do 149,3 mln zł; 84. miejsce), TVN7 (spadek o 2 proc. do 64,3 mln zł; 156. pozycja) oraz TV4 (w dół aż o 31 proc. do 38,1 mln zł; 223. miejsce).

Za to mocno na wartości zyskała najdroższa marka internetowa - Allegro.pl. Jej wycena wzrosła przez rok o 44 proc. do 598,4 mln zł, co pozwoliło jej awansować z 30. na 22. pozycję w zestawieniu. Wartość Onet.pl została oszacowana na 119,6 mln zł (14 proc. w dół; 97. pozycja), Neo24.pl - na 112,9 mln zł (32 proc. w górę; 107. miejsce), a WP.pl - na 96,2 mln zł (3 proc. w górę; 121. pozycja).

Wśród stacji radiowych najdroższą marką ma RMF FM - wyceniono ją na 201,9 mln zł (wzrost o 8 proc. w skali roku), co dało 66. miejsce. Brand Radio Eska oszacowano na 110,1 mln zł (1 proc. w górę; 109. pozycja).

W branży prasowej najcenniejsze marki mają dystrybutorzy: Kolporter wyceniono na 204,3 mln zł (o 23 proc. więcej niż przed rokiem; 65. miejsce), a Ruch - na 122,2 mln zł (spadek o 25 proc.; 94. pozycja).

Jeśli chodzi o pisma, to najdroższą markę ma „Gazeta Wyborcza” (102 mln zł, w dół o 10 proc.; 114. miejsce), która wyprzedza „Fakt” (77,1 mln zł, 7 proc. w górę; 140. pozycja), „Rzeczpospolitą” (56,8 mln zł, 1 proc. w dół; 172. miejsce) oraz „Tele Tydzień” (45,4 mln zł, 9 proc. w dół; 194. miejsce.).

Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami AC Nielsen, Acropolis Advisory i Millward Brown SMG/KRC. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów