"Mówi do tych którzy chcą słuchać"

Dla większości marketerów oczywistym jest fakt, iż samo stworzenie serwisu www to za mało, i równie ważne okazuje się dobre jego wypromowanie

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Jednak gdy przyjrzymy się obecnym  trendom, przekonamy się, że e-marketing to coś znacznie więcej  niż e-promocja...

Adekwatność komunikatu, precyzyjne dopasowanie przekazu on-line do odbiorcy, jego potrzeb oraz zainteresowań, to obecnie  priorytet e-marketingu, dający pewną gwarancję skuteczności prowadzonych działań. I nie chodzi tu tylko o e-mail marketing, lecz przede wszystkim o search engine marketing czyli marketing wyszukiwarek.

Search engine marketing to ogół działań związanych  z pozycjonowaniem witryn, w sposób płatny (linki sponsorowane, boksy reklamowe) jak i nieodpłatny, determinowany przez budowę i zawartość strony oraz znajomość algorytmu wyszukującego search engine’ów. Tę drugą grupę działań, zmierzającą do tworzenia  serwisów w sposób ułatwiający im lepsze ‘dogadywanie się’  z wyszukiwarkami określa się mianem search engine optimization  (SEO). Celem SEO jest takie konstruowanie serwisu www, aby  pojawiał się on na jednym z pierwszych miejsc w wynikach  wyszukiwania, jako najbardziej wartościowy i adekwatny do danego zapytania internauty.

Dlaczego uzyskanie jak najwyższego miejsca w rezultatach wyszukiwania jest tak ważne? Przede wszystkim dlatego, że  wpisując słowo czy frazę w okno wyszukiwarki, Internauta wyraża swoje zainteresowanie danym tematem, demonstruje potrzebę pozyskania określonych informacji związanych z produktem czy  usługą, a tym samym serwis, na który trafia zyskuje potencjalnie bardzo wartościowego, z marketingowego punktu widzenia, tzw.  wysoce kwalifikowanego lead’a.

Użytkownik przejmuje na siebie zupełnie dobrowolnie część  ciężaru związanego z nawiązaniem kontaktu, ponieważ zależy mu na zdobyciu konkretnych informacji. Nieskorzystanie przez firmę z takiej okazji, nie wyjście naprzeciw tym zainteresowaniom,  byłoby dużym błędem.

Kolejnym argumentem za poważnym potraktowaniem SEO, jest - jak  potwierdzają badania (iProspect, 2004)- fakt, iż dla ponad 60% użytkowników, nieodpłatne wyniki wyszukiwania stanowią ogromną  wartość, ponieważ w sposób najbardziej adekwatny odpowiadają na ich zapytania i lepiej zaspokajają potrzeby informacyjne.  Nie oznacza to oczywiście, że tradycyjne linki sponsorowane są passé. Nadal cieszą się one znacznie większym (ponad 30%-owym)  zaufaniem internautów niż tradycyjne formy reklamy, takie jak pop-up’y czy bannery, którym ufa zaledwie kilka procent  użytkowników sieci (Intelliseek, 2003). Chodzi jednak o to, aby uświadomić sobie dużą wagę SEO, jako działań dających  doskonałe rezultaty, mimo że wymagających znacznego wysiłku  i sporej wiedzy.

Zwłaszcza, że adekwatność wyników w procesie wyszukiwania ma ogromne znaczenie dla internautów, którzy uważają tę cechę za  absolutnie kluczową dla udanego korzystania z wyszukiwarek. Ważną rolę odgrywają tu również same wyszukiwarki, a ściślej mówiąc algorytmy indeksujące strony, których zadaniem jest  najbardziej obiektywne rankingowanie serwisów, radzenie sobie z sztuczkami w nieuczciwy i nienaturalny sposób polepszającymi  pozycjonowanie witryn.

Ostatnim nurtem w ramach SEM jest paid inclusion zwana również  autoodświeżaniem. Jest to płatna usługa polegająca na częstszym i wnikliwszym przeglądaniu przez wyszukiwarki naszej witryny. Nie gwarantuje to wprawdzie lepszego miejsca w wynikach  wyszukiwań ale zwiększa szanse, ponieważ wyszukiwarka dysponujewówczas świeższymi danymi o naszym serwisie i jeśli tylko został on zoptymalizowany, to duże prawdopodobieństwo uzyskania wysokiej pozycji.

SEM czy SEO nie są pojęciami nowymi. Choć marketing wyszukiwarek jest obecnie najprężniej rozwijającym się obszarem działań  marketingowych w Internecie, to z pewnością nie można go określić mianem najświeższego trendu w światowym e-marketingu. To co na  takie miano zasługuje, to wszelkie jeszcze precyzyjniej  targetowane odmiany marketingu czy pochodne SEM tj. wyszukiwanie lokalne, targetowanie behawioralne czy reklama kontekstowa. Ale o tym opowiemy następnym razem!

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"