Nowy trend na ChatGPT: Lustereczko powiedz przecie…

ChatGPT i inni asystenci AI stają się naszymi życiowymi konsjerżami. Pytamy ich o wszystko, są naszą bazą wiedzy o świecie, technologii i wielu innych aspektach naszego życia. Pojawiają się również trendy, podobnie jak w przypadku wyszukiwarek internetowych takich,  dotyczące popularnych zapytań, na które szukamy odpowiedzi. Coraz częściej asystentami odpowiadają na pytania dotyczące naszego wyglądu.

Artur Roguski
Artur Roguski
Udostępnij artykuł:
Nowy trend na ChatGPT: Lustereczko powiedz przecie…
Foto: unsplash.com

The Washington Post w swoim artykule analizuje sposoby oraz cele korzystania między innymi z ChatGPT. Zwraca uwagę, że oprócz zapytań mających pozyskać konkretne informacje, coraz częściej pytamy sztuczną inteligencję o subiektywne opinie w takich tematach, jak chociażby uroda. 

Dlaczego warto pytać AI o swój wygląd? Po pierwsze jest ono bardziej obiektywne. Nasi najbliżsi ocenią nasz wygląd zapewne powyżej stanu rzeczywistego, chcąc być dla nas mili. Osoby, które nas nie znają mogą pójść w drugą stronę, oceniając nas gorzej (dzięki temu same poprawiają swój nastrój, dają upust negatywnym emocjom). I to jest właśnie drugi powód – mniejszy lęk przed uzyskaną odpowiedzią. 

Jednak eksperci w tekście “The Washington Post” zwracają uwagę na negatywne strony takiego działania. Przede wszystkim nie wiadomo skąd pochodzą kanony piękna według których ocenia AI – czy jest to Instagram, fora, a może uśrednione wypowiedzi całej populacji? Co z popularnością różnych kanonów piękna w różnych regionach świata? 

W odbiciu lustereczka zobaczysz listę zakupów

Kolejny aspekt korzystania z AI, na który zwracają uwagę specjaliści w artykule The Washington Post – zwiększona konsumpcja. Zwłaszcza, że OpenAI oficjalnie zapowiedział, że ChatGPT będzie pokazywał w swoich odpowiedziach sugestie produktów. W tym momencie pojawia się jeszcze więcej pytań, a najważniejsze z nich brzmi, na jakiej podstawie będą te produkty wybierane? Z poradnika urodowego na TikToku, strony producenta kosmetyków, a może AI będzie miała halucynacje i poleci wymyślony przez siebie produkt?

W przytaczanym artykule zwrócono również uwagę, na fakt, że asystenci AI mogą stawiać za priorytet cele swoich twórców, a nie użytkowników. Co też znacząco może wpłynąć na polecane produkty i ich wybór. 

Stąd już tylko krok, do zakupu reklamy tuszu do rzęs gdy ktoś wpisze w ChatGPT czy Gemini zapytanie „jak pomalować oczy na randkę”. Stary model działania, na nowej platformie. 

– AI odzwierciedla to co znajduje się w internecie. Większość z tych rzeczy ma sprawić abyśmy poczuli się źle ze sobą i zaczęli kupować więcej produktów – ocenia Emily Pfeiffer, analityczka z Forrester na łamach The Washington Post. 

Lustereczko, czy krzywe zwierciadło?
Stosujemy diety polecane przez AI, ćwiczymy według planów treningowych, które nam przygotuje, podejmujemy decyzję o rozwodzie (tak, są takie przypadki), a teraz pytamy się o wygląd. Trendów i pytań związanych z zapytaniami kierowanymi do agentów czy aplikacji AI będzie coraz więcej. Tylko, że to co zobaczymy w lustereczku sztucznej inteligencji tak na dobrą sprawę odbiciem odbicia z możliwymi wieloma zniekształceniami. Sztuczna inteligencja i długie obcowanie z nią może prowadzić nawet do urojeń. Wszystko za sprawą braku kontroli tego, co jest pierwszym odbiciem, czyli danymi, z których czerpie AI. 

Na media społecznościowe mówi się, że są naszym odbiciem w krzywym zwierciadle. Dzięki AI dokonał się jego niebezpieczny upgrade do wersji 2.0.

Zobacz: AI szantażowała mailowo pracowników. Co było powodem?

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"