Meta z niższym zyskiem i prognozami, wylicza problemy. Kurs 23 proc. w dół

Koncern Meta, do którego należą platformy Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApps, w czwartym kwartale ub.r. zanotował wyniki nieco niższe od oczekiwań: wzrost wpływów o 20 proc. do 33,67 mld dolarów i spadek zysku netto (z 11,22 do 10,28 mln zł). Firma obniżyła prognozę na bieżący kwartał, a w komunikacie dla inwestorów wyliczyła trudności wewnętrzne i ogólnorynkowe. W handlu posesyjnym jej akcje taniały o ponad 20 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Meta z niższym zyskiem i prognozami, wylicza problemy. Kurs 23 proc. w dół
fot. materiały prasowe

W przypadku przychodów Mety w czwartym kwartale ub.r. konsensu prognoz wynosił 33,4 mld dolarów, w przypadku zysku na akcję - 3,84 dolarów (zysk wyniósł 3,67 dolarów).

Kwartalne wpływy reklamowe koncernu zwiększyły się rok do roku z 27,19 do 32,64 mld dolarów, z innych źródeł na platformach internetowych - zmalały ze 168 do 155 mln dolarów, a ze sprzedaży sprzętu i programów do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR) - wzrosły z 534 do 877 mln dolarów.

Połowa biznesu reklamowego w USA i Kanadzie, VR i AR z 10 mld dol. rocznej straty

Segment VR i AR jest mocno deficytowy - jego kwartalna strata operacyjna pogłębiła się z 2,1 do 3,3 mld dolarów.

Całoroczne przychody reklamowe Mety zwiększyły się z 84,17 do 114,93 mld dolarów, inne wpływy z platform - z 657 do 721 mln dolarów, a z VR i AR - z 1,14 do 2,27 mld dolarów. Roczna strata operacyjna pionu VR i AR sięgnęła 10,19 mld dolarów, wobec 6,62 mld dolarów w 2020 roku i 4,5 mld dolarów w 2019 roku.

grafika

Prawie połowę wpływów reklamowych koncern osiąga w USA i Kanadzie - w zeszłym kwartale było to 15,06 mld dolarów, a rok wcześniej 13,15 mld.

grafika

Meta zwiększyła zatrudnienie o 23 proc.

Wydatki Mety poszły w górę z 53,29 do 71,18 mld dolarów. Kwotowo najmocniej wzrosły nakłady na badania i rozwój (z 18,45 do 24,65 mld dolarów) i koszty uzyskania przychodów (z 16,69 do 22,65 mld dolarów).

Koszty ogólne i administracyjne zwiększyły się z 6,56 do 9,83 mld dolarów. Na koniec grudnia ub.r. koncern zatrudniał 71 970 pracowników, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.

Koncern na inwestycje przeznaczył w ub.r. 19,24 mld dolarów, wobec 15,72 mld dolarów przed rokiem.

grafika

Mniejszy wzrost użytkowników, Facebook z minimalnym spadkiem

W ub.r. globalna liczba użytkowników, którzy chociaż raz w miesiącu odwiedzili platformy Mety zwiększyła się z 3,3 do 3,59 mld (czyli o 8,8 proc.) W 2020 roku wzrost był znacznie wyższy - z 2,89 do 3,3 mld, a więc o 14,1 proc.

Liczba internautów korzystających z platform codziennie zwiększyła się o 8 proc. do 2,82 mld.

Sam Facebook na koniec ub.r. miał 2,912 mld comiesięcznych użytkowników, o 115 mln więcej niż rok wcześniej. To głównie zasługa wzrostów w regionie Azji i Pacyfiku (z 1,199 do 1,278 mld) oraz Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej (z 921 do 945 mln). W Europie i Ameryce Północnej platforma zyskała łącznie 12 mln użytkowników.

Analitycy spodziewali się, że Facebook na koniec ub.r. będzie miał 1,95 mld użytkowników, a wszystkie platformy Mety - 2,95 mld.

grafika

Od wielu kwartałów niezmiennie dwie trzecie comiesięcznych użytkowników Facebooka odwiedza platformę każdego dnia. Na koniec ub.r. takich użytkowników było 1,929 mld, o 84 mln więcej niż przed rokiem.

Przy czym kwartał do kwartału nastąpił minimalny spadek o 1 mln użytkowników.

grafika

Wzrost będzie niższy, bo przed Metą trudności

Meta prognozuje, że w pierwszym kwartale 2022 roku jej przychody znajdą wyniosą od 27 do 29 mld dolarów (będzie to oznaczać wzrost rok do roku o 3 do 11 proc.). Średnia prognoz analityków wynosiła 30,15 mld dolarów

Koncern w komunikacie dla inwestorów wyliczył problemy, które mogą negatywnie wpłynąć na jego wyniki. Firma spodziewa się rosnącej rywalizacji o czas internautów. Prognozuje też, że użytkownicy jej platform będą coraz więcej korzystali z funkcjonalności wideo takich jak Reels, których monetyzacja reklamowa jest niższa niż w przypadku feedów i Stories.

Ponadto w bieżącym kwartale wyniki Mety rok do roku będą porównywane z okresem sprzed zmiany ustawień prywatności w systemie iOS ograniczającej śledzenie aktywności internautów w innych aplikacjach. Po tej zmianie, wprowadzonej w maju ub.r., ceny reklam w aplikacjach na iOS znacząco zmalały.

Meta zaznaczyła, że spodziewa się delikatnego wzrostu ograniczeń - ze strony regulatorów i producentów systemów i aplikacji - w zakresie targetowania reklam i mierzenia aktywności użytkowników.

Według koncernu gorzej niż przed rokiem wygląda sytuacja na rynku reklamowym. - Słyszymy od reklamodawców, że wyzwania makroekonomiczne, takie jak koszty wynikające z inflacji i zaburzenia łańcuchów dostaw mają wpływ na budżety marketingowe - napisano w komunikacie. Meta spodziewa się też niekorzystnych zmian kursów walut wobec dolara.

Z drugiej strony koncern obniżył prognozę swoich całorocznych wydatków z 91-97 mld dolarów do 90-95 mld.

Kurs Mety 23 proc. w dół

Wynik i prognozy opublikowane przez Metę przełożyły się na duży spadek ceny jej akcji w handlu po zakończeniu sesji giełdowej. Zaraz po sesji kurs malał o 18 proc., a potem spadek się pogłębił, dochodząc do 23 proc.

W czasie środowej sesji, jeszcze przed publikacją wyników, walory koncernu zdrożały o 1,25 proc. do 330 dolarów.

grafika

Meta pociągnęła w dół kursy innych platform społecznościowych. Akcje Snapa staniały po sesji o 16,6 proc., Twittera - o 8,3 proc., a Pinterestu - o 9,6 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"