Media grupy Polsat ze wzrostem wpływów o 10 proc., podatek reklamowy zabrałby ponad 100 mln zł

W pierwszym kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat w segmencie mediów, obejmującym głównie Telewizję Polsat i Grupę Interia, zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 10 proc. do 507 mln zł i spadku zysku EBITDA o 1 proc. do 146 mln zł. Wpływy z reklam telewizyjnych zwiększyły się o 3,4 proc. do 271 mln zł. - Spodziewamy się jednocyfrowego wzrostu rynku reklamowego w ujęciu całorocznym. Natomiast rynek reklamy internetowej powinien mieć dynamikę w okolicy 7 proc. - uważa Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

Tomasz Wojtas / nb
Tomasz Wojtas / nb
Udostępnij artykuł:

W prezentacji Cyfrowego Polsatu podano, że przychody reklamowe Grupy Telewizji Polsat w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku z 263 do 271 mln zł.

Firma zwróciła uwagę, że według wstępnych danych Publicis Groupe wartość całego rynku reklamy telewizyjnej zmalała o 1,3 proc. do 921 mln zł. W efekcie Polsat szacuje, że jego udział w tym rynku zwiększył się z 28,1 do 29,5 proc.

W zeszłym kwartale kanały Telewizji Polsat wygenerowały 8,4 proc. GRP (punktów proc. oglądalności reklam) mniej niż rok wcześniej. - Przy czym odnotować należy, iż epidemia COVID-19 praktycznie nie wpłynęła na nasze przychody z reklamy telewizyjnej w pierwszym kwartale 2020 roku, stąd efekt wysokiej bazy - wyjaśniono w sprawozdaniu.

Do Telewizji Polsat należy prawie 40 stacji. Według danych Nielsen Audience Measuerment w pierwszym kwartale br. Polsat miał 8,29 proc. udziału w rynku oglądalności (wobec 8,59 proc. rok wcześniej), TV4 - 3,11 proc. (3,9 proc. przed rokiem), Polsat News - 1,85 proc. (po wzroście z 1,7 proc.), a żaden z pozostałych nie przekroczył 1,5 proc.

grafika

Do wzrostu wpływów nadawcy z reklamy telewizyjnej przyczyniły się też dwa wydarzenia. We wrześniu ub.r. Telewizja Polsat przejęła od Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych 50,52 proc. udziałów spółki TV Spektrum (nadającej kanały Fokus TV i Nowa TV), której wyniki zaczęły być uwzględniane w sprawozdaniach Cyfrowego Polsatu. Natomiast z początkiem br. biuro reklamy Polsat Media przejęło od TVN Media obsługę brokerską TV Puls i Puls2.

Ile zarabia z reklam Grupa Interia?

W sprawozdaniach grupy Cyfrowy Polsat nie są wyszczególniane wyniki Grupy Interia, którą w połowie ub.r. Telewizja Polsat kupiła od Bauer Media za ok. 422 mln zł. Jesienią ub.r. spółka Polsat Media wchłonęła dział handlowy Interii, a niedługo potem rozstała się z 23 pracownikami.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sieci-kablowe-porzadek-ze-smieciowymi-programami-kontrola-uokik,7170195100678273a ##

Natomiast Grupa Interia nie podała jeszcze raportu finansowego za ub.r. W 2019 roku osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 1,3 proc. do 115,75 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 0,6 proc. do 95,22 mln zł jej zysk netto zwiększył się z 22,26 do 31,02 mln zł. Zatrudniała wtedy 379 pracowników.

O tym, jak kupno Grupy Interii wzmocniło pozycję Cyfrowego Polsatu, świadczy wzrost liczby odsłon stron i aplikacji nadawcy: w pierwszym kwartale ub.r. sam Cyfrowy Polsat zanotował 157 mln odsłon (według badania Gemius/PBI), a w minionym kwartale, już z Grupą Interia - 1,74 mld (według Mediapanelu).

grafika

Koszty wzrosły mocniej niż przychody

Cały segment mediów grupy Polsat osiągnął wzrost przychodów o 10 proc. do 507 mln zł. W prezentacji zaznaczono, że to efekt „stabilnego początku roku na rynku reklamy telewizyjnej w połączeniu z konsolidacją wyników Interia.pl”.

Natomiast koszty operacyjne segmentu poszły w górę o 16 proc. do 352 mln zł. Polsat tłumaczy to wyższymi inwestycjami w wiosenne ramówki i realizacją większej liczby transmisji sportowych. Pod koniec marca nadawca kupił na kolejny okres jedne ze swoich najważniejszych praw: do pokazywania piłkarskiej Ligi Mistrzów w sezonach 2021/22, 2022/23 i 2023/24.

