Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Stanowią one ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości.
Nieuczciwe praktyki sprzedawców przy wyprzedażach
Jedną z praktyk, z którą najczęściej mierzą się konsumenci m.in. w czasie Black Friday i Cyber Monday jest tzw. "żonglerka cenami" - czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć
Kolejna praktyka to promocyjne „przynęty” – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację „drugi produkt za -50%”, po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu.

UOKiK zwraca uwagę, że konsumenci często skarżą się na niejasne naliczanie rabatów przez sprzedawców oraz anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej z powodu „błędu systemu”.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/black-friday-promocje-black-november ##
- Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/black-friday-i-black-week-jak-sprawdzac-wiarygodnosc-sprzedawcy ##
Urząd opublikował film poradnikowy, który ma pomóc w dokonywaniu zakupów bez narażania się na nieuczciwe praktyki handlowe.











