Nowe kierunki rozwoju rynku interaktywnego

Artegence, która zdobyła 3 nagrody i 2 nominacje w Konkursie Klubu Twórców Reklamy, przedstawia prognozę dla rynku interaktywnego

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Agencja mediów interaktywnych Artegence otrzymała w Konkursie Klubu Twórców Reklamy, trzy niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju interaktywnego rynku nagrody. Pierwszą za produkt dedykowany do kanału mobile, drugą za połączenie technik BTLowych z komunikacją interaktywną oraz trzecią za dokonania w kanale WWW.

- Znakiem nowych czasów jest coraz bardziej widoczna ekspansja interaktywnych kanałów komunikacji, które nie ograniczają się już do Internetu w pojęciu tradycyjnym. Nieomal z dnia na dzień tych kanałów zrobiło się więcej. Do Internetu tradycyjnego dołączył także ten mobilny, a w prezentacjach multimedialnych pojawiają się możliwości, dzięki którym mogą one zarządzać skomplikowanymi robotami czy komunikować się za pośrednictwem WWW i przez to stawać się tworem wychodzącym daleko poza nośniki typu multimedialny kiosk, płyta CD Rom czy DVD - mówi Artur Gortych, CEO Artegence.

Być może to przypadek - a może dobry omen, - ale pierwsza przyznana w historii Konkursy KTR nagroda przypadła właśnie Nowym Mediom. Nagrodę otrzymał przygotowany przez Artegence serwis wizerunkowo-produktowy dla znanej polskiej marki cukierniczej A. Blikle (www.blikle.pl). - To, co moim zdaniem urzekło jurorów w tej kreacji jest trafnym dopasowaniem komunikacji serwisu do komunikacji samej marki. Budując serwis szczególnie uważnie staraliśmy się przygotować jego wizualną warstwę komunikacyjną. Rzecz w tym, aby przekazał on duszę marki już na poziomie wizualnym, a nie dopiero po zapoznaniu się z bogatymi opisami - wyjaśnia dyrektor kreatywny projektu Bartłomiej Wyszyński. - "Nasycenie" to słowo kluczowe dla koncepcji serwisu. Zrealizowano je na wszystkich poziomach komunikacji, zdjęcia, teksty, kolorystyka. Opisy i zdjęcia wszystkich produktów (ponad 100), dzień dzisiejszy oraz 135 lat historii firmy to bogaty i różnorodnym materiał. Materia! ły te zostały zamknięte w jedną spójną całość dzięki starannemu procesowi planowania architektury informacyjnej. Uważam, że serwis wiernie oddaje ducha naszej firmy i marki - dodaje Łukasz Blikle Dyrektor ds.Marketingu A.Blikle Sp. z o.o.

Czas, w których media interaktywne kojarzyły się wyłącznie z Internetem zdaje się już bezpowrotnie mijać. Być może czeka nas nawet "powtórka z rozrywki" w stylu japońskim. W pewnym momencie rozwoju internetowego rynku w Japonii okazało się, że potrzeba rosnącego wśród społeczeństwa dostępu do Internetu była tak wielka, a możliwości położenia nowych światłowodów w zurbanizowanych miastach podobnych do Tokio tak małe, że trzeba było szukać rozsądnej alternatywy. Alternatywą dla PCtowego dostępu do sieci stał się w Japonii dostęp przez kanał mobilny. W rzeczywistości operatorzy sprzedali Japończykom wizję dostępu do upragnionego Internetu przez komórkę (i-mode). I chwyciło. Przez mobilny Internet japończycy ściągają już aplikacje użytkowe, gry, dzwonki, podręczne karaoke, informacje i tysiące mniej lub bardziej potrzebnych rzeczy.

Europa jest, trochę za rynkami azjatyckimi w tyle, ale i tu dzieją się rzeczy zaskakujące. Nowe media odciskają coraz wyraźniejsze piętno na naszym życiu. Niedawno centrala MTV poinformowała o zakupieniu praw do emitowania w swoich stacjach znanych z Internetu kreskówek Happy Tree Friends

Jest to jedne z bardziej spektakularnych przypadków "przeskoku" z Internetu do TV.

- Myślę, że będziemy świadkami coraz większej ilości takich zdarzeń - komentuje to wydarzenie Michał Kulka z PTC, Wice Prezes Zarządu Interactive Advertising Bureau (IAB Polska). - Internet jest świetnym środowiskiem testowym dla nowych trendów, postaci, zabaw. Wiele z tych nowych trendów właśnie tu zaczyna swoją karierę. Uważamy, że ta tendencja będzie stawała się coraz powszechniejsza. Jesteśmy też przekonani, że tendencję tą można w mądry sposób przekuć w marketingowy cel budowania lojalnych społeczności. Zrozumiało to - jak widać na załączonym przykładzie - MTV, które zdaje się coraz bardziej doceniać kreatywną siłę bijącą z sieci - dodaje Kulka.

Przed szansą odniesienia równie spektakularnego sukcesu, co Happy Tree Friends, stanął nagrodzony przez jury Klubu Twórców Reklamy, a stworzony przez Artegence dla mee (www.meeurope.com), "Zając postrach lasu". Zając, rubaszny zwierzak, który nie przepuści w lesie nikomu (www.meeurope.com/zpl.html), stał się kilka miesięcy temu wielkim bohaterem Omnixa (wap.omnix.pl). Seria kartek MMSowych z jego udziałem była jedną z częściej ściąganych.

