Netia z 343 mln złotych przychodów, rośnie segment usług telewizyjnych i mobilnych

W II kwartale 2018 roku Netia uzyskała 343 mln złotych przychodów, a zysk operatora osiągnął poziom 11,7 mln. Wzrosły m.in. przychody z transmisji danych. Spółka utrzymała też pozytywne trendy w zakresie wzrostu liczby szybkich dostępów do internetu, TV i usług mobilnych.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Netia z 343 mln złotych przychodów, rośnie segment usług telewizyjnych i mobilnych

Netia jest obecnie na etapie przejmowania jej kontrolnego pakietu przez Cyfrowy Polsat, proces ten rozpoczął się w grudniu ub.r., a w maju br. swojej zgody na przejęcie udzielił UOKiK. Od czerwca br. usługi Netii zostały włączone do oferty Plusa i Cyfrowego Polsatu.

Teraz Netia przedstawiła wyniki finansowe za II kwartał br. W raportowanym okresie przychody wyniosły 343 mln zł. Na tę kwotę złożyło się 181 mln zł wypracowane na rynku B2B (-1 proc. kwartał do kwartału) oraz 155 mln zł (-3 proc. kwartał do kwartału) na rynku B2C, a także 7 mln zł przychodów spółki Petrotel.

Do 151 mln zł (o 1 mln zł więcej niż w I kw. br.) wzrosły przychody z transmisji danych. Do kwoty 88 mln zł (- 9 mln zł w porównaniu z ub. kwartałem) spadły natomiast przychody z usług głosowych. Największy spadek dotyczył usług głosowych na sieciach obcych (dostęp regulowany na sieci Orange Polska). Pozostałe przychody, do których zaliczane są m.in. wpływy z usług TV i mobilnych oraz ITC, wzrosły w stosunku do poprzedniego kwartału o 4 mln zł do kwoty 104 mln zł.  

Skorygowany zysk EBITDA za II kw. br. wyniósł 93 mln zł (wzrost o 3 proc. w stosunku do I kw. br.), co oznacza marżę na poziomie 27,2 proc. Z kolei zysk EBITDA wyniósł w tym okresie 92 mln zł (+1 proc. w ujęciu kwartalnym), co oznacza stopę marży w wysokości 26,9 proc. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł w tym okresie 20 mln zł. Zysk netto zamknął się kwotą 11,7 mln zł.

W II kw. 2018 r. spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym w wysokości niespełna 31 mln zł. Zadłużenie Netii na koniec czerwca br. wyniosło 236 mln zł.

Netia podkreśla, że na rynku B2B konsekwentnie realizuje strategię transformacji i rozwoju zaawansowanych rozwiązań ICT pod marką NetiaNext. W efekcie na rynku B2B spółka utrzymuje stabilne trendy przychodowe, pomimo silnej konkurencji.

1,938 mln usług na koniec czerwca

Na koniec czerwca Netia świadczyła łącznie 1,938 mln usług, o 22,6 tys. mniej niż na koniec marca. Spadek miał miejsce zarówno w usługach świadczonych na własnej sieci (na koniec czerwca Netia świadczyła 1,177 mln usług, o 1,7 tys. mniej niż kwartał wcześniej), jak na sieciach obcych (na koniec czerwca baza wynosiła 760,7 tys. usług, o 20,9 tys. mniej niż na koniec marca).

Baza usług głosowych Netii liczyła 970,2 tys. linii, o 18,8 tys. mniej niż kwartał wcześniej. Spadek dotyczył usług na sieci własnej (o 4,3 tys. mniej, do 572,3 tys.), oraz dostępie regulowanym : WLR (spadek o 11,9 tys., do 337,3 tys.) i LLU (spadek o 2,7 tys., do 60,5 tys.).

Średni miesięczny przychód na klienta (ARPU) usługi głosowej Netii spadł się w drugim kwartale wobec pierwszych trzech miesięcy roku o 2 zł, do 30 zł.

Liczba usług szerokopasmowych spadła do 617,4 tys. z 628,3 tys. na koniec marca. Usługi na własnej sieci operatora zanotowały spadek o 2 tys. do 404 tys., przy czym na sieci nowej generacji (NGA) baza urosła o 7,5 tys. do 226,4 tys. Liczba usług świadczonych na sieciach innych operatorów spadła odpowiednio o 5,5 tys. w przypadku usług LLU (do 134,4 tys.) oraz 3,5 tys. na usługach BSA (do 79 tys.).

Średni miesięczny przychód na port usług szerokopasmowych wzrósł o 3 zł do 56 zł.

W drugim kwartale liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych w Netii wzrosła do 200,5 tys., czyli o 4,5 tys. usług wobec pierwszego kwartału. ARPU usługi telewizyjnej wzrosło do 44 zł z 43 zł kwartał wcześniej.

Z końcem czerwca Netia świadczyła klientom 138,1 tys. głosowych usług mobilnych, o prawie 4 tys. więcej niż kwartał wcześniej. Średni przychód na klienta głosowej usługi mobilnej spadł do 15 zł z 16 zł w pierwszym kwartale.

W pierwszym półroczu 2018 r. nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły 111 mln zł. Większość tej kwoty (80 mln zł) stanowiły inwestycje w sieć, w tym 28 mln zł jest przypisane do projektu modernizacji sieci do standardu światłowodowego (Sieć XXI w.). Projekt ten jest obecnie realizowany na szeroką skalę i jego efekty stanowią znaczną część zobowiązań inwestycyjnych, nieujęty w sprawozdaniu finansowym, które na koniec czerwca br. wyniosły nieco ponad 100 mln zł.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"