Nokia zwiększa obroty w III kwartale

Firma zwiększyła obroty o 18 proc. (8,4 mln euro), co jest zasługą dużej ilości sprzedaży i dobrych wyników w sektorze telefonów komórkowych.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

Zysk operacyjny Nokia obejmuje pozycje specjalne na łączną sumę 87 mln EUR, składające się z:- zysk 61 mln EUR związany ze sprzedażą działalności Nokia Tetra (42 mln EUR w Networks i 19 mln w Multimedia)- zysk 8 mln EUR związany ze sprzedażą nieruchomości, zaksięgowanych we wspólnych wydatkach Grupy- zysk 18 mln EUR, związany z częściową sprzedażą inwestycji mniejszościowych zaksięgowanych w Networks. Pozytywny wpływ tych pozycji specjalnych na zysk na jedną akcję w III kwartale wyniósł 0,015 EUR. - Z satysfakcją odnotowuję, już trzeci kwartał z rzędu, zdecydowany wzrost obrotów liczonych rok do roku. Zanotowaliśmy ogólny wzrost obrotów o 18%, towarzyszył mu wzrost zysku netto wynoszący 29%, a zysk w przeliczeniu na jedną akcję wzrósł o 33%.

Osiągnięta rentowność jest zasługą doskonałych wyników w dziale telefonów komórkowych. Jest to wynikiem coraz większej oferty naszych produktów, a także obniżenia kosztów oraz efektywności w realizacji zadań.Globalny wzrost wielkości sprzedaży w branży w trzecim kwartale wyprzedził nasze oczekiwania i oceniamy rynek na 199 mln sztuk telefonów. Ponownie podnieśliśmy naszą całoroczną prognozę rozwoju rynku, do 780 mln sztuk telefonów. Liczba telefonów sprzedanych przez Nokia w trzecim kwartale wzrosła do rekordowego poziomu 66,6 mln sztuk. Zanotowaliśmy wzrost naszego udziału w rynku, który osiągnął szacunkową wielkość 33% (32% w trzecim kwartale ubiegłego roku) i jest stabilny w porównaniu z poprzednimi okresami. W Chinach i regionie Azji i Pacyfiku zwiększyliśmy udział rynkowy licząc zarówno w kolejnych kwartałach, jak i rok do roku, podczas gdy w Europie, Środkowym Wschodzie i Afryce utrzymywał się on na stałym poziomie licząc kwartał do kwartału oraz wzrósł w skali rocznej. W Ameryce Łacińskiej oraz, w mniejszym stopniu, w Ameryce Północnej nasz udział w rynku spadł, licząc kwartał do kwartału.Jak sygnalizowaliśmy w lipcu, rentowność grupy Networks w trzecim kwartale nadal była pod presją. W znacznej mierze było to spowodowane połączonym oddziaływaniem zaciętej konkurencji na rynku, naszych inwestycji w rozwój obecności na rosnącym rynku usług sieciowych oraz z rozszerzaniem naszej działalności na nowych, rosnących rynkach. Dział telefonów komórkowych wzbogacił się o kolejne modele telefonów, dzięki czemu nasza oferta jest obecnie najszersza na rynku i spełnia oczekiwania wszystkich konsumentów i partnerów handlowych na całym świecie. Wśród niedawnych premier rynkowych znajdowały się telefony komórkowe dla użytkowników biznesowych, telefony zaprojektowane specjalnie na rynki rozwijające się, telefony muzyczne, również kolekcja telefonów z kategorii Moda. Tego lata sprzedaliśmy także nasz miliardowy telefon - Nokia 1100 w Nigerii - informuje Jorma Ollila, prezes i dyrektor generalny.

