Najcenniejsze polskie marki: Plus przed Playem, TVN przed TVP i Polsatem, „Gazeta Wyborcza” wyżej od „Faktu” i „Tele Tygodnia”

W pierwszej dziesiątce tegorocznego rankingu najcenniejszych polskich marek znalazły się Plus i Play, a w drugiej dziesiątce: TVN, TVP, Cyfrowy Polsat i Polsat. Dużo niżej uplasowały się czołowe marki internetowe (m.in. Neo24.pl, WP.pl i o2.pl), prasowe (na czele z „Gazetą Wyborczą”, „Faktem” i „Tele Tygodniem” oraz radiowe (Radio Eska i Polskie Radio).

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Najcenniejsze polskie marki: Plus przed Playem, TVN przed TVP i Polsatem, „Gazeta Wyborcza” wyżej od „Faktu” i „Tele Tygodnia”
fot. Shutterstock.com

W rankingu „Rzeczpospolitej” wartość marki Plus oszacowano na 2,618 mld zł, o 9 proc. mniej niż przed rokiem, co dało jej bez zmian czwarte miejsce. Na pozycji sprzed roku, szóstej, pozostał też Play, którego marka zyskała na wartości o 23 proc., do 2,263 mld zł. Odleglejsze miejsca zajęły polskie brandy należące do polskich oddziałów Orange i T-Mobile. Neostrada z wyceną wynoszącą 433 mln zł (po spadku w skali roku o 2 proc.) jest 31., a Heyah - z wyceną 259,5 mln zł (4 proc. w dół) - 58.

Markę TVN wyceniono na 1,014 mld zł, o 37 proc. więcej niż rok wcześniej, dzięki czemu awansowała z 15. na 11. lokatę. Na 14. miejscu pojawiła się TVP z wyceną wynoszącą 970,1 mln zł, na 16. miejscu (o trzy pozycje niżej niż przed rokiem) znalazł się Cyfrowy Polsat (816,8 mln zł, wzrost o 1 proc.), a na 18. (spadek o dwa miejsca) - Polsat (783,8 mln zł, wzrost o 11 proc.). W tym roku w rankingu zrezygnowano z mniejszych brandów pokrewnych (np. TVP1, TVP2, TVN24 czy Polsat News) należących do głównych nadawców, klasyfikując tylko ich marki parasolowe.

TV Puls pojawiła się na 141. miejscu z wyceną marki w wysokości 73,5 mln zł, a TV4 zajęło 213. pozycję (41,5 mln zł, po wzroście rok do roku o 13 proc.)

W rankingu znalazło się też paru operatorów kablowych i telekomunikacji stacjonarnej. Netia zajęła 55. miejsce po spadku o 10 oczek (273,7 mln zł wyceny marki, 10 proc. mniej niż przed rokiem), Vectra - 71. (208,5 mln zł, wzrost o 4 proc.), Multimedia - 78. (187,7 mln zł, spadek o 6 proc.), a Inea - 173. (55,8 mln zł, wzrost o 18 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/apple-google-i-coca-cola-najcenniejszymi-markami-na-swiecie-top-100 ##

Wśród marek z rynku prasowego zdecydowanie najcenniejszy jest Kolporter, który z wyceną wynoszącą 211,1 mln zł (1 proc. mniej niż rok wcześniej) uplasował się na 70. pozycji. Ruch zajął 129. miejsce (85,8 mln zł, spadek o 9 proc.).

Tytułem prasowym z najcenniejszą marką jest niezmiennie „Gazeta Wyborcza” - jej wartość oszacowano na 85,9 mln zł (3 proc. mniej niż przed rokiem), co dało 128. miejsce, po spadku o 9 oczek. Markę „Fakt” wyceniono na 64,3 mln zł (2 proc. w dół, 156. miejsce), „Tele Tydzień” - na 48,4 mln zł (spadek o 5 proc., 190. pozycja), „Twój Styl” - na 35,5 mln zł (6 proc. w dół, 235.), „Rzeczpospolita” - na 33,1 mln zł (8 proc. w dół, 242.), „Super Express” - na 31,3 mln zł (spadek o 7 proc., 246.), „Wprost” - na 29,6 mln zł (4 proc. w dół, 251.), „Polityka” - na 20,9 mln zł (spadek o 1 proc., 275.), „Życie na gorąco” - na 18,4 mln zł (1 proc. w dół, 279.), „Przyjaciółka” - na 14,6 mln zł (12 proc. w dół, 299.), a „Gala” - na 14,3 mln zł (spadek o 6 proc., 300.)

Wśród brandów internetowych najwięcej jest e-sklepów. Markę Neo24.pl wyceniono na 81,7 mln zł, Agito.pl - na 72,8 mln zł, Merlin.pl - na 39,2 mln zł. Ponadto w rankingu znalazły się portale horyzontalne WP.pl (65,3 mln zł, o 19 proc. mniej niż rok wcześniej) i o2.pl (11,1 mln zł), a także serwisy tematyczne Pracuj.pl (45,4 mln zł, wzrost o 13 proc.) i Fru.pl (16,6 mln zł).

Jedyne marki radiowe w zestawieniu to Radio Eska (wartość jego marki oszacowano na 118,6 mln zł, o 15 proc. więcej niż przed rokiem) oraz Polskie Radio (34,3 mln zł),

Na czele rankingu najcenniejszych polskich marek znalazły się Orlen (4,5 mld wartości, wzrost o 3 proc. w skali roku), Biedronka (3,690 mld zł, 11 proc. w górę) oraz PKO BP (3,6 mld zł, 1 proc. w górę).

Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami AC Nielsen, Acropolis Advisory i Millward Brown SMG/KRC.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"