Ludzie 50+ tylko w co dziesiątej reklamie w telewizji. „Większość reklamodawców unika wizerunku osoby starszej”

Osoby po pięćdziesiątym roku życia występują tylko w co dziesiątej reklamie telewizyjnej. W spotach niezmiennie królują dorośli w wieku od 18 do 49 lat - wynika z nowej fali badania zawartości reklam przeprowadzonego przez Biuro Reklamy TVP. - Nadal zasadnicza większość reklamodawców unika wizerunku osoby starszej w reklamie, wbrew trendom demograficznym - mówi Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora Biura Reklamy TVP i autor badania.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Według danych z najnowszej fali badania spotów reklamowych „Pokolenie silver w reklamach” przeprowadzonych przez Biuro Reklamy TVP tylko w 10 proc. spotów z aktorami występuje osoba po 50-ce.

Najczęściej marketerzy korzystają z wizerunku dorosłej kobiety w wieku od 18 do 49 lat. Występują one w 71 proc. reklam telewizyjnych. Z kolei dorosły mężczyzna w tym samym wieku pojawia się w 64 proc. spotów. Udział dzieci i młodzieży notowany jest w 32 proc. reklam.

- Wynik tegorocznego badania pokazuje, że w obliczu spowolnienia gospodarczego marketerzy nie ryzykują zmiany starych przyzwyczajeń. Nadal zasadnicza większość reklamodawców unika wizerunku osoby starszej w reklamie, wbrew trendom demograficznym. Mimo, że w Polsce żyje prawie 15 milionów osób w wieku 50+ to te 38 proc. populacji przekłada się na zaledwie 10 proc. aktorów w reklamach - komentuje Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora Biura Reklamy TVP i autor badania.

- A szkoda, bo nie tylko trendy demograficzne, ale też zmiany w globalnej komunikacji są jednoznaczne. Obserwując chociażby tegoroczny finał pucharu SuperBowl widzieliśmy wysyp reklam, które chętnie korzystały z dojrzałych aktorów. W tym roku w najsłynniejszej na świecie przerwie reklamowej mocno widoczny był trend sięgnięcia po znanych celebrytów sprzed lat. Amerykańscy marketerzy, w odróżnieniu od naszego lokalnego rynku, szukając recepty na wybicie się z szumu komunikacyjnego rozszerzają komunikację o starszych konsumentów - dodaje.

grafika

Z analizy danych rok po roku wynika, że odsetek osób z pokolenia silver (tj. w wieku 50+) w reklamach w latach 2017-2023 waha się od 9 proc. w 2021 roku do 21 proc. w 2020 roku. Odsetek reklam z udziałem dzieci waha się od 25 proc. w 2017 roku do 34 proc. w 2020 roku. Z kolei udział reklam z udziałem kobiet 18-49 waha się od 70 do 77 proc., a mężczyzn 18-49 - od 62 do 71 proc.

grafika

W 38 proc. reklam w 2023 roku osoby w wieku 50+ pokazywane są w sposób stereotypowy - w roli babci lub dziadka (20 proc. filmów reklamowych) lub w kontekście zdrowotnym (18 proc.).

- Pomimo relatywnie niewielkiego odsetka reklam z pokoleniem silver warto podkreślić, że nie tylko farmacja wybiera dojrzałych aktorów. Na tle wielu branż pozytywnie wyróżnia się sektor finansowy   Bank Credit Agricole w spocie sięga zarówno po Dawida Podsiadło i Roberta Makłowicza. W reklamach ING Marek Konrad promuje m.in. behawioralne zabezpieczenie aplikacji mobilnej, czy zachęca do skorzystania z gry edukacyjnej ING w świecie Roblox. Ciekawym połączeniem światów jest też reklama VeloBanku, w której wartości marki ukazuje międzypokoleniowa więź pomiędzy dzieckiem a seniorem - opisuje Wojciech Kowalczyk.

grafika

Spośród wszystkich przebadanych spotów w 2023 roku w 67 proc. z nich pojawiali się aktorzy.

grafika

W 7 fali badania „Pokolenie silver w reklamach” przebadano niespełna 5,7 tys. reklam telewizyjnych nadawanych w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2023 roku. Łącznie we wszystkich falach badaniu poddano zawartość 37 000 spotów reklamowych. Badanie inspirowane jest autorskim projektem agencji mediowej Wavemaker.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów