AGB Nielsen Media Research ze wzrostem wpływów i 2,6 mln zł straty

Zajmująca się badaniem oglądalności telewizji spółka AGB Nielsen Media Research osiągnęła w ub.r. wzrost przychodów o 2,8 proc. do 24,54 mln zł, natomiast jej wynik netto pogorszył się w skali roku z 518,8 tys. zł zysku do 2,63 mln zł straty.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
AGB Nielsen Media Research ze wzrostem wpływów i 2,6 mln zł straty
Elżbieta Gorajewska

Przychody sprzedażowe AGB Nielsen Media Research w całości pochodzą z usługi badania oglądalności telewizji. Firma - działająca też pod marką Nielsen Audience Measurement Polska - realizuje to badanie w oparciu o własny panel obejmujący ponad 2 tys. gospodarstw domowych.

Trudna współpraca z TVP

Wyniki oglądalności kupują od spółki czołowi nadawcy telewizyjni, domy mediowe oraz niektórzy duzi reklamodawcy. W ostatnich latach najwięcej działo się wokół współpracy AGB z Telewizją Polską. Władze publicznego nadawcy wielokrotnie zarzucały firmie, że w swoim badaniu preferuje widzów z dużych ośrodków miejskich, przez co wyniki oglądalności TVP są zaniżone.

TVP od prawie dwóch lat prowadzi własne badanie oglądalności, oparte na danych od klientów usługi telewizyjnej Netii. W połowie ub.r. AGB Nielsen Media Research zgodził się na audyt jego badania telemetrycznego na zlecenie TVP, ale gdy wybrano do tego firmę Sadren bez doświadczenia w telemetrii, wyraził poważne zastrzeżenia. AGB przez kilka miesięcy ustalał z nią zasady audytu, co niecierpliwiło władze publicznego nadawcy. - Mija 130 dni odkąd Nielsen nie wpuścił naszego audytora - stwierdził na początku stycznia br. prezes TVP Jacek Kurski.

Wiosną br. Telewizja Polska dwa razy ogłosiła przetarg na dostarczenie wyników badania oglądalności dwukrotnie. Pierwszy z nich trwał do 7 marca br. i nie zgłosiła się do niego żadna firma. AGB Nielsen krótko przed upływem terminu składania ofert poinformował, że nie weźmie w nim udziału ze względu na zasady i warunki dokumentacji przetargowej.

W kolejnym przetargu publiczny nadawca złagodził warunki, po czym w połowie kwietnia podpisał kolejną roczną umowę z AGB Nielsen Media Research.

Więcej wpływów z zagranicy

Przychody krajowe AGB Nielsen Media Research zwiększyły się rok do roku o 0,2 proc. - z 19,1 do 19,14 mln zł.

Dużo bardziej, o 13,1 proc., wzrosły przychody z zagranicy: w 2017 roku wyniosły 4,77 mln zł, a rok później 5,4 mln zł. Zagranicznymi klientami firmy są przede wszystkim nadawcy i producenci telewizyjni.

W sprawozdaniu spółka zaznaczyła, że większość umów na najbliższe lata następne zawarła w złotych, żeby wyeliminować ryzyko związane ze zmianami kursów walut.

grafika

Firma należy do koncernu The Nielsen Company, a jej bezpośrednim właścicielem jest holenderska spółka AGB Nielsen Media Research TAM Holding.

Spośród powiązanych z nią kapitałowo podmiotów zdecydowanie największe przepływy pieniężne AGB Nielsen Media Research realizuje ze spółką The Nielsen Co. (Europe). W skali roku wydatki na zakupy od niej zwiększyły się z 18,83 do 18,99 mln zł, a przychody od niej - z 3,07 do 3,18 mln zł.

grafika

Strata z powodu wyższego podatku dochodowego

Koszty operacyjne AGB Nielsen Media Research wyniosły w ub.r. 23,85 mln zł, co wobec 23,05 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 3,4 proc. Wydatki na usługi obce zwiększyły się z 19,79 do 20,59 mln zł, a na wynagrodzenia - z 2,55 do 2,58 mln zł.

W firmie tak samo jak rok wcześniej było zatrudnionych przeciętnie 14 osób. Natomiast pozostałe koszty rodzajowe zmalały w skali roku z 363,6 do 292,5 tys. zł.

Z kolei pozostałe koszty operacyjne skurczyły się z 84,7 do 4,7 tys. zł, a pozostałe wydatki operacyjne - ze 128,7 do 42 tys. zł.

Firma zanotowała spadek wskaźników rentowności: zysku sprzedażowego (z 818,7 do 695,6 tys. zł), operacyjnego (z 774,7 do 658,3 tys. zł) i zysku brutto (z 682,1 do 647,4 tys. zł). Natomiast jej wynik netto pogorszył się w skali roku z 518,8 tys. zł zysku do 2,63 mln zł straty, głównie wskutek dużo wyższej kwoty zapłaconego podatku dochodowego (w 2017 roku wyniosła 163,3 tys. zł, a w ub.r. 3,28 mln zł).

grafika

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce,7171924786935937a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?