Jak czytamy w komunikacie biorąc pod uwagę zmiany wysokości sprzedaży w trzecim kwartale 2005, Nokia przewiduje obecnie, że globalny rynek urządzeń komórkowych w skali całego roku osiągnie wielkość 780 mln sztuk, podczas gdy nasza poprzednia prognoza mówiła o 760 mln telefonów, przy szacunkach roku 2004 mówiących o 643 mln telefonów. Liczba telefonów sprzedanych przez branżę w czwartym kwartale 2005 powinna odzwierciedlać zwykłą świąteczną sezonować i wzrosnąć w porównaniu z trzecim kwartałem 2005.

Przewiduje się, że w czwartym kwartale wzrost liczby telefonów komórkowych sprzedanych przez Nokia będzie szybszy od wzrostu całego rynku, a udział Nokia w rynku powinien zwiększyć się zarówno w skali rocznej, jak i kwartalnej.

Wzrost liczby sprzedanych telefonów w całej branży powinien być spowodowany głównie rozszerzeniem bazy użytkowników telefonii komórkowej na rynkach rozwijających się, gdzie, jak uważamy, Nokia ma silną pozycję pod względem wielkości sprzedaży, mającą oparcie w marce, jakości i szerokiej sieci dystrybucyjnej. Na bardziej rozwiniętych rynkach motorem sprzedaży, generowanej przez wymianę lub modernizację sprzętu, nadal będą nowe funkcje, usługi oraz wbudowane aparaty fotograficzne. W celu wykorzystania tej tendencji Nokia w dalszym ciągu rozszerza i unowocześnia swoją ofertę produktów klasy średniej i wyższej. Przewidujemy, że średnie ceny sprzedaży telefonów Nokia w czwartym kwartale spadną w porównaniu z obecnym kwartałem. Jest to spowodowane głównie tym, że liczba telefonów sprzedawanych w Ameryce Łacińskiej i Ameryce Północnej, gdzie dominują aparaty niższej klasy, prawdopodobnie będzie miała w czwartym kwartale, w porównaniu z trzecim, znacznie większy udział w całkowitej wielkości sprzedaży Nokia.

W sektorze infrastruktury komórkowej Nokia oczekuje, że (licząc w EURO) globalny rynek w roku 2005 zanotuje wzrost, niewielki lub umiarkowany, w porównaniu z rokiem 2004. Operatorzy w krajach rozwijających się znajdują się na różnych etapach dynamicznego zwiększania pojemności sieci by rozszerzać swoje możliwości obsługi rosnącej liczby użytkowników telefonów komórkowych, podczas gdy na rynkach zaawansowanych trwają stałe inwestycje w pojemność oraz optymalizację sieci. Nokia spodziewa się, że jej własna sprzedaż na rynku sieci będzie mniejsza licząc rok do roku, w porównaniu z wyjątkowo wysoką sprzedażą wygenerowaną przez wydatki operatorów w czwartym kwartale 2004, co wynika również z tego, że znaczna część obecnych inwestycji operatorów ma miejsce na tych rynkach, gdzie grupa Networks nigdy nie była do tej pory silnie obecna, na przykład na Środkowym Wschodzie i Afryce.

Obroty netto grupy Nokia w trzecim kwartale 2005 wzrosły o 18%, do 8,4 mld EUR (7,1 mld EUR w trzecim kwartale 2004). Licząc w stałej walucie obroty netto grupy wzrosłyby o 23%. Do osiągnięcia tego liczonego rok do roku wzrostu obrotów przyczyniły się wszystkie cztery grupy biznesowe Nokia.

Zysk operacyjny Nokia w trzecim kwartale 2005 wzrósł o 19% licząc rok do roku, do 1,1 mld EUR (włączając w to dodatni wpływ pozycji specjalnych, wynoszący 87 mln EUR), podczas gdy w trzecim kwartale 2004 było to 969 mld EUR (z uwzględnieniem ujemnego wpływu pozycji specjalnych, wynoszącego 18 mln EUR). Marża operacyjna Nokia w trzecim kwartale 2005 wyniosła 13,7% (13,6%).

