Dla 57 proc. Polaków moda ma znaczenie, a nieco niższy odsetek (52 proc.) twierdzi, że dobrze orientuje się w trendach modowych.
Znacznie większą uwagę do mody przywiązują kobiety: 61 proc. z nich uważa, że zna się na modzie. W przypadku mężczyzn ten odsetek jest dużo niższy: 37 proc. uznaje się za znawców mody, ale dla 54 proc. istotne jest ubieranie się zgodnie z obowiązującymi trendami.
Sumarycznie głównym źródłem, z którego respondenci czerpią informacje na temat mody, jest internet, przy czym w przypadku kobiet nieco większą rolę odgrywa prasa.

Respondenci przyznają, że zakup obuwia jest zwykle bardziej przemyślany niż zakup odzieży. Największy odsetek badanych kupuje obuwie wtedy, kiedy zniszczy im się to, w którym chodzą (44 proc.) lub kiedy potrzebują obuwia na konkretną okazję (43 proc.). Najpopularniejszą marką obuwia wśród kobiet jest CCC (25 proc.), a wśród mężczyzn - Nike (34 proc.).
Zakup odzieży cechuje się znacznie większą spontanicznością. Respondenci przyznają, że odzież kupują częściej niż obuwie. Najpopularniejszymi markami odzieżowymi wśród kobiet i mężczyzn są odpowiednio H&M i Reserved.

Wiodącym stylem ubierania jest "casual, miejski", przy czym wybierają go głównie młodzi ludzie, z dużych miast, wydający na ubrania więcej niż przeciętnie. Na styl sportowy decydują się głównie mniej zasobni dojrzali mężczyźni, zaś na klasyczną elegancję - osoby dojrzałe i zasobniejsze, zarówno kobiety i mężczyźni. Z kolei styl romantyczny jest zdecydowanie charakterystyczny dla kobiet.
Badanie "Moda polska 2014" zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia we wrześniu 2014 r. metodą CAWI na panelu internetowym epanel.pl, próba N=1000. Respondentami były osoby, które w ciągu ostatnich 3 miesięcy kupiły dla siebie odzież i/lub obuwie, a na zakupy odzieży i obuwia w centrach handlowych wydają miesięcznie więcej niż 200 zł. Wiek respondentów: 18-55 lat, 60% kobiet; 1/3 mieszka w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, 10% - mieszkańcy wsi.