Co ciekawe jednak,- zaledwie kilka miesięcy po swoim debiucie w mobilnym Internecie - zając wygrał specjalną nagrodę Konkursu KTR a następnie wskoczył bez zastanowienia do... telewizji! - Już niebawem zająca będzie można oglądać na antenie kanału 4fun.tv, właśnie kończymy proces udźwiękawiania. Myślę, że profil oraz klimat naszej stacji, doskonale wpasowuje się w humor zaprezentowany w kreskówce. Jako stacja adresowana do młodzieży chcemy, aby "zając" zaistniał nie tylko jako kreskówka, ale również zamierzamy wykorzystać jego mobliny potencjał. - mówi Piotr Szostak (co-founder, Business Development Director). - Osobiście jest to pierwszy przypadek, o jakim słyszałem, kiedy to postać stworzona z myślą o rynku mobilnym tak szybko przenosi się do telewizji - mówi Tomasz Janiszewski Art director w Artegence. - Nie ukrywam, że jestem tym sukcesem zaskoczony i trochę onieśmielony - dodaje. Zauważa to też Michał Kulka - Fakt docenienia treści przygotowanych oryginalnie na kanał mob! ilny cieszy mnie osobiście - "asystowałem" przy narodzinach Zająca. Mam nadzieje, że Mobile pojawi się w przyszłorocznej edycji konkursu jako stała podkategoria Nowych Mediów - dodaje.

Artegence zawsze uważane było za agencję nowatorską i podejmującą pionierskie wyzwania. Przykładem tego jest zarówno silne zaistnienie firmy w kanałach komunikacji mobilnej ("Zając Postrach Lasu" oraz Nakarm Zwierzaka! - CRUNCHIPS - nominacja do Nagrody KTR), jak również wykorzystywanie nowych możliwości w zakresie prezentacji multimedialnych i łącznia ich z BTLem oraz WWW.

- Mówimy tu o projekcie zrealizowanym dla Kompanii Piwowarskiej S.A., który bez kozery mogę nazwać jednym z najciekawszych w moim życiu - mówi prowadzący projekt Bartłomiej Wyszyński z Artegence.

Na początku zeszłego roku Artegence przygotowało dla Centrum Rozrywkowego "Świat Lecha" 5 multimedialnych kiosków.

- W Centrum Multimedialnym wyszliśmy poza standardowa formę prezentacji multimedialnej ograniczonej do ekranu komputera - mówi Marcin Truszel, dyrektor technologii w Artegence. - Aplikacje w Centrum są zintegrowane z dodatkowymi urządzeniami. Jedna pozwala sterować ogromną elektryczną makietą procesu produkcyjnego, druga ściąga obraz z kamery wideo do księgi gości, kolejna pozwala na stworzenie multimedialnej kartki pocztowej z wkomponowanym własnym zdjęciem z przezroczystym tłem przetworzonym przez bluebox - dodaje na koniec. Cała multimedialna sala, w której dostępne są kioski jest elementem zwiedzania Lech Browary Browary Wielkopolski. - Projekt jest unikatowy na skalę Europy Środkowo Wschodniej, gdyż łączy w sobie BTL (całość mieści się w kompleksie wycieczkowym browaru, w którym realne makiety są zarządzane z poziomu wirtualnych kiosków - np. kiosk Machin! era, który pozwala zwiedzającym wczuć się w rolę piwowara i samemu uwarzyć piwo), multimedia w pojęciu prezentacji (gdyż składa się z 5 multimedialnych kiosków) z kanałem komunikacji WWW (kanałem tym wysyła pamiątkowe kartki jeden z kiosków) - opowiada o projekcie Katarzyna Radecka z Lech Browary Wielkopolski. - Jego nowatorskość polega na tym, że tworząc pierwsze w Polsce piwne centrum wycieczkowe pękły - jak się okazało - sztuczne granice miedzy BTLem, internetem czy multimediami. Jak doskonale widać można efektywnie i efektownie połączyć te trzy kanały i stworzyć z nich jedną, niepodzielną całość - dodaje na koniec.

Nagrodzone prace: w kategorii: NOWE MEDIA,

Nagrodę SPECJALNĄ otrzymało: Artegence; "ZAJĄC - POSTRACH LASU", Art Director: TOMASZ JANISZEWSKI, prowadzenie projektu po stronie Artegence BARTŁOMIEJ WYSZYŃSKI, prowadzenie projektu po stronie klienta MICHAŁ KULKA Era Omnix,

w kategorii: NOWE MEDIA, podkategoria: PREZENTACJA, SREBRO otrzymało: Artegence; "LECH WZYWA!"; Creative Director: BARTŁOMIEJ WYSZYŃSKI, Art Director: BARTOSZ STOROŻAK, prowadzenie projektu po stronie klienta PAWEŁ KWIATKOWSKI Kompania Piwowarska S.A, KATARZYNA RADECKA Kompania Piwowarska S.A,

w kategorii: NOWE MEDIA, podkategoria: SERWIS WWW,

BRĄZ otrzymało: Artegence "A. BLIKLE" (www.blikle.pl); Creative Director: BARTŁOMIEJ WYSZYŃSKI, Art Director: ARTUR GORTYCH, prowadzenie projektu po stronie klienta ŁUKASZ BLIKLE Dyrektor ds.Marketingu A.Blikle Sp. z o.o., administracja projektu po stronie klienta MAŁGORZATA WRONA, zdjęcia produktów MARIUSZ IZDEBSKI.

Ponadto nominacje otrzymały następujące prace Artegence: NAKARM ZWIERZAKA! - CRUNCHIPS POŁĄCZ SONY I WSZYSTKO WRÓCI DO NORMY

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"