Poranek, to czas kiedy chętnie zapoznajemy się z aktualnościami ze świata. Wówczas (np. szykując się do pracy, czy w drodze do niej) chętnie słuchamy radia (szczyt słuchalności radia przypada właśnie na godziny poranne), czy sprawdzamy newsy na smartfonie. W tym czasie w telewizji chętnie oglądamy stacje newsowe, które mają wtedy około dwukrotnie wyższe udziały w rynku telewizyjnym, niż w ujęciu całodobowym.
Jak wygląda oglądalność trzech czołowych polskich stacji newsowych o poranku?
W okresie od 4 września do 25 października br. w godz. 6.00-10.00 spośród polskich stacji newsowych największą oglądalność gromadził TVN24. Jego średni udział w rynku telewizyjnym wyniósł 8,79 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy Mindshare.

Względem analogicznego okresu rok wcześniej zwiększył się on o 7,06 proc. Stacja ta w tym czasie na okrągło emituje swój serwis informacyjny z aktualnościami ze świata na przemian z prognozą pogody.
Drugie miejsce zajmuje nadający naziemnie kanał TVP Info, pokazujący wówczas gł. magazyn „Serwis Info”. Udział tej stacji w analizowanym okresie wyniósł 5,65 proc., po spadku o 1,57 proc.
Podium trzech najchętniej oglądanych stacji newsowych o poranku uzupełnia Polsat News z udziałem na poziomie 2,21 proc., o 12,99 proc. wyższym niż w okresie od 5 września do 26 października ub.r. Stacja ta emituje wtedy gł. program „Nowy dzień w Polsat News”.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/stacje-newsowe-najchetniej-ogladane-przez-starszych-widzow-tvn24-z-widownia-miejska-i-z-wysokimi-dochodami-tvp-info-sledza-mieszkancy-wsi-z-niskimi-dochodami ##

Analogicznie średnia widownia TVN24 jesienią br. w godzinach porannych wynosi 282 tys. osób, TVP Info - 181 tys., a Polsatu News - 71 tys.
Przynajmniej przez 1 minutę newsową stację TVN w analizowanym okresie śledziło 7,19 mln widzów. Większy zasięg w tym ujęciu - 8,39 mln osób - zanotowało TVP Info, które w przeciwieństwie do TVN24 nadaje również naziemnie (stacja newsowa TVP dostępna jest wręcz w każdym gospodarstwie domowym, a informacyjny kanał TVN odbierać może około dwóch trzecich gospodarstw). Z kolie zasięg Polsatu News wyniósł 4,91 mln osób.
TVN24 jeszcze większą przewagę nad swoimi głównymi konkurentami notuje wśród widzów w grupie komercyjnej. Udział tej stacji wynosi 6,39 proc. Średni wynik TVP Info wynosi tutaj 2,06 proc., a Polsatu News - 1,34 proc.

Względem analogicznego okresu rok wcześniej SHR% pierwszej anteny wzrósł o 15,14 proc., drugiej - poszedł do góry o 6,19 proc., a trzeciej - zmalał o 19,76 proc.
- Należy pamiętać, że heavy viewesami* porannych informacji są głównie osoby ze starszych grup wiekowych (81 proc. heavy viewesów poranków TVP Info to osoby 50+, dla Polsat News ten odsetek wynosi 67 proc. a dla TVN24 69 proc.), stąd tak duże rozbieżności w wynikach grupy ogólnej i komercyjnej - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Guła, senior executive exchange w Mindshare. - Przyglądając się z kolei nieco niższej niż rok wcześniej widowni TVP Info i dużo niższym zasięgom, można odnieść wrażenie, że widownia ta jest dość „niestała” i z roku na rok coraz mniej osób rozpoczyna dzień z tą stacją - dodaje.
Konkurencja bez szans w starciu z TVN24, dobre wyniki Polsatu News w niedziele

Analizując dane średniej widowni TVN24, TVP Info i Polsatu News dzień po dniu w okresie od 4.09 do 25.10 2016 roku można zauważyć, że TVN24 i TVP Info wyższe wyniki oglądalności z reguły notują w dni powszednie, a niższe - w weekendy (zwłaszcza w niedziele). Z kolei w przypadku Polsatu News średnio widownia jest wyższa w weekendy (a najwyższa w niedziele), niż w dni powszednie.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dzien-dobry-tvn-najchetniej-ogladane-slabe-wyniki-dzien-dobry-polsko ##
Niezależnie od dnia tygodnia w każdy z poszczególnych dni najchętniej oglądaną stacją było TVN24, drugie miejsce należało do TVP Info, a trzecie - do Polsatu News.
Średnia widownia (AMR w tys.) TVN24, TVP Info i Polsatu News dzień po dniu w okresie od 5.09 do 23.10 2016 roku - Wszyscy 4+ (dane NAM)

Coraz mniejsze wpływy reklamowe największych stacji newsowych
Najwyższe sumaryczne wpływy cennikowe z reklam w analizowanym okresie miał TVN24. Wyniosły one 16,16 mln zł, po spadku o 11,63 proc. TVP Info w godzinach porannych zarobiło na reklamach 6,16 mln zł (spadek o 27,92 proc.), a Polsat News - 2,88 mln zł (w dół o 16,14 proc.).

Komentarz - Agnieszka Guła, senior executive exchange w Mindshare:
Porównując tegoroczne jesienne wyniki poranków stacji informacyjnych z adekwatnym okresem ubiegłego roku, zarówno w grupie ogólnej jak i komercyjnej nie widać zmian w oglądalności, które prowadziłyby do przetasowania na podium. Należy pamiętać, że heavy viewesami* porannych informacji są głównie osoby ze starszych grup wiekowych (81 proc. heavy viewesów poranków TVP Info to osoby 50+, dla Polsat News ten odsetek wynosi 67 proc. a dla TVN24 69 proc.), stąd tak duże rozbieżności w wynikach grupy ogólnej i komercyjnej.
Co do samych stacji, widzowie, tak jak rok temu najchętniej wybierają TVN24, co widać zarówno po wzroście średniej liczby widzów jak i zasięgu w grupie ogólnej. Delikatny spadek zasięgu w grupie komercyjnej, przy jednoczesnej większej średniej liczbie widzów, może oznaczać częstsze niż w ubiegłym roku powroty odbiorców do tej stacji. Przyglądając się z kolei nieco niższej niż rok wcześniej widowni TVP Info i dużo niższym zasięgom, można odnieść wrażenie, że widownia ta jest dość „niestała” i z roku na rok coraz mniej osób rozpoczyna dzień z tą stacją.

Analiza poranków informacyjnych w poszczególnych dniach tygodnia tylko potwierdza obecną silną pozycję TVN24. W ciągu tygodnia tj. od poniedziałku do piątku - czyli w okresie najwyższych oglądalności poranków w stacjach TVN24 i TVP Info, przewaga tej pierwszej wzrosła jeszcze bardziej rok do roku. Nawet w niedziele, kiedy to obie stacje były pod względem wyników najbliżej siebie, przewaga TVN24 wzrosła zarówno w grupie ogólnej jak i komercyjnej.
*definiowani jako 25 proc. widzów danego okresu, którzy najdłużej oglądali telewizję (przy założeniu, że oglądali telewizję co najmniej minutę)











