Rośnie niepokój konsumentów, zwlekamy z zakupem wyprawki szkolnej

Polscy konsumenci są zaniepokojeni rozwojem pandemii; wzrosła liczba osób, które chcą kupować na zapas, zauważalne jest też zwlekanie z zakupami wyprawki szkolnej - wynika z badania firmy doradczej Deloitte.

pap / bcz
pap / bcz
Udostępnij artykuł:
Rośnie niepokój konsumentów, zwlekamy z zakupem wyprawki szkolnej
fot. Shutterstock.com

Deloitte co dwa tygodnie przeprowadza badanie Consumer Tracker w ponad 10 krajach. Według opracowanego przez firmę indeksu niepokoju (różnica netto między osobami, które zgodziły się ze zdaniem „Jestem bardziej zaniepokojony niż tydzień temu” oraz tymi, które zaprzeczyły temu stwierdzeniu) w Polsce poziom lęku jest najwyższy od maja, czyli od pierwszej edycji badania w naszym kraju, jest też jednym z najwyższych spośród krajów europejskich (wyprzedzają nas Belgowie, Irlandczycy i Hiszpanie).

"Na ten wynik przełożyła się wciąż rosnąca liczba potwierdzonych przypadków zachorowań i zwiększona liczba informacji w mediach na temat pandemii. Fakt, że wakacje zbliżają się ku końcowi i rodzice myślą już o powrocie dzieci do szkół, czy własnym powrocie do pracy, także nie zostaje bez wpływu na tak duży wzrost poziomu niepokoju" - skomentował cytowany w komunikacie Partner Zarządzający Deloitte w Polsce, Tomasz Konik.

Polska jest też w czołówce krajów, których mieszkańcy najbardziej obawiają się o zdrowie swoje (58 proc.) i swojej rodziny (73 proc.). W Europie wyprzedzają nas jedynie Hiszpanie. Jak zauważają autorzy raportu, znacznie mniejszy poziom obaw związanych ze zdrowiem jest we Włoszech, gdzie wciąż odnotowywana jest znacznie większa liczba zachorowań i zgonów związanych z koronawirusem.

Nieznacznie spadły obawy o regulowanie stałych płatności (takie obawy ma 29 proc. konsumentów), wzrósł natomiast odsetek osób bojących się utraty pracy (boi się o to 45 proc.).

Ponad jedna czwarta ma obawy związane z zakończeniem zdalnej formy pracy i powrotem do biura. "Obawy związane z powrotem do miejsca pracy są w tej chwili już niemal na takim samym poziomie jak pod koniec maja, kiedy przeprowadziliśmy pierwszą edycję badania dla Polski. Ma to z pewnością związek z faktem, że wiele firm przedłużyło zdalny tryb pracy do końca sierpnia i nie zapadły jeszcze decyzje co dalej. Czy personel nadal będzie pracował zdalnie, czy też, skoro dzieci wracają do szkoły, rodzice wrócą już do biur" – powiedział Partner, Lider ds. Kapitału Ludzkiego w Deloitte Polska, John Guziak.

Jak podkreślono w raporcie, wyższy poziom lęku przełożył się na spadek poczucia komfortu w takich miejscach jak sklepy czy restauracje. Dwa tygodnie temu połowa z nas czuła się podczas zakupów bezpiecznie, tymczasem w najnowszej ankiecie odpowiedziało tak 44 proc. zapytanych. "Większy poziom lęku sprawił także, że w ciągu dwóch ostatnich tygodni nastąpił nieznaczny (3 pp.) wzrost liczby konsumentów, którzy planują kupować na zapas. Aż 41 proc. z nas planuje w najbliższym czasie kupować więcej niż jest w stanie zużyć na bieżąco. To najwyższy wynik w Europie i piąty globalnie" - podano w raporcie.

Mniej bezpiecznie czujemy się też w restauracjach, a także podczas korzystania z indywidulanych usług jak wizyta u dentysty czy fryzjera oraz grupowych wydarzeń, jak koncerty czy mecze. Ponadto o 3 pp. spadła liczba polskich konsumentów, którzy czują się bezpiecznie w hotelu (33 proc.) oraz podczas podróży samolotem (23 proc).

Autorzy raportu zauważają, że rodzice wydają się być też ostrożni z kompletowaniem wyprawki szkolnej i z niezbędnymi zakupami czekają na ostatnią chwilę. Jak piszą, w związanych z powrotem do szkoły kategoriach zakupowych, które zawsze w sierpniu odnotowują wzrost, jest wyraźny zastój: niemal nie zmieniła się liczba osób, które deklarują, że w najbliższych tygodniach więcej wydadzą na książki, ubrania czy elektronikę.

Na stałym poziomie utrzymuje się liczba osób, które w najbliższym czasie planują więcej wydać na żywność (26 proc.) oraz niezbędne rzeczy do domu (25 proc.). O 3 pp. przybyło tych, którzy deklarują, że zmniejszą wydatki na alkohol.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"