Jak czytamy na rządowej stronie projektu MeduM (skrót od Multimedialna Edukacja Młodzieży) jego celem jest "stworzenie i upowszechnienie wśród uczniów w wieku 12-18 lat multimedialnych materiałów edukacyjnych oraz dydaktycznych wspierających proces kształcenia w Polsce oraz umieszczenie ich na utworzonej na potrzeby tego działania platformie streamingowej VoD, spełniającej wymagania w zakresie dostępności, w szczególności dla osób wymagających specjalnego wsparcia w procesie edukacji (w tym uchodźców)". Filmy będą z napisami w języku ukraińskim czy angielskim.
Materiały mają wspierać nauczanie nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Scenariusze powinny być zgodne z podstawą programową przedmiotu. W planach jest łącznie produkcja 230 wideo.
O projekcie na łamach tygodnika „Sieci" minister edukacji Przemysław Czarnek opowiadał: "Zdaję sobie sprawę, że młodzi ludzie nie oglądają telewizji, są na platformach streamingowych. Dlatego zleciłem Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju konkurs za 30 mln zł na produkcję kilkuset krótkich, czterominutowych filmów o tematyce historycznej, ekonomicznej i kulturowej, które będą zamieszczane i promowane na platformach streamingowych".

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przemyslaw-czarnek-minister-edukacji-polska-chrzescijanska ##
Słowem - minister ma plan docierania do młodych Polek i Polaków za pośrednictwem rządowej platformy streamingowej. MeduM ma serwować treści patriotyczne, narodowe, historyczne (o czym niżej) z pominięciem najpopularniejszych wśród młodzieży społecznościówek i VoD, jak TikTok, YouTube czy Netflix.
Pozornie wydawać by się mogło, że pomysł ma niewielkie szanse na powodzenie, w obliczu ostrej rywalizacji różnych platform z wideo, gdzie młodzi chętnie spędzają swój czas. Warto przypomnieć sobie, że dzisiejsi dwunasto-, czternasto- czy szesnastolatkowie to pokolenie digital natives, którzy nie znają świat bez internetu i social mediów.
Korzystanie z MeduM może w praktyce wyglądać na przykład tak, że uczniowie w ramach przygotowania do lekcji Historii i Teraźniejszości będą musieli obejrzeć określone filmiki z platformy i potem być z nich przepytywani. Materiały mogą też stanowić rozszerzenie materiału przekazywanego przez nauczyciela na lekcji. Oczywiście to tylko teoretyczne dywagacje, bo na razie nie znamy dokładnego planu ministerstwa na zainteresowanie uczniów MeduM.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/minister-przemyslaw-czarnek-jezeli-seks-traktuje-sie-wylacznie-jako-przyjemnosc-to-mamy-do-czynienia-z-upadkiem-wartosci ##
29 mln zł na MeduM
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozpisało już konkursy na realizację przedsięwzięcia. W sierpniu ogłoszono wyniki ocen merytorycznych ofert złożonych w naborze do realizacji "komponentu A" (nowa platforma VOD, za 7 mln zł) i "komponentu B" (produkcja filmików, budżet 22 mln). Budżet na całość to 29 mln zł.
Do stworzenia serwisu VoD wybrano Fundację Wspierania Historii Kinematografii Polskie. Koszt zlecenia opiewa na 6 988 647,70 zł. Ta sama fundacja pozytywnie przeszła ocenę merytoryczną w zakresie tworzenia filmów o historii Polski (ze szczególnym uwzględnieniem historii gospodarczej i politycznej). Z kolei Stowarzyszenie Aktywne Beskidy ma otrzymać 7 452 558,14 zł na materiały z obszaru drugiego: "Historia sztuki, muzyki, literatury, teatru, sztuk plastycznych i architektury w ujęciu Polskiego Dziedzictwa Narodowego.

