OIGKK i SFP podpisały kontrakt generalny

Przełom w relacjach operatorów telewizji kablowej i organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Komunikacji Kablowej i Stowarzyszenie Filmowców Polskich podpisały 1 października 2004 r. kontrakt generalny w sprawie opłat, jakie operatorzy telewizji kablowej, przystępujący do kontraktu, będą wnosić na rzecz Stowarzyszenia Filmowców Polskich jako organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Kontrakt, którego postanowienia uzgodniono w negocjacjach, prowadzonych przy udziale AGICOA, ma przyczynić się do rozwiązania jednego z najtrudniejszych problemów, z jakimi od lat - w warunkach chaosu legislacyjnego - borykali się i operatorzy i twórcy.

 Kontrakt przybliża do rozwiązania toczącego się od lat sporu - komu, ile i za co mają płacić operatorzy z tytułu praw autorskich. Jest to bardzo ważny krok w kierunku uporządkowania zasad korzystania z praw autorskich oraz zarządzania tymi prawami.

Kwestie wysokości opłat, trybu i zakresu ich pobierania, nie zostały dotychczas - pomimo licznych postulatów Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej i SFP - odpowiednio uregulowane w nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Brak pełnej nowelizacji ustawy, jasno precyzującej prawa i obowiązki zarówno operatorów, jak i organizacji zbiorowego zarządzania, doprowadził do bardzo licznych, trudnych sporów sądowych.

Brak w dotychczasowej praktyce precyzyjnych zasad naliczania, pobierania oraz wysokości opłat za prawa autorskie zmusił operatorów do wypowiedzenia umów z takimi organizacjami jak ZAIKS i ZASP. Analiza struktury praw autorskich i pokrewnych na polu reemisji programów telewizyjnych wykazała, że poważnym portfelem tych praw zarządza Stowarzyszenie Filmowców Polskich. W tej sytuacji, w 2003 roku Ogólnopolska Izba Gospodarcza Komunikacji Kablowej i Stowarzyszenie Filmowców Polskich, przy udziale AGICOA, w poczuciu odpowiedzialności za budowanie zdrowych relacji między operatorami i organizacjami zbiorowego zarządzania, rozpoczęły negocjacje, których pierwszym efektem było podpisanie w tym samym roku tymczasowego porozumienia i ustalenie systemu zaliczkowego opłat z tytułu praw autorskich do czasu podpisania kontraktu generalnego. Teraz taki kontrakt został podpisany.

Konsekwencje formalne podpisanej umowy są następujące:- przystąpienie do kontraktu daje operatorom telewizji kablowych podstawę do uregulowania praw związanych z reemisją- kwestie opłat negocjowane są przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Komunikacji Kablowej  w miejsce pojedynczych operatorów,   - po stronie organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi występuje organizacja właściwa, reprezentująca większość praw na polu reemisji , - kontrakt udowadnia, że możliwe jest uregulowanie stosunków w obszarze  reemisji  na drodze umownej zamiast drogi administracyjnej czy sądowej.

Konsekwencje biznesowe podpisania kontraktu to:- ustabilizowanie rynku operatorów telewizji kablowej dzięki zapewnieniu przewidywalności opłat z tytułu praw autorskich,- uregulowanie zaległych opłat,- zapewnienie twórcom i producentom stabilności wpływów z tytułu praw autorskich,- poddanie wysokości opłat negocjacjom uwzględniającym warunki rynkowe.

Przystąpienie do kontraktu, wynegocjowanego dla członków OIGKK, jest dobrowolne i jest on otwarty dla wszystkich firm operatorów telewizji kablowych w Polsce.

- Kontrakt jest przełomem w relacjach operatorów komunikacji szerokopasmowej (telewizji kablowej) i organizacji zbiorowego zarządzania. Pokazuje, że, zgodnie z wymogami prawa unijnego, obie strony potrafią się porozumieć i wspólnie wynegocjować warunki współpracy. Arbitralne decyzje ministra kultury w tym obszarze stają się niepotrzebne. Jak każde porozumienie, ma ogromne znaczenie nie tylko biznesowe, ale i społeczne, gdyż cywilizuje relacje do tej pory obarczone konfliktami - powiedział Jerzy Straszewski, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej.

- Kontrakt generalny obecnie zawarty jest wynikiem wielomiesięcznych, bardzo trudnych negocjacji. Osiągnięte porozumienie zapewnia wynagrodzenia z tytułu reemisji dla współtwórców  utworu audiowizualnego, którzy przez wiele lat tego wynagrodzenia byli  w ogóle pozbawieni. Chodzi tu przede wszystkim o głównego twórcę utworu audiowizualnegojakim jest reżyser i o operatora obrazu. Porozumienie uwzględnia także prawa producentów utworów audiowizualnych, których  autorskie prawa majątkowe obejmują reemisję, a którzy także dotąd na terenie RP nie uzyskiwali od operatorów  wynagrodzenia. - stwierdził Ryszard Kirejczyk, dyrektor ZAPA - wyodrębnionej jednostki Stowarzyszenia Filmowców Polskich  do zbiorowego zarządu prawami autorskimi.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online