W czwartek informowaliśmy, że abonenci należącej od 2020 roku do Grupy Vectra sieci kablowej Multimedia Polska otrzymują wiadomości e-mail o zmianie warunków umowy od 1 stycznia 2023 roku. Wprowadzone zostały klauzula modyfikacyjna i klauzula waloryzacyjna, pozwalające na podniesienie opłat w trakcie trwania umowy.
Klauzula modyfikacyjna pozwala operatorowi wprowadzić zmiany w umowie poprzez podwyższenie opłat abonamentowych. Klient zachowuje prawo do rozwiązania umowy bez konieczności zwrotu przyznanych mu wcześniej ulg. Klauzula waloryzacyjna uprawnia firmę do waloryzacji opłat abonamentowych o wartość półrocznego lub średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jeżeli ceny zostaną podniesione o wskaźnik inflacji, to abonent nie może bez konsekwencji rozwiązać umowy.

Vectra tłumaczy zmiany w umowach
Grupa Vectra nie kryje, że do zmiany warunków umów zmusza ją sytuacja gospodarcza. - Naszym priorytetem jest zapewnienie ciągłości usług przy zachowaniu ich niezmiennie wysokiej jakości, co wymaga inwestycji liczonych w setkach milionów złotych rocznie. Równocześnie musimy mierzyć się z czynnikami, na które nie mamy wpływu, a które w sposób bezprecedensowy wpływają na naszą działalność – dwucyfrową inflacją, wysokimi cenami energii elektrycznej, czy poważnymi wahaniami kursów walut - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzelak.
Wcześniej na wprowadzenie podobnych zapisów do umów zdecydowali się operatorzy telekomunikacyjni. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające dotyczące tzw. klauzul inflacyjnych, które w umowach z klientami zaczęli stosować Orange Polska, T-Mobile Polska i Play.

Vectra zapewnia, że jej działania są zgodne z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. - Jako przedsiębiorcy musimy dostosować się do bieżących warunków, aktualizując ceny usług stosownie do ponoszonych przez nas wydatków. Wszystkie umowy zawierane w ramach Grupy Vectra zawierają już zapisy umożliwiające urealnienie cen, teraz jedynie je doprecyzowujemy. Klauzula waloryzacyjna jest ściśle powiązana z poziomem inflacji, która jest obiektywnym i niezależnym od nas wskaźnikiem. Co ważne w przypadku deflacji wybrane przez nas rozwiązanie, zobowiązuje nas do obniżenia cen usług dla konsumentów, którzy wcześniej otrzymali waloryzację cen na podstawie przedmiotowej klauzuli. Podobne rozwiązania stosowane są od wielu lat w innych europejskich krajach. Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - wyjaśnia Grzelak.

Abonenci Grupy, którzy otrzymali ostatnio zmiany warunków umowy, mogą do końca roku ją rozwiązać. - Osoby otrzymujące informacje o wprowadzeniu do umów nowych zapisów mają prawo nie zgodzić się na zmianę warunków i mogą rozwiązać umowę z zachowaniem standardowego okresu wypowiedzenia – tłumaczy koordynatorka ds. PR Vectry.











