Właściciel TVN rezygnuje z emisji kanału w telewizji naziemnej

Warner Bros. Discovery to druga po Grupie Kino Polska firma, która zdecydowała, że nie będzie ubiegać się o przedłużenie koncesji dla kanału nadawanego na MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, Metro za rok opuści multipleks i skupi się na dystrybucji satelitarno-kablowej i w streamingu.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Właściciel TVN rezygnuje z emisji kanału w telewizji naziemnej

Koncesja dla kanału Metro wygaśnie 28 grudnia 2025 roku. Aby stacja mogła kontynuować emisję naziemną, nadawca powinien złożyć wniosek o jej przedłużenie z rocznym wyprzedzeniem. Tak się jednak nie stanie. - TVN Warner Bros. Discovery posiada obecnie w swoim portfolio 4 kanały dystrybuowane w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. W odniesieniu do jednego z nich - stacji Metro - zdecydowaliśmy się zmienić sposób nadawania. Od 2026 roku Metro nie będzie kanałem naziemnym, ale będzie się nadal prężnie rozwijał w oparciu o inny model dystrybucji, tj. telewizję kablowo-satelitarną, IPTV czy platformy streamingowe – informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVN Warner Bros. Discovery.

Czym podyktowana jest taka decyzja? - Jest to decyzja biznesowa, którą podjęliśmy w odpowiedzi na oczekiwania rynku, który przechodzi dziś transformację cyfrową oraz w związku ze zmieniającymi się potrzebami widzów, którzy poszukują różnych kanałów dostępu do naszej oferty. Nowy model dystrybucji Metra pozwoli zapewnić stacji odpowiedni zasięg, jednocześnie dając nam większe możliwości jej rozwoju w przyszłości – dodaje nadawca.

Zoom TV także opuści MUX-8

Obecnie w skład ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej wchodzą: Nowa TV, telewizja WP (złożyły wnioski o przedłużenie koncesji), ViDoc TV, Republika, wPolsce24 (nowe stacje), Metro i Zoom TV. Ostatnio Grupa Kino Polska zdecydowała, że nie będzie występować o przedłużenie koncesji dla kanału Zoom TV. Nadawca wierzy, że stacja osiągnie większą rentowność, koncentrując się na emisji w sieciach kablowych i drogą satelitarną. Tym samym 28 grudnia 2025 roku zakończy nadawanie na MUX-8. Analogicznie będzie wyglądała przyszłość kanału Metro.

Operator MUX-8 Emitel liczy na to, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szybko wyłoni stacje, które uzupełnią wolne miejsca na multipleksie. Nadawcy od lat narzekają na realny zasięg ósmego multipleksu. Jest on nadawany w zakresie VHF, a nie w UHF jak pozostałe, dlatego wielu odbiorców potrzebuje bardziej rozbudowanej instalacji antenowej. Wycofanie dwóch kanałów z MUX-8 może opuścić znacząco przejście tego multipleksu na standard w DVB-T2/HEVC i emisję w HD. Emitel rozpocznie proces, kiedy wszystkie stacje wystąpią do KRRiT o zmiany koncesji (na pozwalającą na nadawanie w DVB-T2/HEVC i HD). Grupa Kino Polska już zapowiedziała, że nie będzie składać takiego wniosku.

Zgodnie z decyzjami koncesyjnymi wydanymi w 2016 roku, stacje wchodzące w skład ósmego multipleksu musiały zapłacić za koncesje po 13,5 mln zł (w dziesięciu corocznych ratach). Tegorocznych zwycięzców konkursów KRRiT dotyczących MUX-8 10-letnia koncesja będzie kosztować prawie 18 mln zł (dokładnie 17.852.161 zł płatne w 10 ratach po ponad 1,785 mln zł). Koncesje przedłużone w przyszłym roku będą prawdopodobnie jeszcze droższe. Do tego dochodzi ponad 6 mln zł rocznie na rzecz Emitela, operatora multipleksu.

Metro nadaje od 2016 roku

Kanał Metro początkowo miał nosić nazwę Kiwi TV, ale nadawca przed rozpoczęciem nadawania wystąpił o jej zmianę. Testy stacji zaczęły się w październiku 2016 roku. W tym czasie Discovery Polska zakupił 48,94 proc. udziałów w spółce Green Content, właścicielu koncesji od Agory. W sierpniu 2017 roku Amerykanie poinformowali, że zakupią pozostałe akcje (51,06 proc.) za 19 mln zł. Transakcja doszła do skutku 1 września 2017 roku. Metro ma profil uniwersalny, ale ofertowo przypomina nadawaną na niektórych rynkach przez Warner Bros. Discovery stację DMAX.

Kanał pokazuje takie produkcje jak „Celnicy na straży Europy”, „J.A.G. – Wojskowe Biuro Śledcze”, „Ciężarówką przez Stany”, „Szkoła”, „Nowa Maja w ogrodzie”, „Brzydula”, „Szpital”, „Alarmowy 091”, „Gorączka złota”, „Usterka”, „Złomowisko PL”, „Przystanek Bieszczady”, „Belfer”, „Nagi instynkt przetrwania”, „Papiery na szczęście”. Choć w ramówce jest wiele powtórek z anten TVN i Discovery, to nie brakuje filmów fabularnych i transmisji sportowych. Na przykład z Pucharu Świata kobiet w biegach narciarskich czy Mistrzostw Europy kobiet w piłce ręcznej.

W czerwcu informowaliśmy, że spółka Green Content, zarządzająca nadawaną naziemnie stacją Metro przy wzroście przychodów o 19 proc. do 19,5 mln zł zarobiła na czysto 877 tys. zł. To jej pierwszy zysk netto po latach strat. Niedawno także Zoom TV stał się rentowny, ale tradycyjna telewizja w dalszej perspektywie będzie tracić odbiorców na rzecz streamingu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów