Operatorzy komórkowi tworzą joint venture, by móc udostępniać dane reklamodawcom

Europejscy operatorzy telekomunikacyjni: Deutsche Telekom, Orange, Telefónica i Vodafone złożyli do Komisji Europejskiej wniosek w związku z planami uruchomienia nowej spółki joint venture zajmującej się technologią reklamową, która będzie obsługiwała oparte na prywatności rozwiązanie identyfikacji reklam w oparciu o własne zbiory danych.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Zgodnie z wnioskiem, wspólne przedsięwzięcie zarządzałoby „bezpiecznym, pseudonimizowanym tokenem pochodzącym z zahaszowanej / zaszyfrowanej pseudonimowej tożsamości wewnętrznej powiązanej z abonamentem sieciowym użytkownika, który zostanie dostarczony przez uczestniczących operatorów sieci”.Ten identyfikator byłby dostępny dla wydawców i marek, ale nie ujawniałby żadnych danych osobowych. Takiego identyfikatora można użyć do rozpoznania tej samej osoby w różnych witrynach i aplikacjach, umożliwiając takie rzeczy, jak ograniczenie liczby wyświetleń, ponowne kierowanie i optymalizacja witryny/aplikacji.

Testy ruszyły już w ub. roku

Aby sparować z tym identyfikatorem, operatorzy telekomunikacyjni udostępnialiby portal skierowany do użytkownika, w którym osoby fizyczne mogłyby sprawdzić, które marki i wydawcy mają dostęp do tego identyfikatora reklamowego, udzielając i wycofując zgodę w razie potrzeby.Nowa spółka joint venture prawdopodobnie opierałaby się na fundamentach już przygotowanych przez TrustPid, próbny projekt prowadzony w Niemczech przez Vodafone i Deutsche Telekom w zeszłym roku.

Jak podaje serwis VideoWeek, pomysł wykorzystania danych telekomunikacyjnych w reklamie cyfrowej nie jest bynajmniej nowy. Ta nowa spółka joint venture przywodzi na myśl kontrowersyjny tak zwany „supercookie” firmy Verizon, który w swojej pierwszej iteracji śledził klientów mobilnych Verizon na różnych stronach internetowych bez ich wyraźnej zgody (interwencja FCC zmusiła później firmę Verizon do poproszenia o pozwolenie).

Jednak wiele z tych wysiłków ograniczało się do pojedynczych operatorów telekomunikacyjnych. Nowa spółka joint venture 4 europejskich operatorów komórkowych byłaby znacząca ze względu na swój zasięg, a firmy te obejmowałyby większość głównych rynków europejskich.

Decyzja Komisji do 10 lutego

Czas realizacji przedsięwzięcia nie jest przypadkowy. Wraz z przedłużającą się śmiercią plików cookie innych firm w przeglądarkach internetowych i nowymi ograniczeniami dotyczącymi mobilnych identyfikatorów reklamowych, marketerzy szukają alternatyw. W świecie urządzeń mobilnych aktualizacja Apple App Tracking Transparency w szczególności znacznie utrudniła kierowanie, pomiar i optymalizację kampanii. Ta nowa spółka joint venture chce wypełnić tę lukę na rynku.

Jednak, jak informował wcześniej VideoWeek, bardziej ambitne powiązania telco/ad tech rozpoczęte w ciągu ostatnich dziesięciu lat miały tendencję do napotykania przeszkód.

Pierwszą i najbardziej oczywistą przeszkodą jest zezwolenie regulacyjne – którego JV wyraźnie potrzebuje, ponieważ jest oceniane przez Komisję Europejską. Sam TrustPid przeszedł w zeszłym roku kontrolę regulacyjną, co zaowocowało poprawkami w mechanizmie zgody.

Komisja Europejska ma czas do 10 lutego na podjęcie decyzji, czy zatwierdzić spółkę joint venture (JV), a co za tym idzie, czy pozwolić telekomom na uruchomienie przedsięwzięcia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"