Kampania o ekologicznych skutkach marnowania żywności jest częścią długofalowego projektu „EkoMisja Nie Marnuję” współfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Bohaterką kampanii jest planeta, która występuje pod postacią zepsutej żywności w trzech odsłonach. Jest to nawiązaniedo produktów najczęściej marnowanych w polskich domach czyli pieczywa, warzyw i owoców. W kreacji użyto motywu zepsutego chleba, pomarańczy i pomidora jako planety, pokrytej pleśnią w kształcie kontynentów.
W ramach kampanii nakręcono 3 spoty telewizyjne oraz spot radiowy, w których swojego głosu użyczyła Krystyna Czubówna. Spoty telewizyjne występują w trzech odsłonach, które stanowią jednocześnie proste wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób każdy z nas może marnować mniej żywności, poprzez dokonywanie świadomych wyborów.

Federacja Polskich Banków Żywności zachęca w kampanii, by kupować tylko tyle ile zjemy, planować zakupy oraz wykorzystywać produkty w kuchni zamiast je wyrzucać. Spot kręcony w sklepie sieci Tesco.
W kampanii użyto również konkretnych danych, argumentujących przekaz, które stanowią również wartość edukacyjną. Zwrócono uwagę, że aby wyprodukować przetworzyć i dostarczyć żywność na półki sklepowe, a następnie do domów trzeba zużyć wodę, energię i paliwo. Dlatego wyrzucanie żywności generuje straty surowców. W kampanii zastosowano obrazowe przeliczniki tych strat.
- Dla przykładu co roku do produkcji wyrzucanej żywności zużywa się 250 bln ton wody. To 14 razy więcej niż mieszczą w sobie wszystkie jeziora w Polsce. Konsekwencją wyrzucania dużej ilości jedzenia jest jego gnicie na wysypiskach, a co za tym idzie uwalnianie do atmosfery znacznej ilości gazów cieplarnianych. Rocznie na świecie z powodu wyrzucania żywności do atmosfery trafia 3,3 miliarda ton gazów cieplarnianych. To prawie tyle, ile w tym samym czasie emituje cały przemysł Unii Europejskiej. To między innymi takie hasła stanowią wartość edukacyjną, wspierającą naszą kampanię – podkreśla Dorota Jezierska, wiceprezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

W ramach kampanii planowane są spoty telewizyjne i radiowe, publikacje w internecie i mediach oraz 300 citylightów i billboardów usytuowanych w największych miastach w Polsce.
Za przygotowanie kreacji kampanii i jej realizację w telewizji, radiu, internecie i na outdoorze odpowiedzialna jest agencja Advalue. Za dobór nośników i powierzchni na terenie całej Polski odpowiedzialna jest Clear Channel.
W ramach kampanii przewidziano również konkurs EkoSelfie w mediach społecznościowych na najlepsze zdjęcie na temat„Mój sposób na niemarnowania żywności.”

W ramach projektu „EkoMisa Nie Marnuję” zaplanowano również szereg działań edukacyjnych, którymi objętych będzie w ciągu dwóch lat trwania projektu 200 szkół podstawowych w całej Polsce.
Banki Żywności co roku prowadzą kampanię zwracającą uwagę na problem marnowania żywności. Pod koniec ub.r. apelowały do Polaków hasłem „Ratuj jedzenie, które dla innych jest marzeniem”.











