Nowa ustawa konsumencka - napędzi e-commerce, ale zabije małe e-sklepy?

Zmiany w przepisach o e-handlu zwiększą zaufanie klientów do zakupów w sieci i ożywią rynek, ale mniejszych graczy mogą postawić na granicy opłacalności prowadzenia biznesu - oceniają dla Wirtualnemedia.pl eksperci z branży e-commerce.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Nowa ustawa konsumencka - napędzi e-commerce, ale zabije małe e-sklepy?

25 grudnia br. wchodzą w życie zmiany w obowiązującej w Polsce ustawie konsumenckiej. Nowe regulacje w poważnym stopniu zmieniają sposób prowadzenia handlu w internecie - zwiększają uprawnienia kupujących i nakładają na sprzedawców dodatkowe obowiązki.

Do najważniejszych zmian należy wydłużenie terminu odstąpienia od umowy z 10 do 14 dni, zakaz stosowania ukrytych opłat i kosztów w sklepach internetowych, zakaz automatycznego zaznaczania pól wyboru przy wypełnianiu formularzy przez kupujących, brak dodatkowych kosztów przy płatnościach kartami oraz za dostęp do infolinii, ułatwienia dotyczące zwrotu towaru do sklepu i odzyskania pieniędzy, a także obowiązek udzielania przez sprzedawcę pełnej i wyraźnej informacji na temat cen oferowanych towarów i usług oraz sposobach płatności i dostawy.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-online-w-polsce-i-ue-ustawa-konsumencka-korzystna-dla-sklepow-internetowych-i-ich-klientow ##

Eksperci z branży e-commerce pytani przez Wirtualnemedia.pl o to, jak nowe przepisy wpłyną na rozwój polskiego handlu w internecie, zwracają uwagę na dobre strony zapowiadanych zmian. - Właściciele sklepów są coraz bardziej świadomi, że muszą dbać o klientów i stwarzać im komfortowe warunki handlowe. Nowe przepisy zwiększają poczucie bezpieczeństwa zakupów online dla internautów, którzy otrzymają nowe przywileje. Rezultat może być tylko jeden - wzrost ilość zamówień w internecie - przyznaje Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes i dyrektor sektora ERP w firmie Comarch.

Opinię Rymarczyka potwierdza Mariusz Wesołowski, niezależny ekspert e-commerce, podkreślając jednocześnie pozytywny, transgraniczny aspekt zmiany w przepisach. - Nowa ustawa nie jest w żadnym wypadku zagrożeniem dla branży, a wprost przeciwnie. Najwyższa pora, aby handel internetowy regulowany był w sposób nieco bardziej uwspółcześniony niż dotychczas, gdzie kluczowe dla niego ustawy pochodziły odpowiednio z 2000 oraz 2002 roku - podkreśla Wesołowski. - Ujednolicenie przepisów prawa na terenie UE to także spore korzyści i szanse na rozwinięcie handlu transgranicznego. Oczywiście, nie w całym kontekście spraw, o których trzeba pamiętać, ale bez wątpienia jest to pierwszy dobry krok wykonany wobec wszystkich chętnych na taki ruch. Podobieństwo przepisów i wymogów pozwoli ujednolicić na tym polu wiele dotychczas różnie odbieranych kwestii - zaznacza Wesołowski.

Spokojny o to, że nowa ustawa może być czynnikiem stymulującym wzrost obrotów w e-handlu jest też Tomasz Sulejewski, e-commerce manager w 5.10.15. - Większe prawa i więcej informacji to większe bezpieczeństwo dla osób, które obawiają się tego rodzaju zakupów. Dodatkowo dużo informacji o ustawie w mediach to swego rodzaju reklama całej branży e-commerce - uważa Sulejewski.

