Na zakupy świąteczne planujemy wydać 1126 zł

W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina zamierza wydać ok. 1126 zł. W porównaniu z wydatkami poniesionymi w zeszłym roku Polacy planują zwiększyć swój budżet o 5 proc. 78 proc. badanych sfinansuje święta głównie z oszczędności, a co dwudziesta osoba ma zamiar zadłużyć się w banku - wynika z badania Deloitte.

km
km
Udostępnij artykuł:

Z każdym rokiem internet staje się coraz popularniejszym kanałem, w którym Polacy szukają, porównują i kupują świąteczne prezenty. Na tym tle wypadamy lepiej niż średni Europejczyk. W tym roku 46 proc. Polaków upominki dla najbliższych ma zamiar nabyć właśnie w sieci (wzrost o 2 pkt. proc. r/r). W Europie odsetek osób, które wybiorą tę opcję, jest o 14 pkt. proc. niższy.

W Polsce w porównaniu z ubiegłym rokiem rośnie odsetek respondentów wyszukujących prezenty (o 9 pkt. proc.) i porównujących ich ceny (o 10 pkt. proc.) w internecie. Wynika to z tego, że zależy nam na znalezieniu produktów najbardziej korzystnych cenowo. Nadal pod tym względem ufamy przede wszystkim wyszukiwarkom i porównywarkom internetowym, z których korzysta odpowiednio 96 proc. i 93 proc. ankietowanych. W Europie na pierwszym miejscu są za to sklepy internetowe.

W Polsce i pozostałych krajach europejskich po latach wzrostu zmalała rola mediów społecznościowych, forów i blogów jako źródła informacji o świątecznych ofertach.

grafika
grafika

Natomiast jeśli chodzi o zakupy spożywcze pozostajemy tradycjonalistami - podobnie jak w ubiegłym roku na internetowe zakupy żywnościowe decyduje się co dziesiąty badany. Polska jest pierwszym krajem w Europie, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych (60 proc.), które wyprzedzają hipermarkety (57 proc.) i supermarkety (51 proc.).

grafika

Od 2009 roku rodzaje sklepów najchętniej odwiedzanych przez europejskich konsumentów przed świętami nie zmieniają się. Prezenty, zarówno w Polsce, jak i w Europie, są najchętniej kupowane w specjalistycznych sieciach sklepów, galeriach handlowych oraz domach towarowych, a także hipermarketach i supermarketach.

grafika

To co sprawia, że Polacy są zadowoleni z zakupów, to przede wszystkim niska cena, a także lepsze relacje handlowców z klientem oraz dostawa do domu. Najmniej interesuje nas wprowadzenie handlu mobilnego.

grafika

Na tegoroczne wydatki świąteczne Polacy przeznaczą około 5 proc. więcej niż wydali w ubiegłym roku. Według ubiegłorocznych deklaracji na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi mieliśmy zamiar przeznaczyć ok. 1280 zł, a wydaliśmy 1067 zł. Bożonarodzeniowy budżet statystycznej europejskiej rodziny będzie nieco mniejszy niż w ubiegłym roku i wyniesie 1897 zł.

grafika

W dużym stopniu wiąże się to z oceną sytuacji gospodarczej w danym kraju. Europę można podzielić na dwie części: Europa Wschodnia, Niemcy i Dania wyraziły optymizm w badaniu, a zachodnia część kontynentu i Polska nadal negatywnie oceniają sytuację gospodarczą.

56 proc. polskich respondentów ocenia, że polska gospodarka jest w złej kondycji. Odmiennego zdania jest 10 proc. badanych. 42 proc. spodziewa się pogorszenia sytuacji w przyszłości.

grafika
grafika

Aby sfinansować zbliżające się święta nie zamierzamy się zadłużać. 78 proc. badanych sięgnie do swoich oszczędności, a 19 proc. (spadek o 6 pkt. proc.) pokryje wydatki płacąc kartą kredytową. 5 proc. respondentów (tyle samo co w zeszłym roku) zamierza zaciągnąć na ten cel kredyt w banku, a 9 proc. woli zapożyczyć się u rodziny i znajomych.

grafika

Polacy będą szukać oszczędności kupując w tańszych sklepach (83 proc.) i obdarowując najbliższych mniej kosztownymi (80 proc.) i przecenionymi (77 proc.) prezentami.

W odróżnieniu od reszty Europejczyków, którzy zamierzają kupować upominki na wyprzedażach, dla Polaków ważniejsze jest odpowiednie dobranie prezentu niż jego cena. Nadal najistotniejszą cechą dobrego upominku jest dla nas jego użyteczność i dlatego 84 proc. z nas będzie szukać właśnie takich prezentów.

Polacy, podobnie jak reszta Europejczyków, deklarują że nie będą kupować prezentów pod wpływem impulsu i presją czasu. Większość respondentów nie zostawia wyboru odpowiednich upominków na ostatnią chwilę. Prawie co czwarty badany deklaruje, że prezenty kupuje już w listopadzie, a 48 proc. wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. 23 proc. zwleka z nimi do ostatnich dni przed świętami.

grafika

W Polsce drugi rok z rzędu więcej pieniędzy wydamy na jedzenie (33 proc.) niż na upominki (30 proc.), chociaż jeszcze dwa lata temu prezenty były priorytetem dla 41 proc. z nas. Do tego trendu dołączyła także reszta Europy, gdzie 36 proc. budżetu pochłoną wydatki na zakupy spożywcze. W związku z tym, że w Polsce Boże Narodzenie ma bardzo rodzinny charakter, prawie dwa razy więcej pieniędzy (20 proc.) niż reszta kontynentu przeznaczymy na spotkania rodzinne i w gronie przyjaciół.

grafika

Najbardziej wymarzonym prezentem dla statystycznego Europejczyka jest nadal gotówka, która wygrywa z książkami i podróżami. W Polsce po raz pierwszy od lat także wygrywają pieniądze, które wybiera 46 proc. respondentów (o 6 pkt. proc. więcej niż w ubiegłym roku). Jeszcze dwa lata temu gotówka znajdowała się na trzecim miejscu, a w tym roku wyprzedziła książki oraz perfumy i kosmetyki. W tym roku na popularności wśród Europejczyków znacznie zyskały smartfony. 27 proc. respondentów chciałoby dostać takie urządzenie na gwiazdkę, co przesuwa tę kategorię na szóstą pozycję w rankingu najbardziej pożądanych prezentów w Europie.

grafika

Smartfonów i tabletów nie ma jednak na liście upominków, które zamierzamy sprawić naszym najbliższym. Stawiamy za to na kosmetyki, perfumy, książki oraz słodycze, a 11 proc. ma zamiar położyć pod choinką gotówkę. W Europie książki pozostają na pierwszym miejscu najchętniej kupowanych prezentów, wyprzedzając kosmetyki i czekoladki.

grafika

Wybierając prezenty dla dzieci, myślimy przede wszystkim o ich rozwoju intelektualnym. Dlatego kupujemy im zabawki edukacyjne i naukowe (31 proc.), a także gry planszowe i klocki konstrukcyjne (po 20 proc.). Podobnie jak w zeszłym roku, trzy najpopularniejsze prezenty dla nastolatków to książki, gry wideo i czekoladki. Po raz pierwszy w czołowej dziesiątce znalazły się także tablety.

grafika

Badanie świątecznych zwyczajów zakupowych zostało przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte w 17 europejskich krajach (Finlandia, Irlandia, Belgia, Holandia, Dania, Niemcy, Luksemburg, Szwajcaria, Francja, Hiszpania, Portugalia, Włochy, Grecja, Polska, Czechy, Ukraina, Rosja) wśród 16.553 osób fizycznych powyżej 18 lat, w tym 767 z Polski (szesnasta edycja badania w Europie, piąta w Polsce). Informacje zostały zebrane we wrześniu 2013 r. za pomocą kontrolowanego internetowego badania panelowego. W celu dopasowania badanej próby przez internet do populacji każdego z krajów zastosowano statystyczną metodę badawczą ex post w oparciu o płeć, dochody i wiek respondentów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"