Nielsen zgadza się na weryfikację panelu w Polsce. Audytorzy sprawdzą rozkład geograficzny

Prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski spotkał się z Roberto Pedrettim, dyrektorem generalnym Nielsena w regionie Europy Środkowej i Turcji. Po negocjacjach firma zgodziła się na przeprowadzenie audytu i weryfikację panelu badawczego w Polsce - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. - To poważne traktowanie moich zastrzeżeń co do miarodajności wyników badań - komentuje Kurski.

Łukasz Brzezicki
Łukasz Brzezicki
Udostępnij artykuł:
Nielsen zgadza się na weryfikację panelu w Polsce. Audytorzy sprawdzą rozkład geograficzny
Jacek Kurski i Roberto Pedretti, fot. TVP

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, do spotkania Kurskiego i Pedrettiego doszło we wrześniu w siedzibie Telewizji Polskiej. Prezes TVP przekazał wówczas dyrektorowi generalnemu Nielsena na Europę Środkową swoje wątpliwości dotyczące pomiaru telemetrycznego, dokonywanego w Polsce przez firmę Nielsen Audience Measurement.

Roberto Pedretti zgodził się na weryfikację panelu oraz audyt rozkładu geograficznego panelu. Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika, że audytem zajmie się firma zewnętrzna, która zostanie wybrana przez Stowarzyszenie IAA Polska. Obecnie trwają ostatnie uzgodnienia między TVP a Nielsenem.

- Przyjazd prezesów Nielsena na Europę Środkową i Wschodnią do Telewizji Polskiej odbieram jako poważne potraktowanie przez firmę moich zastrzeżeń co do miarodajności wyników badań telemetrycznych w Polsce - wyjaśnia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Jacek Kurski, prezes TVP.

Przypomnijmy, że Kurski zaczął kwestionować wiarygodność badania realizowanego przez Nielsen już na początku swojej prezesury. W kwietniu na posiedzeniu sejmowej komisji kultury i środków przekazu tłumaczył, że niższe wyniki oglądalności części kanałów i programów TVP są związane ze specyfiką badania telemetrycznego, realizowanego przez Nielsen Audience Measurement.

Jednak przede wszystkim Jacek Kurski krytykował zbyt małą liczbę (około 2 tys.) i niereprezentatywne dla całego społeczeństwa rozmieszczenie gospodarstw domowych wchodzących w skład panelu badawczego. W "Wiadomosciach" TVP1 emitowano materiały w krytycznym świetle opisujący działalność AGB Nielsen.

W połowie kwietnia br. TVP zwróciła się do Nielsena o przekazanie kodów pocztowych osób uczestniczących w panelu badawczym. Pracownia nie zgodziła się, za to udostępniła dokładną strukturę panelu z danymi takimi jak podział na województwa, wielkość miejscowości czy ilość wyodrębnionych miejscowości w danym województwie.

Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement, tłumaczyła wówczas portalowi Wirtualnemedia.pl, że dane panelowe, zawierające wykaz miejscowości lub kody pocztowe, mogą być udostępnione jedynie niezależnym audytorom. Z reguły audyt paneli przeprowadza grupa zagranicznych audytorów.

Porozumienie Telewizji Polskiej z Nielsenem w sprawie audytu oznacza, że powyższe dokładne dane zostaną przekazane niezależnej firmie audytorskiej, która przeanalizuje m.in. rozkład panelistów, łącznie z zamieszkiwanymi przez nich miejscowościami.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce ##

Łukasz Brzezicki
Autor artykułu:
Łukasz Brzezicki
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"