Najwięksi wydawcy kontra firmy AI. Kto podpisał umowy, a kto się pozywa?

Rynek sztucznej inteligencji coraz mocniej wchodzi w interakcje z tradycyjnymi mediami. Firma Axios Research przygotowała grafikę, która pokazuje złożoność tych relacji. Widać na niej, które firmy AI podpisały umowy z wydawcami, a które toczą walkę w sądzie.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Najwięksi wydawcy kontra firmy AI. Kto podpisał umowy, a kto się pozywa?
Sztuczna inteligencja

Część firm AI stara się legalnie pozyskiwać treści do trenowania swoich modeli, podpisując licencyjne umowy z globalnymi wydawcami.

Na uwagę zasługuje firma ProRata AI, która nie jest aktualnie pozwana przez żadnego wydawcę, ma za to podpisane umowy z kilkunastoma z nich (m.in. Guardianem, Newsday, The Atlantic).

Relacje pomiędzy firmami AI a wydawcami
Relacje pomiędzy firmami AI a wydawcami © Axios Research | Axios Research

OpenAI ma podpisane umowy m.in. z Washington Post, People czy Axel Springer, ale nie brakuje również pozwów za nieuprawnione użycie treści, m.in. od NY Times, Indian Publishers czy Canadian Publishers.

Z kolei Perplexity współpracuje m.in. z Time, Der Spiegel czy Le Monde, zaś spory sądowe toczy m.in. z News Corp, Yomiuri Shimbun i Asahi Shimbun.

Spośród firm AI tylko nieliczne, jak Mistral czy Midjourney, mają marginalny udział w walce o licencje i prawa. Midjourney natomiast nie ma żadnej podpisanej umowy, a aż trzy pozwy – od Disneya, Warner Bros. Discovery i NBCUniversal.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Legimi ucierpiało przez hakerów. Ubyła ponad połowa zysku

Legimi ucierpiało przez hakerów. Ubyła ponad połowa zysku

Epokowa zmiana w Apple. Ma odejść Tim Cook

Epokowa zmiana w Apple. Ma odejść Tim Cook

Outdoor urósł w Polsce o 12 proc. Prawie jedna trzecia cyfrowa

Outdoor urósł w Polsce o 12 proc. Prawie jedna trzecia cyfrowa

Socha, Boczarska i Wieniawa w świątecznej reklamie Apartu

Socha, Boczarska i Wieniawa w świątecznej reklamie Apartu

APLIKACJA 2.7 WYZNACZAJĄCA NOWY STANDARD INFLUENCER MARKETINGU
Materiał reklamowy

APLIKACJA 2.7 WYZNACZAJĄCA NOWY STANDARD INFLUENCER MARKETINGU

Stopklatka napędza Kino Polska TV. 19 mln zł czystego zysku

Stopklatka napędza Kino Polska TV. 19 mln zł czystego zysku