Wavemaker: 16 mln widzów internetowych ogląda seriale

Za najlepszego producenta seriali uważany jest Netflix - pokazuje VideoTrack 5, cykliczne badanie agencji Wavemaker. W poprzedniej edycji Netflix i HBO plasowały się ex aequo. Największym uznaniem polskich internautów cieszą się seriale „Wiedźmin”, „Gra o tron”, „Wataha”, „Dom z papieru” i „Chyłka”. - Bez wątpienia wśród najmłodszych badanych kwestia znajomości seriali jest niezwykle istotnym elementem budowania statusu - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, communications & market analysis manager z Wavemaker.

mk
mk
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z VideoTrack 5 - cyklicznego badania Wavemaker - 16 mln internautów w Polsce ogląda seriale w sieci (zarówno produkcje rodzime, jak i zagraniczne). 55 proc. z nich to kobiety, a 45 proc. - mężczyźni.

- W strukturze oglądających seriale w internecie, po kilkuletniej dominacji mężczyzn, już od roku utrzymuje się delikatna przewaga kobiet. To zbliżyło wzorce oglądanie seriali w sieci do tych telewizyjnych, gdzie występuje wyraźna przewaga kobiet wśród oglądających - czytamy w analizie badania.

Widzowie najczęściej za jednym razem oglądają 3-4 odcinki seriali

Internetowi widzowie najczęściej za jednym razem oglądają 3-4 odcinki seriali. Taką wartość wskazuje 34 proc. badanych. 31 proc. ankietowanych deklaruje oglądanie 2 odcinków, 21 proc. - jednego, 6 proc. - 5-6, a 7 i więcej - 2 proc. Pozostałe 6 proc. polskich internautów za jednym razem ogląda cały sezon danej produkcji.

grafika

W badaniu czytamy, ze tzw. zjawisko „Binge-watching” jest przede wszystkim domeną młodych - ponad dwie trzecie 16-24 latków ogląda po 3 i więcej odcinków za jednym posiedzeniem.

Zdaniem 64 proc. ankietowanych uważa, że najwyższą jakością dla nich cieszą się produkcje amerykańskie. 45 proc. wskazań padło na produkcje rodzime, 27 proc. - na brytyjskie, 15 proc. - hiszpańskie, 14 proc. - skandynawskie, a 8 proc. - niemieckie.

Autorzy badania informują, że na przestrzeni ostatniego roku w oczach widzów najwięcej zyskały seriale hiszpańskie oraz polskie.

grafika

Aż 70 proc. internautów preferuje oglądanie zagranicznych seriali z polskim lektorem. 20 proc. badanych wskazuje napisy po polsku, 4 proc. – lektora w języku obcym, a po 3 proc. - napisy w języku obcym oraz oryginalne wersje (bez lektora i napisów).

- Tegoroczne badanie pokazało, że polscy widzowie internetowi nadal lubią „tradycyjnej” długości odcinki seriali - blisko 40 proc. za idealny format uważa 31-45 minutowe, a blisko 30 proc. badanych - 46-60-minutowe. Nie widać specjalnie dużych różnic między wskazaniami najmłodszych badanych i pozostałych widzów, co sugeruje, że popularna kiedyś w branży teoria, że młodsi widzowie wymagają krótszych form, w przypadku seriali nie musi zdawać egzaminu - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, communications & market analysis manager z Wavemaker.

grafika

Wśród producentów seriali dostarczających - zdaniem widzów - produkcje najwyższej jakości, prowadzi Netflix, na którego wskazuje 55 proc. badanych. Drugi miejsce z 43 proc. wskazań ma HBO, a dalej plasują się: TVN (28 proc.), Polsat (24 proc.) i Canal+ (20 proc.).

grafika

Hitem „Wiedźmin”

W rankingu 10 najpopularniejszych seriali wśród widzów internetowych pierwsze miejsce w 2019 roku zajął „Wiedźmin” z oferty Netfliksa, którego premiera odbyła się pod koniec zeszłego roku. Na tę produkcję padło 35 proc. wskazań.

Dalsze miejsca zajęły „Gra o tron” (33 proc.; HBO), „Wataha” (29 proc.; HBO), „Dom z papieru” (28 proc.; Netflix), „Chyłka” (24 proc.; Player),

Czołową dziesiątkę uzupełniają: „Masza i Niedżwiedź” (24 proc.), „Świnka Peppa” (również 24 proc.), „Wikingowie” (23 proc.), „Psi Patrol” (także 23 proc.) i „W głębi lasu” (20 proc.). Wavemaker badał popularność seriali w oparciu o listę produkcji przygotowaną przez Parrot Analytics, agencję monitorującą popularność seriali w internecie, uzupełnioną o najważniejsze lokalne produkcje.

- Bez wątpienia wśród najmłodszych badanych kwestia znajomości seriali jest niezwykle istotnym elementem budowania statusu. Średnio wśród wszystkich badanych ok. 1/3 mówi o „obyciu serialowym” jako kluczowym warunku bycia postrzeganym jako atrakcyjny towarzysko. Oglądanie seriali wciąż jest też średnio wciąż mniej ważne niż np. czytanie książek. Wśród 16-24-latków hierarchia jest już zupełnie inna - tu 60 proc. respondentów mówi o znajomości współczesnych seriali jako kluczowym elemencie budowania statusu w towarzystwie - informuje nas Joanna Nowakowska z Wavemaker.

grafika

Badanie VideoTrack 5 agencja Wavemaker zrealizowała pod koniec października 2020 roku na grupie 1,5 tys. polskich internautów metodą CAWI.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech