Koniec pewnej epoki. Z platformy Netflix znika jej pierwszy oryginalny serial

Wraz z końcem października z biblioteki Netfliksa zniknął serial „Lilyhammer”, czyli pierwsza oryginalna produkcja platformy, tuż po niej powstał kultowy serial „House of Cards”.

mm
mm
Udostępnij artykuł:

Powody zniknięcia serialu z platformy wynikają z wygaśnięcia umowy licencyjnej. Norwesko-amerykańska komedia mafijna ze Stevenem Van Zandtem, zatytułowana „Lilyhammer”, zostaje usunięta z biblioteki Netfliksa ponieważ zgodnie z umową z koproducentem, czyli stacją telewizyjną NRK, po dziesięciu latach, wyłączne prawa do emisji przechodzą na norweskiego nadawcę publicznego.

Netflix w wersji jaką znamy obecnie, czyli jako biblioteka VOD, oficjalnie wystartował 6 lutego 2012 roku (próby wprowadzenia usługi VOD rozpoczęły się już pięć lat wcześniej) i wówczas serial „Lilyhammer” zadebiutował w rozwijającej się platformie streamingowej. Nie wszyscy pamiętają te czasy, ale Netflix wcześniej, a dokładnie od 1997 roku funkcjonował jako wypożyczalnia płyt DVD w modelu subskrypcyjnym.

Początki oferty streamingowej Netfliksa

„Lilyhammer” jest uważany za pierwszą oryginalną produkcję Netfliksa, w rzeczywistości nie było tak do końca pod względem formalnym. Serial zaledwie 12 dni wcześniej zadebiutował na norweskim kanale NRK, a Netflix był koproducentem. Problem z właściwym oznaczaniem oryginalnych produkcji Netfliksa trwa do dzisiaj, ponieważ platforma ma zwyczaj podpisywać tak każdy serial, który udostępnia, a nie tylko ten, który rzeczywiście samodzielnie wyprodukowała.

Netflix ma obecnie 223 miliony płatnych subskrybentów na całym świecie. W czasach debiutu „Lilyhammer” miał „zaledwie” 23 miliony użytkowników.

W lutym tego roku, Netflix urządził wielką imprezę z okazji 10-lecia serialu, od którego wszystko się zaczęło. Bez „Lilyhammera” być może nie byłoby „House of Cards” lub „Orange Is the New Black”, które wyznaczyły nowy kierunek działalności platformy i przyciągnęły miliony użytkowników. Te dwa tytuły z pewnością były kluczowe dla rozwoju serwisu.

„Lilyhammer” i nowe seriale platformy

„Lilyhammer” sprawdziło się jako lokalna historia z uniwersalnym przesłaniem. Ten patent Netflix wykorzystuje do dzisiaj. Co-CEO Netfliksa, Ted Sarandos podkreśla, że w przypadku serialu „Lilyhammer”, sukces polegał na żartach i kontekście lokalnym, który wpleciony był w uniwersalną historię zrozumiałą dla widza w każdym kraju. Od tego momentu Netflix wielokrotnie korzystał z takiego rozwiązania, powstały także polskie seriale, jak np. „Wielka woda” opowiadająca o powodzi z 1997 roku.

Historia Franka Tagliano, byłego gangstera z Nowego Jorku, który został świadkiem koronnym i FBI wysyła go do Norwegii, a dokładnie do Lillehammer to kamień milowy w działalności Netfliksa.

„Dziękuję „Lilyhammer” i Stevie Van Zandt za rozpoczęcie tej niesamowitej dziesięcioletniej podróży” – podsumował Ted Sarandos swój wpis na blogu. „Zawsze trudno jest przewidzieć, co nadejdzie w ciągu najbliższych dziesięciu lat, ale jedno jest pewne: będziemy mieli o wiele więcej wspaniałych historii z dowolnego miejsca, które można pokochać wszędzie” - zakończył Sarandos.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/netflix-reklamy-nowy-pakiet-cena-oferta-jak-zamowic ##

Netflix ma ponad 220 mln subskrybentów  

Netflix ma na świecie 220,67 mln subskrybentów. Wzrost liczby subskrybentów Netfliksa był dużo wyższy od prognozy sprzed trzech miesięcy wynoszącej 1 mln. Platforma wróciła do dodatniej dynamiki, po tym jak w pierwszym kwartale br. straciła netto 0,2 mln klientów, a w drugim - 0,97 mln.

W czwartym kwartale br. Netflix spodziewa się pozyskać netto 4,5 mln subskrybentów. Przychody mają zmaleć rok do roku z 7,78 do 7,71 mld dolarów, marża operacyjna - z 8,2 do 4,2 proc., a zysk netto - z 607 do 163 mln dolarów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/netflix-niezalezny-pomiar-ogladalnosci ##

Z danych Mediapanelu wynika, że we wrześniu br. jego stronę internetową i aplikację mobilną odwiedziło 12,21 mln polskich użytkowników. To 41,13 proc. wszystkich internautów z kraju. Każdy subskrybent spędził przy treściach platformy średnio 5 godzin, 39 minut i 38 sekund.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"