Nowa kampania EU-OSHA - Partnerstwo dla prewencji

Startuje nowa kampania Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy pn. „Partnerstwo dla prewencji”, której celem jest wypracowanie wspólnej strategii działań pracodawców i pracowników na rzecz zdrowego i bezpiecznego miejsca pracy.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) rozpoczyna nową, dwuletnią kampanię „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy – partnerstwo dla prewencji”. Głównym celem kampanii jest podkreślenie wspólnego zaangażowania pracowników i pracodawców w poprawę bezpieczeństwa i zdrowia w pracy. Obecnie miejsca pracy w Unii Europejskiej są bezpieczniejsze i zdrowsze niż kiedykolwiek wcześniej. Mimo to, każdego roku nadal dochodzi do ok. 6,9 mln wypadków przy pracy. O kilka milionów wzrasta liczba przypadków chorób zawodowych. Nie można zmierzyć cierpienia ludzkiego, spowodowanego nieodpowiednimi warunkami pracy pod względem bezpieczeństwa i zdrowia, jednak koszty związane z łamaniem zasad bhp szacuje się na 490 mld EURO rocznie, co stanowi ponad połowę budżetu unijnego funduszu, przeznaczonego na powstrzymanie kryzysu finansowego.

Rozpoczynająca się kampania wzywa pracowników i pracodawców do współpracy na rzecz tworzenia fundamentów bardziej zrównoważonej kultury zarządzania bezpieczeństwem w Europie.

Jestem przekonana, że współpraca między pracownikami a kadrą kierowniczą może przynieść pozytywne wyniki” – twierdzi dr Christa Sedlatschek, dyrektor EU-OSHA. „Kampania koncentruje się na zachęcaniu kierownictwa wyższego szczebla do podejmowania działań w zakresie aktywnego zaangażowania się w minimalizację ryzyka zawodowego oraz zachęcaniu pracowników, ich przedstawicieli i innych zainteresowanych stron do współpracy z kadrą zarządzającą. Kampania „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” wspomaga też ten dialog, oferując proste i praktyczne wskazówki, jak efektywnie realizować partnerstwo dla prewencji.

Z przeprowadzonego niedawno przez EU-OSHA ogólnoeuropejskiego badania opinii publicznej na temat bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) wynika, że zasadniczo pracownicy w UE (74%) są pewni, że gdyby zwrócili uwagę kierownictwa na występowanie problemu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, problem ten zostałby rozwiązany. Europejczycy uważają się też za dobrze poinformowanych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (67%). Występują jednak znaczne różnice między poszczególnymi państwami członkowskimi. Głównym celem kampanii jest dzielenie się doświadczeniem i dobrymi praktykami, w celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od jego wielkości oraz sektora w jakim działa, na całym terytorium UE.

Wyniki badań potwierdzają, że bez względu na wielkość organizacji, kluczowe znaczenie dla powodzenia zarządzania bezpieczeństwem i zdrowiem mają działania kierownictwa wyższego szczebla oraz aktywny udział pracowników. Europejskie badanie przedsiębiorstw na temat nowych zagrożeń (ESENER) pokazuje, że zaangażowanie pracowników połączone z zaangażowaniem kierownictwa, prowadzi do znacznego poprawienia warunków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Na przykład, w przedsiębiorstwach o wysokim poziomie zaangażowania pracowników i kierownictwa, prawdopodobieństwo posiadania udokumentowanej polityki BHP jest dziesięciokrotnie wyższe.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracy, z uwzględnieniem konsultowania się z pracownikami w kwestiach bhp, jest obowiązkiem prawnym, wynikającym zarówno z polskiego kodeksu pracy, jak i z dyrektyw europejskich. W Polsce aż 73% pracowników uważa, że liczba osób uskarżających się na stres związany z wykonywaną pracą w ciągu najbliższych pięciu lat będzie rosnąć. 92% respondentów stwierdziło, że zasady zdrowia i bezpieczeństwa w pracy są ważne dla umożliwienia pracownikom dłuższej pracy przed przejściem na emeryturę. Pozytywną informacją jest to, że Polacy w większości (89%) są pewni, że przełożony, który zostanie poinformowany o problemie w miejscu pracy związanym z bezpieczeństwem lub zdrowiem, odpowiednio zareaguje.

Dysponujemy coraz doskonalszymi zabezpieczeniami technicznymi, środkami ochrony indywidualnej i zbiorowej, wiedzą o zagrożeniach. To wszystko możemy uzupełnić kwestiami psychologicznymi, odwołującymi się do podstawowych potrzeb człowieka – prawdziwego udziału w tym co robi, kontrolowania własnej pracy, poczucia, że jest w niej bezpieczny oraz że zachowa zdrowie i sprawność.

Debata prasowa oficjalnie otwiera polską edycję kampanii, podczas której odbędą się: konferencje i seminaria, warsztaty, wystawy plakatów i fotografii, Konkurs Dobrych Praktyk - przedsięwzięcia te będą poświęcone tematyce współpracy pracodawców, kadry zarządzającej i pracowników oraz ich przedstawicieli na rzecz bezpieczeństwa pracy.

Kampania obejmuje szereg działań na szczeblu krajowym i europejskim oraz promuje jedenastą edycję Europejskiego Konkursu Dobrych Praktyk. Nagrody będą przyznawane za najlepsze przykłady partnerstwa dla prewencji - partnerstwa między kadrą kierowniczą a pracownikami - na rzecz bhp. Zgłoszenia do konkursu, organizowanego przez EU-OSHA we współpracy z państwami członkowskimi, można wysyłać za pośrednictwem krajowych punktów centralnych sieci EU-OSHA (http://osha.europa.eu/pl/campaigns/competitions/good-practice-award_2012-2013/).

Na szczeblu krajowym, kampania będzie prowadzona przez krajowe punkty centralne EU-OSHA i oficjalnych partnerów kampanii. Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej kampanii „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy 2012–2013”, z której można pobrać przewodnik po kampanii oraz inne materiały (prezentacje, publikacje i materiały promocyjne w 24 językach). Na stronie będzie można również znaleźć informacje o wydarzeniach organizowanych w ramach kampanii na terenie całej Europy: www.healthy-workplaces.eu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"