"Newsweek": miliony z PZU dla mediów Sakiewicza za czasów PiS. Szokujące wyniki audytu

W latach 2016–2023 media związane z Tomaszem Sakiewiczem miały otrzymać z Grupy PZU ok. 7,5 mln zł, z czego znaczna część w roku wyborów parlamentarnych - wynika z informacji "Newsweeka". Chodzi m.in. o dotacje i sponsoring, które — zdaniem audytorów PZU — mogły wpływać na kampanię referendalną 15 października 2023.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
"Newsweek": miliony z PZU dla mediów Sakiewicza za czasów PiS. Szokujące wyniki audytu
Tomasz Sakiewicz.

"Newsweek" opisał raport przygotowany w PZU przez Zespół Analiz Nieprawidłowości (ZAN). Wskazano w nim, że powiązane z Tomaszem Sakiewiczem podmioty — Fundacja Klubów Gazety Polskiej, Słowo Niezależne oraz Niezależne Wydawnictwo Polskie – miały w latach 2016 –2023 otrzymać łącznie ok. 7,5 mln zł. Autorzy analizy podkreślają skok finansowania w 2023 r. i łączą go z działaniami wokół referendum połączonego z wyborami parlamentarnymi.

PZU hojne dla Sakiewicza

W części dotacyjnej kluczowy punkt to darowizna z 25 września 2023 r. dla Fundacji Klubów Gazety Polskiej w wysokości ponad 4 mln zł na "edukację społeczeństwa w zakresie praw obywatelskich". "Newsweek" podaje, że umowę podpisała prezes Fundacji PZU Jolanta Zabarnik-Nowakowska. Wsparcie obejmowało też wcześniejsze, mniejsze dotacje — m.in. na koncerty w 2016 i 2017 r.

Oprócz dotacji ZAN odnotował umowy sponsoringowe dla wydarzeń i projektów tytułów związanych z "Gazetą Polską", jak m.in.: plebiscyt "Człowiek Roku Gazety Polskiej" (wielokrotnie, do 300 tys. zł), "Nagroda Prometejska imienia Lecha Kaczyńskiego" (od 50 tys. zł do 300 tys. zł), "Polscy Czempioni Narodowi", a także zjazdy i fora klubów. Suma zidentyfikowanych umów sponsoringowych to 3 mln 435 tys. 950 zł.

Audytorzy wskazali, że spółka skarbu państwa była istotnym sponsorem wydarzeń i dodatków prasowych w segmencie mediów zarządzanych przez Tomasza Sakiewicza.

Ile zarobiły fundacje Tomasza Sakiewicza?

Jak informowały Wirtualnemedia.pl w 2024 roku Fundacja Niezależne Media otrzymała w ub.r. 46,73 mln zł darowizn (ponad cztery razy więcej niż rok wcześniej), dzięki czemu mogła zainwestować m.in. w akcje TV Republika i zakończyć rok z 1,46 mln zł zysku netto.

Z kolei przychody Fundacji Klubów "Gazety Polskiej" poleciały w dół o 97 proc., a rentowność netto pogorszyła się o 1,2 mln zł. – Mamy nowe fundacje, one przejęły część zadań – tłumaczy Sakiewicz portalowi Wirtualnemedia.pl.

W 2023 roku Mateusz Morawiecki przyznał 5,7 mln zł dotacji Fundacji Niezależne Media, związanej z mediami zarządzanymi przez Tomasza Sakiewicza.

Na przełomie 2017 i 2018 roku fundacja otrzymała 7,2 mln zł grantu od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na platformę Puszcza.tv. Uruchomiono ją wiosną 2018 roku i aktualizowano do połowy 2021 roku. NFOŚiGW podał, że ostatecznie witryna kosztowała 5,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł pozyskano w ramach dotacji. O grancie było na tyle głośno, że NFOŚiGW początkowo wycofał się z przyznania grantu.

Przez 33 miesiące działania Puszcza.tv fundacja przeznaczyła na serwis 4 mln zł, z czego 95 proc. stanowiły środki z dotacji. Setki tys. zł wydano na reklamowanie platformy w mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem, m.in. "Gazecie Polskiej", "Gazecie Polskiej Codziennie", Niezalezna.pl i portalu Telewizji Republika.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Inwestor "Rzeczpospolitej" ukarany przez nadzór giełdy. Grzywny także dla Hajdarowiczów

Inwestor "Rzeczpospolitej" ukarany przez nadzór giełdy. Grzywny także dla Hajdarowiczów

Ciężarówki Coca-Coli wyruszają w Polskę. Odwiedzą 7 miast

Ciężarówki Coca-Coli wyruszają w Polskę. Odwiedzą 7 miast

Dyson przegląda globalny budżet mediowy wart 500 mln dolarów. Po czterech latach wraca przetarg

Dyson przegląda globalny budżet mediowy wart 500 mln dolarów. Po czterech latach wraca przetarg

Wojtek Chaber i Marta Piechnik dołączyli do oLIVE media

Wojtek Chaber i Marta Piechnik dołączyli do oLIVE media

Marka Oppo dołączyła do grona klientów agencji Ro

Marka Oppo dołączyła do grona klientów agencji Ro

Marcel Płoszczyński dołącza do agencji RO

Marcel Płoszczyński dołącza do agencji RO