Organizacje konsumenckie chcą ograniczenia reklam niezdrowej żywności. „Otyłość u dzieci”

Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) chciałaby ograniczenia reklam niezdrowej żywności dla dzieci. Regulacje miałaby wprowadzić Unia Europejska i do tego mają zmierzać działania połączonych organizacji konsumenckich. Dwa lata temu podobne ograniczenia wprowadzili w Polsce niektórzy nadawcy, powołując się na Ustawę o radiofonii i telewizji. Teraz tę kwestię miałaby odgórnie i dla wszystkich nadawców uregulować Unia Europejska.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Z danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że jedno na troje dzieci w Europie ma sporą nadwagę lub cierpi na otyłość, a odpowiedzialnością za to należy obarczyć pojawiające się w mediach przekazy marketingowe, promujące niezdrową żywność, np. słodycze, słone przekąski czy gazowane napoje.

Połączone organizacje konsumenckie z Europy zaapelowały do UE o zaostrzenie regulacji dotyczących ukierunkowanej na dzieci reklamy żywności, a zwłaszcza emisji tego typu treści w telewizji oraz na platformach wideo przed lub w trakcie programów przeznaczonych dla dzieci, a także w godzinach, kiedy dzieci mają najczęstszy dostęp do telewizji.

Zdaniem ekspertów problem polega na tym, że dzisiaj głównie producenci żywności sami decydują, które z ich produktów są wystarczająco zdrowe, żeby reklamować je jako przeznaczone dla dzieci. - Jeśli UE tego nie zmieni, to nadal dozwolone będzie zachęcanie dzieci do konsumpcji przesłodzonych płatków i ciasteczek - mówi Monique Goyens z Europejskiej Organizacji Konsumentów.

Na początku 2014 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji próbowała wprowadzić w Polsce podobne ograniczenia. Ówczesny przewodniczący KRRiTV, Jan Dworak, skierował wówczas do Telewizji Polskiej, Polsatu, TV Puls, nc+ oraz Viacom International Media Networks żądanie złożenia wyjaśnień dotyczących naruszenia artykułu 16b ust 3a ustawy o radiofonii i telewizji. Przepis ten mówi, że audycjom dla dzieci nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana. W efekcie rok później w życie weszło porozumienie sygnowane przez ITI Neovision, Telewizję Polsat, Telewizję Polską, Telewizję Puls, TVN, VIMN Poland, The Walt Disney Company (Polska) oraz spółkę Stavka. Stanowiło ono, że programom dla dzieci emitowanym przez tych nadawców, nie będą towarzyszyły reklamy niezdrowej żywności.

Obecne obostrzenia dotyczące reklamy skierowanej do dzieci mają zostać wprowadzone w ramach rewizji europejskiej dyrektywy audiowizualnej z 2016 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"