Menedżerowie wolą sztuczną inteligencję niż pracowników z pokolenia Z

37 proc. menedżerów wolałoby zatrudnić sztuczną inteligencję niż zaproponować pracę osobom z pokolenia Z - wynika z międzynarodowego badania Hult International Business School. Osoby urodzone między 1997 a 2012 rokiem, są krytykowane m.in. za brak odporności zawodowej, silnej etyki pracy i umiejętności radzenia sobie z konstruktywnym feedbackiem.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Menedżerowie wolą sztuczną inteligencję niż pracowników z pokolenia Z
Fot. Shutterstock

Badanie pokazało, że około 40 proc. menedżerów wolałoby zatrudnić roboty ze sztuczną inteligencją zamiast absolwentów z pokolenia Z. Wynika z niego również, że 89 proc. osób zajmujących się rekrutacją unika zatrudniania niedawnych absolwentów. 

Dlaczego menedżerowie wybierają sztuczną inteligencję — narzędzie wciąż w fazie rozwoju — zamiast młodych, ludzkich talentów? Według “Newsweeka”, część odpowiedzi leży w reputacji, jaką pokolenie Z wypracowało sobie w miejscu pracy. 

Znani jako pierwsze pokolenie cyfrowo natywne, pracownicy z pokolenia Z wnoszą do swoich ról biegłość technologiczną i zdolność adaptacji. Jednak jako pracownicy są często krytykowani za brak odporności zawodowej, silnej etyki pracy i umiejętności radzenia sobie z konstruktywnym feedbackiem. Według badania przeprowadzonego w 2023 r. przez ResumeBuilder, 74 proc. menedżerów uważa, że ​​z pracownikami z pokolenia Z trudniej się współpracuje niż z innymi pokoleniami, a wielu z nich podaje jako główne obawy takie kwestie, jak poczucie wyższości i brak niezależności.

Badanie wykazało również, że aż 54 proc. pracowników z pokolenia Z zostaje zwolnionych w ciągu pierwszych 90 dni pracy. Statystyka ta podkreśla trudności, z jakimi borykają się zarówno pracodawcy, jak i młodzi pracownicy, dostosowując się do oczekiwań drugiej strony. 

Zobacz też: Gen Z i Millenialsi najbardziej atrakcyjną grupą

Dlaczego liderzy biznesu wolą sztuczną inteligencję od pokolenia Z?

W badaniu Hult International ankietowani liderzy wskazali kilka powodów ich frustracji związanej z pokoleniem Z. 60 proc. stwierdziło, że osoby te nie mają doświadczenia w realnym świecie, brakuje im globalnego nastawienia (57 proc. wskazań), nie potrafią dobrze pracować w zespole (55 proc. wskazań). 
Zdaniem 50 proc. badanych menedżerów w pokoleniu Z panują złe zasady etyki biznesowej, a szkolenia dla nich są zbyt drogie (53 proc. wskazań). 

– Sprowadza się to do ekonomii i wydajności. Szkolenie AI do wykonywania zadań jest znacznie łatwiejsze i bardziej opłacalne niż szkolenie człowieka, któremu płaci się za wykonanie zadania. AI wykonuje zadania dokładnie tak, jak zaprogramowano, za ułamek kosztów. Wielu pracodawców dostrzega wartość w wykorzystaniu AI do podstawowego zarządzania zadaniami, szczególnie w rolach wsparcia i na stanowiskach podstawowych”. A AI nigdy nie potrzebuje urlopu, nie musi chodzić do lekarza i nigdy nie śpi. Poczekaj chwilę: który człowiek, w każdym wieku, może powiedzieć to samo? Wybór 37 proc. menedżerów, którzy preferują AI, jest oskarżeniem każdego pokolenia, podnoszącym kwestie etyczne, które zagrażają przyszłości pracy, jaką znamy – skomentował na łamach “Newsweeka” Kevin Thompson, ekspert finansowy, założyciel i dyrektor generalny 9i Capital Group. 

Kluczowe wartości pokolenia Z

“Newsweek” zwraca uwagę, że pomimo krytyki, Generacja Z posiada cechy, które czynią ją bezcenną w dzisiejszej gospodarce. Jest pierwszym pokoleniem, które dorastało z internetem, a ta cyfrowa biegłość sprawia, że ​​jest biegła w poruszaniu się po technologii, mediach społecznościowych i analizie danych. 

Ich swoboda w korzystaniu z narzędzi do nauki online i pracy zdalnej daje im naturalną przewagę w hybrydowych środowiskach pracy. Ponadto Generacja Z ma tendencję do kierowania się wartościami, często opowiadając się za sprawiedliwością społeczną, zrównoważonym rozwojem i różnorodnością — cechami, które są zgodne z nowoczesnymi celami społecznej odpowiedzialności biznesu. 

W publikacji zwrócono też uwagę, że wielu przedstawicieli generacji Z rozwinęło swoje umiejętności społeczne w mediach społecznościowych — głęboko dotkniętych izolacją spowodowaną pandemią. Osoby z tego pokolenia nie boją się publikować szczegółów swojego życia na platformach społecznościowych, ale interakcje społeczne stanowią wyzwanie dla niektórych. Jeden na pięciu pracowników generacji Z zgłasza, że ​​w ciągu ostatniego roku nie odbył ani jednej bezpośredniej rozmowy z kimś powyżej 50. roku życia w swoim miejscu pracy. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online