Operacyjny przepływ gotówki w trzecim kwartale 2005 wyniósł 1,2 mld EUR, a w drugim kwartale 2005 miał wartość 510 mln EUR; łączna wartość gotówki i innych środków płynnych wynosiła 11,0 mld EUR w porównaniu z 11,2 mld EUR na dzień 30 czerwca 2005. Na dzień 30 września 2005 nasz stosunek długu do kapitału (dźwignia finansowa) wynosił -82%, podczas gdy w dniu 30 czerwca 2005 było to -80%.

W trzecim kwartale 2005 łączna liczba telefonów komórkowych sprzedanych przez grupy biznesowe Mobile Phones, Multimedia i Enterprise Solutions osiągnęła 66,6 mln sztuk, co oznacza wzrost o 29,5% licząc rok do roku i o 9,5% w porównaniu z poprzednim kwartałem. W tym samym okresie wielkość sprzedaży w całej branży osiągnęła szacunkową wartość 199 mln sztuk, co daje wzrost o 25% licząc rok do roku i o 9% w porównaniu z poprzednim kwartałem.

W grupie smartfonów, zgodnie z szacunkami Nokia, wielkość sprzedaży dla całej branży sięgnęła około 14 mln sztuk w trzecim kwartale 2005, podczas gdy dla trzeciego kwartału 2004 szacunkowa sprzedaż wyniosła 5,2 mln sztuk. Wielkość sprzedaży smartfonów Nokia osiągnęła 7,1 mln sztuk - w trzecim kwartale 2004 było to 2,9 mln sztuk.

Poniższa tabela przedstawia wysokość sprzedaży telefonów Nokia w poszczególnych okresach, a także tempo rocznego wzrostu z rozbiciem na regiony geograficzne.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY URZĄDZEŃ MOBILNYCH NOKIA W POSZCZEGÓLNYCH REGIONACH GEOGRAFICZNYCH  (mln sztuk) III kw. 2005 III kw. 2004 Europa, Środkowy Wschód, Afryka 32,2 24,7 Chiny 8,5 4,6 Azja-Pacyfik 12,6 8,8 Ameryka Północna 5,8 6,6 Ameryka Łacińska 7,5 6,7 Razem 66,6 51,4  Duży wzrost wielkości sprzedaży w Chinach powodowany był sprzedażą szerokiej oferty telefonów Nokia poprzez nasz rozbudowany system dystrybucji.

W regionie Azji i Pacyfiku zdecydowany kwartalny wzrost wielkośi sprzedaży odzwierciedla naszą umiejętność wykorzystania dynamicznego rozwoju rynku, w szczególności na najszybciej rozwijającym się rynku Indyjskim, gdzie utrzymaliśmy nasz udział w rynku i pozycję lidera branży.

W regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki wzrost kwartalny w znacznej mierze jest odzwierciedleniem utrzymującego się silnego wzrostu rynku na obszarach Środkowego Wschodu, Afryki i Rosji.

W Ameryce Łacińskiej wielkość sprzedaży osiągnięta przez Nokia spadła w porównaniu z poprzednim kwartałem, co odzwierciedla zarówno niższą wielkość sprzedaży całości tego rynku, jak i mniejszy udział Nokia w rynku. Ameryka Północna nadal jest trudnym obszarem dla Nokia.

Jak wynika z naszego wstępnego oszacowania, udział rynkowy Nokia w trzecim kwartale 2005 wzrósł do 33% w porównaniu z 32% w trzecim kwartale 2004. Udział w rynku w trzecim kwartale 2005 był stabilny w porównaniu z drugim kwartałem 2005, co jest odzwierciedleniem dużych przyrostów w Chinach i regionie Azji oraz Pacyfiku, zredukowanych znacznym spadkiem udziału w rynku w Ameryce Łacińskiej i nieco mniejszym w Ameryce Północnej. Utrzymaliśmy nasz udział w rynku w regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki.

Średnia cena sprzedaży uzyskana przez Nokia w trzecim kwartale spadła do 102 EUR, podczas gdy w trzecim kwartale 2004 było to 108 EUR, a w drugim kwartale bieżącego roku - 105 EUR. Średnie ceny sprzedaży nadal miały tendencję zniżkową, głównie z powodu zdecydowanego wzrostu wielkości sprzedaży na rynkach rozwijających się. Tym niemniej na średnie ceny sprzedaży telefonów Nokia w trzecim kwartale pozytywnie wpłynęły dobre wyniki uzyskane przez spółkę w Chinach, Azji i Pacyfiku oraz Europie, Środkowym Wchodzie i Afryce.

Mobile Phones: Obroty netto w trzecim kwartale 2005 r. wzrosły o 15% do 5,2 mld EUR, w porównaniu z 4,5 mld EUR w trzecim kwartale 2004 r., co było wynikiem dużego popytu, konkurencyjności naszych produktów i utrzymania względnie stałych cen. Największy wzrost obrotów odnotowano w Chinach, następnie w regionie Azji i Pacyfiku, oraz regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. W porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku odnotowano spadek obrotów w Ameryce Północnej i w nieco mniejszym stopniu w Ameryce Łacińskiej. Zysk operacyjny grupy Mobile Phones wzrósł o 4% do 880 mln EUR, w porównaniu z 848 mln EUR w trzecim kwartale 2004 r., przy marży operacyjnej w wysokości 16,9% (18,8%). Wzrost zysków w trzecim kwartale 2005 r. wynikał z posiadania silnej oferty produktów i skutecznego zarządzania kosztami.  Multimedia: Obroty netto w trzecim kwartale 2005 r. zwiększyły się o 55% do 1,4 mld EUR, w porównaniu z 931 mln EUR w trzecim kwartale 2004 r. Większość obrotów wypracowano w regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki, następnie w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Chinach. Obroty w Ameryce Północnej i Łacińskiej nadal miały niezadowalający poziom. Zysk operacyjny grupy Multimedia za trzeci kwartał wzrósł o 163% do 245 mln EUR, w porównaniu z 93 mln EUR w trzecim kwartale 2004 r., przy marży operacyjnej w wysokości 16,9% (10,0%). Zysk operacyjny obejmuje kwotę 19 mln EUR uzyskaną ze sprzedaży Nokia Tetra. Motorami sprzedaży i zyskowności były intensywne działania marketingowe w zakresie sprzedaży nowoczesnych smartfonów oraz skuteczne zarządzanie kosztami. Enterprise Solutions: Obroty netto w trzecim kwartale 2005 r. wzrosły o 16% do 203 mln EUR , w porównaniu z 175 mln EUR  w trzecim kwartale 2004 r. Motorami sprzedaży była większa dostępność aplikacji na smartfon Nokia 9300, która uległa poprawie w ciągu tego kwartału.   NetworksObroty netto w trzecim kwartale 2005 r. wzrosły o 2% do 1,6 mld EUR, w porównaniu z 1,5 mld EUR  w trzecim kwartale 2004 r. Wysoki wynik w Ameryce Łacińskiej oraz w Azji i Pacyfiku został znacznie zniwelowany spadkiem obrotów w Chinach, podczas gdy obroty w Ameryce Północnej oraz regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki pozostały praktycznie na tym samym poziomie. Zysk operacyjny grupy Networks za trzeci kwartał spadł o 20% do 157 mln EUR, w porównaniu z 197 mln EUR w trzecim kwartale 2004 r., przy marży operacyjnej w wysokości 10,1% (12,9%). Zysk operacyjny obejmuje kwotę 42 mln EUR uzyskaną ze sprzedaży Nokia Tetra oraz kwotę w wysokości 18 mln EUR uzyskaną z częściowej sprzedaży udziałów mniejszościowych. Na zysk operacyjny grupy Networks miał wpływ szereg czynników, takich jak inwestycje w potencjał produkcyjny oraz obecność na rozwijającym się rynku usług sieciowych, a także ciągła ekspansja na nowe rynki.

pr
Autor artykułu:
pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online