Na prezenty świąteczne wydamy 7,3 mld zł, 859 mln zł zostawimy w internecie

W tym roku na zakup prezentów świątecznych dla najbliższych Polacy przeznaczą 7,3 mld zł, z czego 859 mln zł wydadzą na zakup upominków w internecie - wynika z badania TNS Polska.

km
km
Udostępnij artykuł:

Obdarować najbliższych świątecznymi prezentami zamierza w tym roku 77% Polaków. Od 2007 r. odsetek ten maleje: rok temu takie plany miało 79% Polaków, a w 2007 r. - 87%.

Prezenty kupią przede wszystkim osoby w wieku 20-49 lat, z wykształceniem średnim i wyższym, mieszkańcy największych miast, korzystający z internetu oraz gospodarstwa domowe z dziećmi. Zdecydowanie rzadziej obdarują najbliższych osoby powyżej 60. roku życia, z wykształceniem podstawowym, mieszkańcy wsi.

Na zakup prezentów świątecznych dla najbliższych przeznaczymy w tym roku łącznie 7,3 mld zł. Polacy deklarujący zakup upominków przeznaczą na nie średnio 341 zł - o 15 zł więcej niż w 2011 r. Kupujący prezenty w internecie wydadzą na nie średnio 245 zł.

Tegoroczne prezenty kupimy przede wszystkim w hiper- i supermarketach (46%) oraz w wielkich centrach handlowych (30%). Co czwarty Polak (25%) kupi upominki dla najbliższych w małych i średnich sklepach. Tyle samo rodaków (25%) planujących kupić prezenty zrobi zakupy w internecie.

Najpopularniejszymi prezentami będą kosmetyki, które kupi 40% Polaków oraz słodycze (39%). Co trzeci z nas kupi zabawki (33%), a co czwarty (24%) – odzież i obuwie. Na kolejnych miejscach są książki (18%), gotówka (8%), filmy i muzyka na DVD, CD, Blu-ray (6%), biżuteria i zegarki (6%), sprzęt sportowy (4%) oraz akcesoria związane z wyposażeniem domu i kuchni (4%).

Kobiety częściej niż mężczyźni kupią w prezencie zabawki (37% pań i 29% panów) oraz odzież i obuwie (30% pań i 16% panów).

Prezentową listę marzeń statystycznego Polaka otwierają kosmetyki i perfumy, które chciałoby otrzymać trzech na czterech respondentów (75%). Ucieszymy się też z odzieży i słodyczy (po 62%). Biżuterię i zegarki chciałoby otrzymać 55% badanych, a gotówkę - 53%.

Elektronika zajmuje znaczące miejsce wśród wymarzonych prezentów najmłodszych respondentów w wieku 15-29 lat, którzy chętnie otrzymaliby telefony komórkowe (71%), odtwarzacze MP3 (63%), tablety i sprzęt komputerowy (po 61%), sprzęt RTV (57%) i sprzęt fotograficzny (56%). W grupie wiekowej 30-49 do prezentowej listy marzeń dołączają bony towarowe i karty podarunkowe (54%), a w gronie Polaków w wieku 50+ - gotówka (48%) oraz książki (44%).

39% Polaków przyznało, że zdarza się im otrzymywać nietrafione prezenty. 75% z nich takie upominki mimo wszystko zostawia, 19% oddaje innym, a 4% sprzedaje je.

Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska dla Grupy Allegro w dniach 22-27 listopada 2012 r. na ogólnopolskiej próbie 1000 Polaków. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele