W grudniu ub.r. Grupa Onet.pl po raz pierwszy od wielu lat nie była największym zasięgowo polskim wydawcą internetowym według Megapanelu PBI/Gemius. Dodajmy, że po przejęciu w 2012 roku przez Ringiera Axel Springer Media od Grupy TVN, Grupa Onet od półtora roku jest w Megapanelu klasyfikowana wspólnie ze stronami Ringier Axel Springer Polska.
Serwisy Grupy Onet - RASP w grudniu miały 15,56 mln użytkowników (real users), o 74,1 tys. mniej niż strony Grupy Wirtualna Polska, powstałej rok temu po przejęciu Wirtualnej Polski przez Grupę o2. Grupa WP zanotowała duży wzrost zasięgu z miesiąca na miesiąc - o 1,04 mln użytkowników - biorący się z dodania do jej wyników statystyk dwóch przejętych podmiotów: kupionej pod koniec ub.r. Grupy Money.pl, która w listopadzie ub.r. miała 4,44 mln użytkowników i 45,4 mln odsłon krajowych, oraz przejętej ponad roku temu Grupy Dobreprogramy.pl z 4,86 mln użytkowników i 26,5 mln odsłon krajowych w listopadzie ub.r.

Tymczasem do Grupy Onet - RASP nie włączono jeszcze statystyk portalu NK.pl, którego kupno firma ogłosiła w listopadzie ub.r., przy czym UOKiK dopiero w zeszłym tygodniu wyraził na to zgodę. W grudniu ub.r. Grupa NK.pl (której prawie cały ruch zapewnia serwis NK.pl) miała 4,67 mln użytkowników i 21,7 proc. zasięgu.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grupa-wirtualna-polska-z-money-pl-i-dobreprogramy-pl-wyprzedzila-onet-i-rasp-megapanel-z-grudnia ##
Według symulacji przygotowanej dla Wirtualnemedia.pl przez PBI, po dodaniu do niej danych Grupy NK.pl (oczywiście przy uwzględnieniu dużej współodwiedzalności), Grupa Onet - RASP miałaby w grudniu 16,26 mln użytkowników i 75,56 proc. zasięgu., czyli o niecałe 700 tys. użytkowników i 3,25 pkt proc. więcej niż bez Grupy NK.pl.
NK.pl nie był dotychczas objęty w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonywali w nim ani jak dużo czasu spędzali odwiedzający. Tym samym nie można konkretnie oszacować, o ile poprawi te statystyki po włączeniu do Grupy Onet - RASP.

Grupa Onet - RASP zapowiada, że włączy NK.pl do swojego węzła w Megapanelu, najpóźniej w wynikach za marzec br. Firma nie liczy jednak na tak duży wzrost liczby użytkowników i odsłon, jak wskazuje symulacja na podstawie grudniowych wyników badania. - Szacujemy, że w rzeczywistości możemy liczyć na ok. 15,8 mln użytkowników i 73,4 proc. zasięgu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Odachowska, dyrektor komunikacji korporacyjnej Grupy Ringier Axel Springer Polska. Przypomina, że symulacja megapanelowa okazała się przeszacowana w przypadku Grupy WP, której wyniki po dodaniu Money.pl i Dobreprogramy.pl na podstawie wrześniowych danych estymowano na 17,36 mln użytkowników i 79,8 proc. zasięgu (zobacz więcej).
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-tematyczne-w-grudniu-2014-roku ##

Grupa Onet - RASP i Grupa WP ostro rywalizują na łączne statystyki odwiedzalności od momentu powstania tej drugiej w lutym ub.r. oraz scalenia statystyk Wirtualnej Polski i Grupy o2 w wynikach Megapanelu z marca. Do grudnia ub.r. Grupa Onet - RASP prowadziła pod względem liczby użytkowników, natomiast Grupa WP powiększyła swoją przewagę w liczbie odsłon.
W kolejnych miesiącach od marca do grudnia ub.r. strony Grupy Onet - RASP odwiedzało od 14,93 do 16,68 mln użytkowników, co do listopada dawało jej przewagę od 375,6 do 964,2 tys. użytkowników nad Grupą WP notującą do listopada 14,44-14,86 mln użytkowników.
Obaj wydawcy wcześniej zrealizowali też kilka przejęć. Grupa Onet w maju kupiła większościowe udziały w porównywarce cenowej Skąpiec.pl i serwisie z recenzjami produktów Opineo.pl, których dane od czerwca zostały włączone do Onet-RASP (w czerwcu Skąpiec miał 1,69 mln użytkowników i 12,73 mln odsłon krajowych, a Opineo - 561,1 tys. użytkowników i 1,94 mln odsłon krajowych). M.in. dzięki temu liczba użytkowników serwisów Onetu i RASP wzrosła z poziomu 14,9-15,1 mln do 15,4-15,7 mln.

Z kolei Grupa WP w czerwcu przejęła w całości Sportowefakty.pl, we wrześniu - 51 proc. udziałów w sklepach internetowe Domodi.pl i Homebook.pl, co jednak nieznacznie wpłynęło na łączną jej liczbę użytkowników.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/onet-linki-z-facebooka-na-strone-glowna-to-naturalny-marketing-wp-dalej-maskuje-linki-w-google ##
Z kolei pod względem liczby odsłon krajowych Grupa WP od początku miała przewagę nad Grupą Onet -RASP - od marca do maja różnica wynosiła od 73 do 148 mln miesięcznie. Potem jednak wprowadzono w Megapanelu nową definicję odsłony (korzystają z niej obaj wydawcy), co wywołało skokowy wzrost liczby odsłon na niektórych serwisach Grupy WP, np. portal WP.pl w listopadzie ub.r. miał 2,49 mld odsłon krajowych wobec 1,6 mld rok wcześniej, a o2.pl - 610 mln wobec 259 mln (zobacz szczegóły).

W efekcie przewaga pod względem odsłon krajowych Grupy WP nad Grupą Onet - RASP w kolejnych miesiącach była znacznie większa - najwięcej (1,4 mld) wyniosła w czerwcu i lipcu, a najmniej (662 mln) we wrześniu.
Trudno szacować, w jakim stopniu tę różnicę pozwoli zniwelować dodanie do Grupy Onet - RASP wyników NK.pl. W grudniu portal miał 4,69 mln użytkowników, podczas gdy w kategorii społecznościowej Megapanelu strony Onetu i RASP z 4,78 mln użytkowników zanotowały 323,5 mln odsłon krajowych, a serwisy Interii z 4,43 mln użytkowników miały 255,3 mln odsłon krajowych.
Natomiast poziom miliarda odsłon krajowych (to mniej więcej różnica dzieląca Onet i RASP od Grupy WP) regularnie przekraczają tylko cztery polskie serwisy: Onet.pl, WP.pl, Allegro.pl i OLX.pl mające od ok. 7 mln (OLX) do 11-14 mln użytkowników miesięcznie.

Dodajmy, że bycie największym zasięgowo wśród polskich wydawców internetowych jest dla obu firm ważne biznesowo - taka pozycja jest dużym atutem przy pozyskiwaniu budżetów reklamowych. - Jak porównamy przychody i pozycję Onetu oraz WP - a w zeszłym roku te dane były podawane - to przy niewielkiej różnicy w zasięgu była ogromna różnica w przychodach. Na korzyść Onetu przemawiało bowiem bycie liderem - mówił rok temu prezes Grupy WP Jacek Świderski. - Naszym celem jest teraz uzyskanie tej premii - zapowiadał.
Już wiosną ub.r. obaj wydawcy reklamowali się jako liderzy rynku, prezentując korzystne dla siebie statystyki z Megapanelu (zobacz szczegóły).











