Niewielka wiedza internautów o prądzie, lęk przed jego brakiem (infografika)

74 proc. internautów doznało kiedyś porażenia prądem. Jest on dla nich ważny, a dłuższa przerwa w jego dostawie dla większości jest sytuacją nie do zaakceptowania. Wiedza respondentów z podstaw fizyki jest jednak umiarkowana - wynika z badania TNS Polska.

km
km
Udostępnij artykuł:
Niewielka wiedza internautów o prądzie, lęk przed jego brakiem (infografika)

W przeprowadzonym w ramach badania nt. prądu teście 100% poprawnych odpowiedzi udzieliło tylko 15% respondentów. Wiedza 44% badanych została oceniona na poziomie niskim lub bardzo niskim (udzielili poprawnej odpowiedzi na 0-3 pytania z 6 zadanych). Lepiej w teście wypadły osoby powyżej 50. roku życia oraz mężczyźni.

Co czwarty internauta nie wie, ile prądu zużywają dostępne na rynku żarówki. Najmniej z nas potrafi oszacować zużycie energii elektrycznej przez świetlówki kompaktowe (34% poprawnych odpowiedzi), niemal 2/3 badanych wie, ile prądu potrzebują LED-y, a 74% poprawnie wskazuje zużycie energii przez żarówkę tradycyjną.

Mamy też trudności w określeniu wartości napięcia w gniazdku, typu prądu oraz jego pochodzenia. Zdaniem 1/3 internautów prąd płynący w ich gniazdkach ma 220V. Poprawnie (jako 230V) określiło napięcie w gniazdku 61% badanych. 55% z nas wie, że w gniazdku elektrycznym płynie prąd zmienny (dla 31% zapytanych jest on stały). Większość z nas poprawnie wskazuje źródło pochodzenia prądu.

Boimy się braku prądu. Jedynie wśród 16% taka sytuacja nie budzi lęku. Częściej obawy wymieniają kobiety i w pierwszej kolejności dotyczą one podstawowych potrzeb – żywności w lodówce, która się rozmrozi (46%). Co piąty badany wskazuje na brak dostępu do internetu, a 7% boi się, że nie będzie mogło naładować telefonu.

60% internautów jest w stanie wskazać jakąkolwiek korzyść wynikającą z braku energii elektrycznej. Dostrzegane przez nas benefity związane są z możliwością oszczędności (27%), wcześniejszym pójściem spać (14%) czy możliwością zjedzenia kolacji przy świecach (9%).

grafika

Badanie zostało przeprowadzono przez TNS Polska na zlecenie Grupy Multimedia Polska we wrześniu 2015 r., metodą CAWI (ankieta online), na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej gospodarstw domowych korzystających z usług telekomunikacyjnych. Wzięły w nim udział osoby decyzyjne w zakresie zakupu usług telekomunikacyjnych i energii dla domu oraz posiadające wiedzę na temat wydatków na te usługi. Wielkość próby: N=600.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?