OFBOR broni sondaży przedwyborczych. „Trafnie wskazały zwycięzcę”

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) staje w obronie sondaży publikowanych w trakcie kampanii prezydenckiej. Twierdzi, że badania były prowadzone rzetelnie i trafnie przewidziały zwycięzcę wyborów. - Apelujemy o powstrzymywanie się od publikacji i wypowiedzi bezpośrednio godzących w polską demoskopię - podkreślają członkowie OFBOR.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Zarząd OFBOR w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl podkreśla, że dla branży badawczej zakończona niedawno kampania wyborcza należała do wyjątkowo trudnych. Zdaniem autorów komunikatu firmy prowadzące i publikujące sondaże pracują w atmosferze przypominającej nagonkę, która nie sprzyja ani zaufaniu społeczeństwa do tego typu badań, ani też precyzyjnemu formułowaniu wyników.

- W chwili gdy opadły wyborcze emocje Zarząd Organizacji Badania Opinii i Rynku ponawia swój wielokrotnie powtarzany apel o powstrzymywanie się od publikacji i wypowiedzi bezpośrednio godzących w polską demoskopię - pisze OFBOR. - Od wielu lat bolączką instytutów badawczych jest spadający odsetek osób biorących udział w badaniu. Przypominamy, że największym beneficjentem badań sondażowych jest społeczeństwo uzyskujące dzięki nim wgląd w swoje własne preferencje. Truizmem jest powiedzenie, że bez sondaży nie mogłyby istnieć również współczesna polityka i publicystyka - podkreśla komunikat.

W przypadku wyborów prezydenckich mało trafne okazały się sondaże przed pierwszą turą - zdecydowanie wyższe poparcie niż w głosowaniu uzyskiwał w nich Bronisław Komorowski, a dużo niższe Paweł Kukiz. Przedstawiciele Millward Brown i TNS Polska tłumaczyli portalowi Wirtualnemedia.pl, że sporo respondentów było niezdecydowanych, na kogo zagłosują, a sondaże mimo wszystko pokazały trendy zyskiwania i tracenie poparcia przez kandydatów (więcej na ten temat).

OFBOR w swoim komunikacie podaje przykłady, które mają potwierdzać trafność i rzetelność sondaży realizowanych przed drugą turą.

- Ostatnim opublikowanym przed wyborami badaniem był sondaż Millward Brown z 22 maja, w którym kandydat PIS uzyskał 45,8 proc. głosów, zaś urzędujący prezydent 45,3 proc. - dowodzi OFBOR. - Na dwa dni przed wyborami badanie wskazywało, że 8,9 proc. Polaków deklarujących w nich udział nie wiedziało, na kogo odda swój głos. Gdyby w przytoczonych badaniach dokonać arytmetycznego rozdzielenia poparcia osób niezdecydowanych na obydwu kandydatów uzyskalibyśmy następujące wyniki: CBOS (20 maja) - Andrzej Duda 52 proc., Bronisław Komorowski 48 proc.; Millward Brown (22 maja) -  Andrzej Duda 50,3 proc., Bronisław Komorowski 49,7 proc.; (PKW – Andrzej Duda 51,55 proc., Bronisław Komorowski 48,45 proc.).

Organizacja wspomina też, że wykonane przez Ipsos badania exit-poll opublikowane zaraz po zakończeniu głosowania w drugiej turze przyznawały Andrzejowi Dudzie 53 proc. głosów, a Bronisławowi Komorowskiemu - 47 proc..

Obecnie do OFBOR należy 21 instytutów badawczych. Organizacja jest administratorem badawczego Programu Kontroli Jakości, w skład którego wchodzi Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA) oraz Program Kontroli Jakości Bezpieczeństwa Informacji (PKJBI).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"