W konsekwencji marża EBITDA pionu mediowego zmniejszyła się o 3,1 pkt proc. do 28,8 proc., a zysk EBITDA - o 1 proc. do 146 mln zł.

Podatek reklamowy zabrałby ponad 100 mln zł

Na początku lutego br. Ministerstwo Finansów zaprezentowało projekt ustawy o podatku od przychodów reklamowych. Zaproponowano, że w telewizji, radiu, kinach i na outdoorze stawka będzie wynosiła 7,5 proc. od przychodów reklamowych od 1 do 50 mln zł rocznie i 10 proc. od wpływów powyżej 50 mln zł.

W przypadku reklam tzw. towarów kwalifikowanych (czyli produktów leczniczych, suplementów diety, wyrobów medycznych i napojów mocno słodzonych) danina miała wynosić 10 proc. od wpływów do 50 mln zł rocznie (bez żadnego dolnego progu) oraz 15 proc. od wpływów powyżej 50 mln zł.

Jeśli chodzi o reklamy internetowe, nowa danina miała obowiązywać firmy, których grupy kapitałowe przekroczyły w zeszłym roku 750 mln euro wpływów z reklam globalnie i 5 mln euro w Polsce. Stawkę podatku od tych drugich wyznaczono na 5 proc.

- Gdyby progi podatkowe zapisane w pierwotnej wersji projektu ustawy pozostały niezmienione, dodatkowe obciążenie rachunku wyników Grupy Polsat mogłoby znacząco przekroczyć 100 mln zł w skali 12-miesięcznej - stwierdzono w sprawozdaniu firmy.

Cyfrowy Polsat oczekuje jednocyfrowego wzrostu na rynku reklamy tv w 2021 roku

Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat pytany o prognozy na kolejny kwartał i cały 2021 rok jeśli chodzi o rynek reklamy telewizyjnej odpowiedział, że oczekuje, że rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu osiągnie „średni jednocyfrowy wzrost w 2021 r., natomiast rynek reklamy internetowej ma szansę wzrosnąć o 8-8,5% w całym roku”.

- Jeśli chodzi o rynek reklamy telewizyjnej, to - tak jak komunikowaliśmy wcześniej - spodziewamy się średniego jednocyfrowego wzrostu w ujęciu całorocznym. Natomiast rynek reklamy internetowej - według ostatnich raportów Starcomu - powinien mieć dynamikę w okolicy 7 proc. Przy nieco bardziej pozytywnej sytuacji poziom 8-8,5 proc. pewnie wydaje się realny - stwierdził podczas wideokonferencji z dziennikarzami.

"Dobrze przyjęta ramówka"

Zdaniem Janowskiego rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu był "w miarę płaski, skurczył się o około 1 proc".

- Musimy pamiętać, że w zeszłym roku I kwartał był „zdrową bazą”, jeszcze kwartał był niedotknięty COVID-19, w tym kontekście rynek jest prawie płaski. Nasza pozycja i nasze przychody z reklamy i sponsoringu w wzrosły o 3,4 proc. To bardzo dobry wynik. W efekcie nasz udział w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 29,5 proc. Jeśli chodzi o ten kwartał, to od siebie dodam, że był bardzo dobry, mieliśmy mocne wyniki oglądalności. Dobrze przyjęta ramówka, jednocześnie bardzo satysfakcjonująca sprzedaż reklamowa i realizacja wszystkich zapowiadanych synergii po akwizycji Interia.pl - ocenił Janowski.

grafika

Podczas ostatniego spotkania (podsumowującego cały 2020 rok dla Grupy Cyfrowy Polsat) szef Telewizji Polsat mówił o szacunkach na poziomie 6-6,5 proc.

Przychody z reklamy i sponsoringu grupy Telewizji Polsat wzrosły o 3,4 proc. w I kw. 2021 r. i wyniosły 271 mln zł, a ogólny udział w rynku reklamy telewizyjnej i sposoringu Grupy wyniósł 29,5 proc. Łącznie Grupa Polsat świadczy 18,1 mln usług płatnej telewizji, internetu i usług telefonicznych.

Cennikowe wpływy reklamowe telewizji w kwietniu 2021 roku względem analogicznego okresu rok wcześniej zwiększyły się o 32,21 proc - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Liderem przychodów z reklam był Polsat.

W pierwszym kwartale br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat (należą też do niej m.in. Polkomtel, Eleven Sports i większościowy pakiet akcji Netii) osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 4,9 proc. do 2,99 mld zł i zysku netto ze 183,8 do 390,4 mln zł. Każdy abonent płaci firmie średnio 90,5 zł miesięcznie, o 6 proc. więcej niż przed rokiem.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów