Firma reklamy zewnętrznej Clear Channel Poland wprowadziła do oferty nową usługę - badanie pre-testowe layoutu plakatu outdoorwego. Badanie realizowane będzie we współpracy z firmą badawczą Mareco Polska. Pierwsze zostanie przeprowadzone w sierpniu br. - W ramach naszego programu "Sztuka plakatu reklamowego" promujemy zasady konstrukcji plakatu outdoorowego. W ostatnim czasie obserwujemy wzrost świadomości w tym zakresie, jednakże wciąż do przygotowania prawidłowego plakatu outdoorowego przykłada się znacznie mniej wagi niż do samego procesu planowania kampanii. Wprowadzając badania pre-testowe plakatu chcemy udostępnić klientom narzędzie, dzięki któremu będą mogli przekonać się na ile planowany do ekspozycji layout sprawdzi się w otoczeniu miejskim. - wyjaśnia Anna Nowakowska-Godun, Dyrektor Marketingu Clear Channel Poland.

Badanie Layout-Plakat-Test realizowane będzie dwuetapowo, na grupie 200 respondentów. Do badania wybrane zostaną wyłącznie osoby spełniające założone kryteria czyli należące do grupy docelowej planowanej kampanii. Tak dobrani respondenci wezmą udział w wywiadach bezpośrednich. W pierwszym etapie badanym zostanie zaprezentowanych kilkanaście zdjęć prezentujących otoczenie miejskie. Wśród zdjęć będą zarówno takie, na których widać nośniki reklamowe z wyeksponowanym na nich badanym plakatem, jak również same ulice bez plakatów. Następnie respondenci zostaną poproszeni o odpowiedzi na pytanie czy i jakie reklamy zapamiętali.
W drugim etapie pytania o zapamiętanie reklam będą wspomagane dodatkowymi wskazówkami takimi jak: grupy produktów oraz nazwy konkretnych produktów i marek. Dalsze pytania będą już dotyczyć postrzegania i oceny konkretnych plakatów - respondenci otrzymają zdjęcia prezentujące badane layouty z prośbą o ich subiektywną ocenę, określenie stopnia zapamiętania poszczególnych elementów, czy uczucia jakie wywołuje oglądany plakat.Badanie pre-testowe Layout-Plakat-Test zapewni więc klientom konkretne korzyści w postaci danych na temat potencjalnej "zapamiętywalności" plakatu oraz wpływu layoutu na wizerunek marki. Dzięki niemu będą mogli, bazując na twardych danych, wybrać najlepszą, bądź najlepsze, wersje layoutów, zarówno od strony siły dotarcia jak i subiektywnej oceny plakatu przez grupę docelową.

O konieczności testowania plakatów przed pojawieniem się ich na nośnikach reklamowych świadczą wyniki prowadzonych dotychczas badań skuteczności kampanii outdoorowych (Plakat-Impact-Test). Realizowane są one regularnie od 2000r przez Instytut Mareco Polska i obejmują kampanie na nośnikach wszystkich największych firmy reklamy zewnętrznej. Na podstawie tych badań zaobserwowano wprost proporcjonalny związek między oceną layoutu plakatu przyznawaną przez respondentów, a wynikami rozpoznawalności kampanii. Wynik średniej rozpoznawalności kampanii dla 50 najniżej ocenionych layoutów wynosi 25,4%, natomiast taki sam wskaźnik dla 50 najlepiej ocenianych layoutów wynosi odpowiednio 41.0% .
- Zdecydowaliśmy się na Mareco Polska, gdyż firma ta realizuje badanie efektywności kampanii reklamy zewnętrznej Plakat-Impact-Test (badanie po przeprowadzeniu kampanii). Jest ono cenione i uznawane przez środowisko. Obecnie wprowadzane badanie pre-testowe zostało oparte na kwestionariuszu zbliżonym do wykorzystywanego w badaniu PIT. Ponadto realizacja obu badań w ramach jednego instytutu badawczego gwarantuje ich spójność zarówno w zakresie metodologii, jak i porównywania wyników. - powiedziała Anna Nowakowska-Godun.