Stowarzyszenie TOP500 Innovators pozytywnie oceniono w kategorii produkcji filmów wspierających nauczanie przedsiębiorczości (obszar III projektu: Innowacyjność produktów i usług, komercjalizacja wyników badań naukowych oraz ich transfer do gospodarki).
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krrit-netflix-squid-game-skarga-dzieci ##
Czarnek i PiS krytykowali Netfliksa
Politycy Prawa i Sprawiedliwości krytykowali w przeszłości treści dostępne w internecie, np. na platformie Netflix. W polskim horrorze „W lesie dziś nie zaśnie nikt 2” znalazły się sceny, które wyśmiewają żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej. Pokazano ich jako nieudolnych panów w średnim wieku, którzy nie stronię od alkoholu. Nad fotelami „terytorialsów”, czyli jednej z wizytówek rządów PiS, umieszczono symbol swastyki. - To niebywały skandal. Widocznie komuś się pomieszało w głowach - mówił portalowi Wirtualnemedia.pl poseł PiS Jan Mosiński. Zdaniem parlamentarzysty „każdy, kto ma odrobinę patriotyzmu, tego badziewia nie powinien oglądać”.

Po protestach Strajku Kobiet Netflix padł ofiarą krytyki posła Marcina Horały. - Młodzież jest teraz głównie wychowywana przez Netflixa, Tik Toka i tego rodzaju instytucje, gdzie ten liberalno-lewicowy światopogląd dominuje i wszelkim złem jest kościół, rodzina, ojczyzna. To jest sączone młodym do głowy. Nie mamy jako konserwatyści na to odpowiedzi. Jako partia, jako rząd nie gramy w tej lidze - stwierdził.
Z kolei Przemysław Czarek był zaniepokojony treścią południowokoreańskiego hitu Netfliksa "Squid game". Powodem były zachowania dzieci, które w polskich szkołach miały naśladować bohaterów produkcji i padać na ziemię. - Po apelach nauczycieli i rodziców nasz resort przyjrzy się tej produkcji. Jesteśmy w stałym kontakcie z kuratorami, którzy będą badać ten problem. Takie treści nie powinny mieć miejsca - zapowiedział w rozmowie z „Faktem” Czarnek. Dodał jednak, że serialu nie oglądał.

Niedawno "kontrofensywę w social mediach" mającą na celu przyciągnięcie młodych do PiS zapowiedział prezes partii Jarosław Kaczyński.
- Młodzież jest pod bardzo wielkim wpływem smartfonów, mówiąc w przenośni. Tu rzeczywiście my z kolei dużych możliwości nie mamy, ale będziemy prowadzili wielkie kontrakcje w tej dziedzinie i jakąś część młodzieży, bo jest demokracja, to zawsze chodzi o część, do siebie przyciągniemy - mówił szef Prawa i Sprawiedliwości. Dodał też, że w tym obszarze partia ma "bardzo wiele do zrobienia" - Uczynimy tutaj ogromny wysiłek, ale nie sądzę, żeby dzisiaj do młodzieży był jakiś jeden klucz. Sądzę, że takiego jednego klucza w tej chwili nie ma - ocenił Jarosław Kaczyński.
Czołowe serwisy społecznościowe i VoD
Według wyników badania Mediapanel opracowanych przez Wirtualnemedia.pl Netflixa, jako serwis www i aplikację mobilną, w sierpniu br. odwiedziło 12,73 mln polskich internautów, co zapewniło 42,92 proc. zasięgu. Każdy odwiedzający spędził na platformie 5 godzin, 48 minut i 11 sekund. Netflix ma trzy-cztery razy więcej użytkowników od platform, które pojawiły się w Polsce w br.

W sierpniu (dane Mediapanel) YouTube jako strona www i aplikacja przyciągnął w sierpniu 26,64 mln internautów (wobec 26,18 mln w lipcu), każdego średnio na 19 godzin, 30 minut i 21 sekund średniego czasu korzystania (miesiąc wcześniej było to 19 godzin, 51 minut i 53 sekundy).











