Vectra ma zapłacić kilkanaście mln zł. „Rozważamy skargę do Sądu Najwyższego”

Po trwającym blisko pięć i pół roku procesie, sieć kablowa Vectra prawomocnie przegrała w sądzie apelacyjnym ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich w sporze o prawidłowość realizacji zapisów umowy licencyjnej. Firma musi zapłacić kilkanaście milionów złotych. Biuro prasowe Vectry informuje Wirtualnemedia.pl, że operator rozważa złożenie skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Vectra ma zapłacić kilkanaście mln zł. „Rozważamy skargę do Sądu Najwyższego”
Dekoder TV Smart 4K Box Vectry

Decyzją sądu apelacyjnego z 15 maja jeden z największych w Polsce dostawców płatnej telewizji został zobowiązany nie tylko do dopłaty wynagrodzenia autorskiego w kwocie ponad kilkunastu milionów złotych, ale także do zapłaty wielomilionowej kwoty odsetek za opóźnienie. Zasądzone zobowiązanie dotyczy okresu od czerwca 2015 roku do grudnia 2017 roku.

- Jako firma zawsze działamy z poszanowaniem przepisów, w tym w zakresie praw autorskich oraz umów licencyjnych, z których terminowo się rozliczamy. Nie zgadzamy się z orzeczeniem Sądu. Po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia wyroku rozważymy dostępne możliwości, w tym złożenie skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego. Do tego czasu nie będziemy udzielać szczegółowych informacji oraz komentować tej sprawy - informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry.

Kolejny wyrok uderzający w operatora

Stowarzyszenie Filmowców Polskich - Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych podkreśliło, że to już kolejny prawomocny wyrok sądu zapadły w analogicznej sprawie przeciwko Vectrze. W listopadzie 2020 roku Sąd Apelacyjny w Gdańsku wydał wyrok zobowiązujący firmę do dopłaty kilkunastu milionów złotych w zakresie wyrównania wynagrodzenia autorskiego na rzecz SFP-ZAPA za reemisję utworów audiowizualnych w latach 2013-2015.

ZAPA twierdzi, że operator oczekiwał zastosowania preferencyjnych warunków w rozliczeniu opłat licencyjnych i odmawiał rozliczania części uzyskanego przychodu od abonentów, a dokładnie tzw. dostępu do sieci (cyklicznych opłat infrastrukturalnych). Sąd Apelacyjny uznał, iż takie arbitralne wyłączenia części wpływów z podstawy rozliczeń są niezgodne z powszechnie stosowaną wobec wszystkich użytkowników treścią umowy licencyjnej.  

- Wyrok sądu apelacyjnego nie pozostawia złudzeń, iż dotychczasowe działania Vectry są praktyką niedozwoloną i sprzeczną z zapisami umów licencyjnych – stwierdził dyrektor SFP-ZAPA Dominik Skoczek - Tego typu naruszenia na szczęście zdarzają się w branży niezwykle rzadko, a wkroczenie na drogę sądową to ostateczność w wypadku, gdy łamiący prawo podmiot zawzięcie narusza zasady równego traktowania - dodał.

22,23 mln zł kary dla Vectry

W styczniu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 22,23 mln zł kary na Vectrę za jednostronne zmiany umów 3-4 lata temu pozwalające wprowadzić podwyżkę. - Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - komentował w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Operator odwołał się od decyzji regulatora do sądu.

- Jako przedsiębiorcy musimy dostosować się do bieżących warunków, aktualizując ceny usług stosownie do ponoszonych przez nas wydatków. Wszystkie umowy zawierane w ramach Grupy Vectra zawierają już zapisy umożliwiające urealnienie cen, teraz jedynie je doprecyzowujemy. Klauzula waloryzacyjna jest ściśle powiązana z poziomem inflacji, która jest obiektywnym i niezależnym od nas wskaźnikiem. Co ważne w przypadku deflacji wybrane przez nas rozwiązanie, zobowiązuje nas do obniżenia cen usług dla konsumentów, którzy wcześniej otrzymali waloryzację cen na podstawie przedmiotowej klauzuli. Podobne rozwiązania stosowane są od wielu lat w innych europejskich krajach. Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - wyjaśniała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Justyna Grzelak, koordynatorka ds. PR Vectry.

Według danych z początku 2022 roku Vectra miała ponad 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami