"Lekarze alarmują! Szczepienia niemowląt powodują autyzm", "Zielony Ład zniszczy polski przemysł?" – wystarczy trochę emocji w tytule i dezinformacja rozprzestrzenia się błyskawicznie. Bo właśnie na tym bazuje – na naszych obawach i niewiedzy.
NASK w kampanii przygotowanej we współpracy z TVP apeluje o to, żeby – nie tylko w okresie świąt – nie dać się zmanipulować fake newsom.
Dezinformacja ma dziś wiele twarzy – może być spreparowaną stroną internetową, czy deepfakiem, w którym wykorzystano twarz znanej osoby. Bazuje zawsze na tym samym – naszych lękach, niewiedzy, niepokoju, a przede wszystkim, emocjach. W świątecznej kampanii NASK chcemy podkreślić to, co robimy na co dzień – uczulić na fałszywe narracje i manipulacje w internecie. Zwłaszcza, że przecież w okresie świąt potrzebujemy spokoju i poczucia bezpieczeństwa jeszcze bardziej, niż zwykle.

Krzyczące nagłówki w spocie NASK
W 30-sekundowym spocie pokazana jest rodzina, która przygotowuje się do świąt. Różne pokolenia, różne momenty, różne sytuacje. Każda ze scen powinna być beztroska, radosna, domowa. Ale tak nie jest. Coś przeszkadza. Syn, matka małego dziecka, dziadkowie - wszyscy stykają się z niesprawdzonymi, krzykliwymi nagłówkami.
W pierwszej scenie ojciec z synem przywożą choinkę do domu. Chłopak wydaje się jednak zbyt przejęty tym, co widzi w telefonie, żeby pomóc ojcu. Krzyczące nagłówki manipulują i skutecznie odrywają go od tego, co ważne.
W kolejnej scenie widzimy kobietę, która pakuje prezenty. Obok niej bawi się uśmiechnięte małe dziecko. Na leżącym tablecie wyświetla się nagłówek o tym, że szczepienia niemowląt powodują autyzm. Kobieta z lękiem patrzy na malucha.
W finałowej scenie bohaterowie spotu odcinają się od dezinformacji symbolicznym gestem zamykając strony z dezinformacją. Jedna z bohaterek klika "zgłoś" na stronie internetowej NASK, która właśnie do tego służy.
W święta dziel się radością, nie fake newsami. Rusza kampania telewizyjna NASK

– Ten spot jest o każdym nas – mówi Pascal Pawliszewski, reżyser kampanii. – Na co dzień niemal non stop jesteśmy online. Z każdej strony atakują nas fake newsy, trudno odnaleźć się w gąszczu dezinformacji. Często pod wpływem emocji dzielimy się tymi nieprawdziwymi treściami z innymi. W spocie chcieliśmy pokazać, że powinniśmy odcinać się od kłamstw i manipulacji w internecie. Za bardzo nas to zajmuje, odciągając od tego, czym nam zależy — dodaje.
Spot zrealizowała Telewizja Polska. Producentką jest Magdalena Rynkiewicz. Kampania pokazywana jest w TVP 1, TVP2 i TVP Info. Spot będzie emitowany do 28 grudnia.