Chociaż wprowadzane 25 grudnia br. nowe przepisy to poważny ukłon ustawodawcy w stronę praw konsumentów, który w dłuższej perspektywie może ożywić branżę internetowego handlu, to eksperci zwracają też uwagę na obciążenia dla sprzedawców. Szczególnie mocno mogą one dotknąć mniejsze przedsiębiorstwa. - Zwiększa się zakres obowiązków e-sprzedawcy, a liczba obowiązków informacyjnych wzrasta z 11 do 21. Zmiany wymagają dostosowania nie tylko regulaminów sklepów, ale również treści na stronach informacyjnych, uzupełnienia kart produktów, czy też wprowadzenia zmian w oprogramowaniu e-sklepu - wymienia Rafał Stępniewski z serwisu Rzetelny Regulamin, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej. - Zmiany mają również duży wpływ na procesy obsługi klienta zarówno na etapie zawierania umowy sprzedaży, jak i później w zakresie obsługi posprzedażowej w zakresie np. obsługi reklamacji. Kolejną kwestią jest termin wejścia w życie nowych przepisów, który przypada na okres świąteczny, gdzie jak wiadomo sprzedawcy mają ogrom pracy operacyjnej związanej z obsługą dużej ilości zamówień. Nowe prawa konsumenta znacząco wpłyną na mniejsze sklepy, które mogą nie udźwignąć finansowo zobowiązań jakie nakłada nowa ustawa. Sprzedawca mimo, że z reguły nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za jakość wykonania oferowanych przez siebie towarów, będzie musiał przykładać większą uwagę do tego co oferuje, ponieważ to on będzie w pierwszej kolejności ponosił koszty obsługi reklamacji wraz z ewentualną koniecznością przyjęcia zwrotu towaru przy drugiej reklamacji - podkreśla Stępniewski.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wysokie-koszty-przesylki-i-zwrot-towaru-to-najwieksze-bariery-w-zakupach-w-internecie ##

- Ważną i bez wątpienia dodatkowo obciążającą e-sklepy zmianą będzie wydłużenie możliwości zwrotu bez podania przyczyny - mówi Wesołowski. - Dotychczas klient miał 10 dni na powiadomienie o chęci zwrotu i kolejne 14 dni na zwrot. Ustawa wydłuża czas powiadomienia do 14 dni. Zważywszy na fakt, że zwroty bez podania przyczyny są jednym z największych problemów e-commerce w niektórych branżach, szczególnie fashion, zmiana ta na pewno nie będzie przychylnie odebrana przez sporą część sklepów - przewiduje niezależny ekspert e-commerce. Na inne konsekwencje zmian w zapowiadanych przepisach zwraca też uwagę Sulejewski. - Głównym problemem dla wielu sklepów pracujących na niskomarżowych produktach będzie na pewno zwrot kosztów dostawy. Wymusi to wkalkulowanie go w cenę produktu przy jednoczesnym oferowaniu darmowej wysyłki lub wysyłki za złotówkę - podkreśla.

Z kolei Paweł Filutowski, chief information oficer w Złote Wyprzedaże SA, zaznacza, że zastosowanie się do zmian dotyczy nie tylko mniejszych, ale także większych graczy na rynku, i będzie oznaczało proporcjonalnie większe koszty. - Wdrożenie nowej ustawy konsumenckiej to duże przedsięwzięcie dla przedsiębiorstw e-commerce, które działają w dużej skali - mówi Filutowski. - Chodzi o weryfikację procesów biznesowych w kontekście działalności operacyjnej przedsiębiorstwa, a także dostosowanie funkcjonalności oraz treści sklepu internetowego. Jednym słowem - dodatkowe nakłady, które musi ponieść przedsiębiorca - wyjaśnia.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-e-commerce-ze-stabilnym-wzrostem-wartosci-ponad-27-mld-zl-w-2014-r ##

Eksperci e-commerce w rozmowie z Wirtualnemedia.pl podkreślają, że wiele firm działających w branży e-handlu jest już teraz przygotowanych do wprowadzenia nowych przepisów, niektóre z nich ubiegły plany ustawodawcy i wcześniej wprowadziły u siebie rozwiązania przewidywane przez nadchodzące regulacje.

- Aspekt wejścia nowej ustawy o prawach konsumenta jest przez nas obserwowany już od dłuższego czasu. W zasadzie jesteśmy już na nią gotowi - mówi Tomasz Bernacki, product manager Comarch ERP e-Commerce. - Nasze oprogramowanie jest zawsze zgodne z obowiązującymi przepisami, zarówno rozwiązania z zakresu e-Commerce: platforma handlowa B2B2C oraz oprogramowanie sklepu internetowego Comarch ERP e-Sklep, jak i pozostałe produkty Comarch. Staramy się na bieżąco uświadamiać naszych klientów o zmianach jakie na nich czekają 25 grudnia br. - zaznacza Bernacki.

- Już dzisiaj sprzedawcy on-line wychodzą naprzeciw potrzebom konsumenta proponując np. wydłużenie terminu zwrotu produktu czy jasne i przejrzyste zasady zakupów - mówi Filutowski. Wtóruje mu Sulejewski. - Warto dodać, że część dobrych sklepów działających prokliencko już dziś oferuje klientom to, co nowa ustawa nakazuje - podkreśla.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"